اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌ طبیعی گیلان:

مدیریت منابع آب گیلان نیازمند سرمایه‌گذاری است

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌ طبیعی گیلان گفت: مدیریت منابع آب در گیلان نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است.

مدیریت منابع آب گیلان نیازمند سرمایه‌گذاری است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدنقی پاداشت ظهر امروز در جمع فعالان اقتصادی گیلان با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) اظهار کرد: حضرت علی (ع) فرمود «شتاب پیش از توانا شدن و درنگ پس از فرصت یافتن نشانه ضعف است».

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی گیلان به بحث مدیریت اشاره کرد و گفت: در بحث مدیریت باید استفاده از هر کس، هر چیز و هر منبع در حد مناسب برای دستیابی به هدف مدنظر باشد.

وی ادامه داد: در تعریف مدیریت جامع اگر به موارد مذکور عمل نشود بحث مدیریت به ویژه در بخش تولید دچار مشکل می‌شود.

*ضرورت سرمایه‌گذاری در مسیر مدیریت تولید

پاداشت، سرمایه‌گذاری در مسیر مدیریت تولید را موجب بهره‌برداری بهینه دانست و تصریح کرد: استفاده از تفکرات یکدیگر در بحث مدیریت مهم است.

وی بهره‌مندی درست و بهینه از نزولات جوی گیلان را با اهمیت خواند و گفت: یکی از موضوعات مهم استان بحث مدیریت آب است.

این مسئول با اشاره به اینکه مسئله کمبود آب در گیلان ممکن برای بسیاری غیرقابل تصور باشد، یادآور شد: با وجود تمام باورها، گیلان دچار کمبود آب است و پیشنهاد تشکیل جلسات بحران در استانداری داده شد.

وی با بیان اینکه در گیلان سالانه بین یک‌هزار و 300 تا یک‌هزار و 400 میلی‌متر باران می‌بارد، خاطرنشان کرد: در یک زمان از سال با بحران آب مواجه می‌شویم و جان بسیاری به خطر می‌افتد.

پاداشت حجم بارندگی در مقطعی از زمان را یک‌هزار و 500 میلی‌متر در گیلان ذکر کرد و افزود: این میزان بارندگی بالاتر از میانگین سطح کشور است.

*کاهش سهمیه آب سد سفیدرود

وی درباره وضعیت رودخانه سفیدرود اظهار کرد: رودخانه سفیدرود در گذشته خروشان بود و بارندگی‌های موجب طغیان آب این رودخانه می‌شد و خسارت‌هایی را به بار می‌آورد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌ طبیعی گیلان اضافه کرد: با احداث سد سفیدرود جلوی خسارت‌های این رودخانه گرفته شد و آبی که در پشت این سد ذخیره می‌شود زمین‌های کشاورزی تعدادی از شهرستان‌های استان را آبیاری می‌کرد.

وی با بیان اینکه در 15 سال گذشته تب احداث سد در کشور بالا گرفت، تصریح کرد: استان‌های بالادست و قزل‌ا‌وزن دچار سدهای متعدد شد و سهم آب سد سفیدرود کاهش یافت.

پاداشت کاهش سهم آب سد سفیدرود را موجب روز بحران کم‌آبی در گیلان دانست و خاطرنشان کرد: اگر برای این مسئله فکر نشود در تولید دچار مشکل می‌شویم.

وی ساماندهی آب و ریزش‌های جوی و بارندگی در گیلان را مورد تأکید قرار داد و یادآور شد: برنامه‌ریزی در این زمینه جزو ضروریات است.

*اهمیت برنامه‌ریزی در استفاده بهینه از نزولات آسمانی گیلان

این مسئول با اشاره به اینکه برای برطرف شدن کمبود آب در گیلان باید از نزولات جوی استفاده بهینه شود، متذکر شد: در گیلان رودخانه‌ها و آب‌بندان‌های متعدد وجود دارد که نیازمند برنامه‌ریزی هستند.

وی ورود سرمایه‌گذار خارجی برای مدیریت آب در گیلان را تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: محیط ما نیاز به آب دارد بنابراین باید ذخیره‌سازی مناسب از نزولات جوی صورت گیرد.

پاداشت وجود آب‌بندان‌ها را فرصت بسیار مهمی خواند و افزود: توجه به بحث آب‌بند‌ان‌ها و افزایش تولید در این آب‌بندان‌ها می‌تواند جایگاه گردشگری و سیاحتی استان ارتقا دهد.

*ضرورت اصلاح آب‌بندان‌های گیلان برای جبران کمبود آب

وی حوضه آبخیز گیلان را دارای چهار حوضه غرب، تالاب انزلی، شرق و جنوب ذکر کرد و یادآور شد: هیچ‌‌کدام از رودخانه‌های گیلان برای بهره‌برداری مناسب نیستند بنابراین اصلاح آب‌بندان‌های استان ضرورت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی گیلان بسیاری از آب‌بندان‌های گیلان را در اختیار بخش‌خصوصی دانست و تصریح کرد: شفت بیشترین آب‌بندان‌های خصوصی را دارد.

وی رشت، آستانه‌اشرفیه، لاهیجان و لنگرود را دارای بیشترین آب‌بندان در گیلان عنوان کرد و افزود: می‌توان با تجمیع آب‌بندان‌ها آبگیری مناسب اتفاق بیفتد.

پاداشت با بیان اینکه گیلان بیشترین بارندگی را دارد اما بارندگی‌ها به موقع و خوب نیست، خاطرنشان‌ کرد: پراکنش بارندگی در گیلان زیاد است.

به گفته وی، در ماه‌های مهر، آبان، آذر و شهریور بیشترین بارندگی در گیلان اتفاق می‌افتد و در اردیبهشت بارندگی نیست و یا بسیار کم می‌بارد و ماه‌های دیگر نیز بارندگی کم است.

این مسئول خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی استفاده از اراضی مانند آب‌بندان برای بهره‌مندی بهینه از آنها، تنظیم رابطه بین فعالیت‌های انسان و سرزمین به منظور بهره‌برداری شایسته، درست و پایدار، می‌تواند از جمله امکانات بهبود وضعیت باشد.

وی متذکر شد: می‌توانیم با فکر همه‌جانبه از آب به خوبی استفاده کنیم اما نیاز به سرمایه‌گذاری است.

انتهای پیام/2300/غ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول