اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار چهارمحال و بختیاری:

مدیریت سد و نیروگاه کارون‌ چهار باید به چهارمحال و بختیاری واگذار شود

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: مدیریت سد و نیروگاه کارون‌ چهار باید سریع‌تر به استان چهارمحال و بختیاری واگذار شود.

مدیریت سد و نیروگاه کارون‌ چهار باید به چهارمحال و بختیاری واگذار شود

 به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، قاسم سلیمانی‌دشتکی در نشست مشترک مسئولان اجرایی استان چهارمحال و بختیاری با استاندار و مدیران ارشد استان خوزستان در محل سد و نیروگاه کارون چهار گفت: منافع ‌و مسائل مشترکی بین این دو استان وجود دارد.‌

وی به طرح‌های انتقال آب بین حوضه‌ای وزارت نیرو در فلات مرکزی اشاره و تأکید کرد:‌ مدیران ارشد خوزستان برای اثبات حقانیت چهارمحال و بختیاری در راستای جلوگیری از انتقال غیرعلمی و مخرب برخی طرح‌ها ‌کمک‌ها و حمایت‌های فراوانی را انجام دادند.

سلیمانی‌دشتکی اجرای طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای برای مصرف آشامیدنی را توجیه‌پذیر دانست و افزود: البته این طرح‌ها هم باید بر اساس معیارهای علمی و به دور از ضربه زدن به سرچشمه اجرایی شوند.

استاندار چهارمحال و بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به پایین بودن درآمدهای چهارمحال و بختیاری اشاره و تصریح کرد: سدها، نیروگاه‌ها و صنایع مادر مستقر در این استان نیز اکنون درآمدهای خود را به حساب وزارتخانه‌های مربوطه واریز می‌کنند.

سلیمانی‌دشتکی همچنین واگذاری سریع‌تر مدیریت سد و نیروگاه کارون چهار به چهارمحال و بختیاری را ضروری برشمرد و گفت: در این صورت افزایش درآمد، رونق اقتصادی و توسعه پایدار را شاهد خواهیم بود.

وی به واقع شدن بخشی از روستاهای چهارمحال و بختیاری در دریاچه کارون سه اشاره و خاطرنشان کرد: باید صدور مجوز پرورش ماهی و بهره‌برداری اهالی این روستاها از امکانات آبی کارون سه انجام شود.

سلیمانی دشتکی اجرای عملیات آبخیزداری در بالادست سدها قبل،حین و بعد از ساخت سدها به ویژه سد کارون چهار را ضروری دانست و گفت:‌ وزارت نیرو و استان خوزستان باید در این زمینه بخشی از هزینه‌ها را به چهارمحال و بختیاری پرداخت کنند.

وی تسریع در اجرای طرح راه‌آهن اصفهان ـ شهرکرد ـ خوزستان، اتصال چهارمحال و بختیاری به آزاد‌راه‌ها، ‌ملی شدن پروژه بروجن ـ لردگان ـ خوزستان و تکمیل محور ارتباطی جایگزین راه‌های به زیر آب رفته کارون چهار در بخش میانکوه شهرستان اردل در کوتاه‌ترین زمان ممکن را ضروری اعلام و تأکید کرد: طبق قول وزارت نیرو باید بهره‌برداری از جاده جایگزین کارون چهار تا تیر سال آینده به بهره‌برداری برسد در غیر این صورت مسئولان این استان مسئول بدقولی‌های وزارت نیرو نخواهند بود.

استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: سد خرسان سه هم یکی از پروژه‌های مهم و تأثیرگذار در پیشرفت این استان بوده که در سال 1393 برای اجرای آن 450 میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ملی پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد:‌ در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های فراوانی شده و باید جلوی برخی شایعات مبنی بر احتمال توقف در اجرای پروژه یاد شده گرفته شود.

سلیمانی‌دشتکی گفت: اجرای این پروژه‌ها روند توسعه همه‌جانبه و پایدار استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان در تمامی زمینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ‌بایستی مسئولان هر دو استان از طریق دستگاه‌های اجرایی ملی، مجلس شورای اسلامی و استفاده از توان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشند.

* با جدیت و براساس معیارهای علمی و منطقی از حق خود در کارون و زاینده‌رود دفاع می‌کنیم

استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت:‌ از گذشته‌های بسیار دور رابطه عاطفی و عمیقی بین مردم هر دو استان وجود داشته است.

عبدالحسین مقتدایی آهنگ کارون را سمفونی وحدت ملی اعلام و تأکید کرد: اجرای غیرکارشناسی‌ برخی طرح‌های وزارت نیرو در گذشته باعث شده تا تلخی این طرح‌ها از شیرینی اجرای آن بیشتر باشد.

وی افزود:‌ مردم،‌ ‌مسئولان و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با تمام توان در کنار همتایان خود در چهارمحال و بختیاری ایستاده و با جدیت و براساس معیارهای علمی و منطقی از حق خود در کارون و زاینده‌رود دفاع می کنند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: بایستی در آینده هم برگزاری این نشست‌ها بین تمامی گروه‌های کارشناسی،‌ طبق معیارهای علمی و به دور از مسایل عاطفی ادامه یابد.

* وزارت نیرو دچار بی برنامگی است

نماینده مردم شهرستان لردگان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: باید در مدیریت کلان آب کشور و برنامه‌های وزارت نیرو تجدید‌نظر جدی صورت گیرد.

مجید جلیل سرقلعه خاطرنشان کرد: ‌اکنون وزارت نیرو دچار بی‌برنامگی بوده و کارهای خود را بر اساس روزمرگی انجام می‌دهد.

وی جمعیت ساکن در حوزه کارون را بیش از 5 میلیون نفر برشمرد و افزود: بر اساس برخی از طرح‌های وزارت نیرو باید به این تعداد جمعیت بی‌توجهی شده و آنان را از نعمت آب محروم کرد تا شاید یک میلیون نفر در استان‌های همجوار بهره‌مند مزایای آن طرح‌ها شوند.

جلیل سرقلعه تأکید کرد:‌ چهارمحال و بختیاری و خوزستان نباید قربانی زیاده‌خواهی مسئولان برخی از استان‌های همجوار شوند.

انتهای پیام/68003/صا40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول