اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون شهردار شیراز:

اجرای طرح محدوده ترافیک شیراز بنا بر ابلاغ وزیر کشور لازم‌الاجراست

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز با بیان اینکه طرح محدوده ترافیک این کلانشهر روند طولانی قانونی خود را پشت سرگذاشته، گفت: این طرح توسط وزیر کشور و استاندار فارس ابلاغ شده و لازم‌الاجراست.

اجرای طرح محدوده ترافیک شیراز بنا بر ابلاغ وزیر کشور لازم‌الاجراست

علی زحمتکش امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با بیان اینکه اجرای طرح محدوده ترافیک این کلان‌شهر، ضرورتی است که سازمان‌ها و نهادهایی که مسئولیت سلامت محیط زیست شهروندان را بر عهده دارند بر آن تاکید می‌کنند، اظهار داشت: شهروندان ما از اینکه چه ارگان‌هایی در روند طولانی بررسی این طرح چه نظراتی و تعهداتی را داشته و دارند، باید مطلع شوند و آنگاه خود قضاوت کنند، اما ما تنها به تعهدات و اقدامات شهرداری در این زمینه می‌پردازیم.

نقطه شروع طرح محدوده ترافیک، نگاه‌های زیست‌محیطی بود

وی افزود: اجرای طرح محدوده ترافیک شیراز، دو مبنا و پایه اساسی دارد که مکمل یکدیگر هستند و اصل قضیه ایجاد فضایی مطمئن در مرکز شهر از نگاه زیست‌محیطی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز اضافه کرد: خودروهای ما از نظر مصرف سوخت و سیستم‌هایی که باید بر روی موتور آنها نصب شود، استاندارد نیستند، از این رو چه به لحاظ مصرف بنزین و چه از نظر آلایندگی‌های بسیاری که از اگزوز خود در فضا به دلیل احتراق ناقص پراکنده می‌کنند در دنیا در ردیف نخست قرار دارند.

زحمتکش ادامه داد: نخستین جلسه مرتبط با آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از گازهای سمی و خطرناک خروجی اگزوز خودروهای بنزین‌سوز در شیراز در سال 87 توسط شورای تامین فارس به درخواست اداره کل حفاظت محیط زیست این استان تشکیل شد.

وی گفت: به دلیل آنکه آلاینده‌های ناشی از خودروهای بنزین‌سوز از حد استاندارد خود خارج شده و سازمان‌ها و نهادهای مسئول سلامتی مردم اعلام خطر کرده بودند، این جلسه در استانداری فارس تشکیل شد.

معاون شهردار شیراز همچنین ابراز داشت: در این جلسه شهرداری و نیروی انتظامی موظف شدند در مرکز شیراز در تردد خودروها محدودیت‌هایی را به ویژه صبح‌ها ایجاد کنند که این امر پیش از آنکه مانند امروز با مصوبه وزارت کشور ابلاغ شود، تصمیم گرفته شده بود.

رئیس شورای سوم شهر شیراز تصریح کرد: در انتخاب مشاور برای مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر شیراز، یکی از عمده‌ترین دلایل، بحث‌های زیست‌محیطی و آلودگی‌های خطرناک مرکز شهر به ویژه آلودگی‌های صوتی در اثر بوق زدن‌های مکرر خودروهای گرفتار شده در ترافیک بود که آثار مخرب خود را به مرور زمان نشان می‌دهد.

زحمتکش افزود: دومین پایه و مبنای باز شدن مبحث طرح محدوده ترافیک شیراز، تراکم خودرو در مرکز شهر و کاهش سرعت وسایل نقلیه عمومی بود، چراکه اگر قرار باشد یک اتوبوس با بیش از 50 مسافر پشت سر خودروهای تک‌سرنشین قرار گیرد و مسافران آن حداقل نیم ساعت به طور مثال حدفاصل میدان نمازی تا میدان شهدا معطل بمانند و هزاران ساعت وقت شهروندان به بدترین نحوی تلف شود، آنگاه مردم حق دارند از مدیریت شهر با این نحوه اداره آن راضی نباشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تمام این دلایل موجب شد که بحث مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز مطرح شود و اجرای طرح محدوده ترافیک این کلان‌شهر پس از گذران بسیار طولانی مراحل قانونی خود سرانجام به تصویب برسد و توسط مراجع مرتبط قانونی برای اجرا ابلاغ شود.

معاون شهردار شیراز با بیان اینکه نخستین فردی که از اجرای طرح محدوده ترافیک شهر شیراز دفاع و بر آن پافشاری کرد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس بود، بیان کرد: در اصل مسئولان سلامت و محیط زیست این شهر می‌دانند و دانش آن را دارند که این آلودگی‌ها چه صدمات جبران‌ناپذیری را به شهروندان می‌زند و چه هزینه‌های سرسام‌آوری را به مردم و دستگاه‌های متولی سلامت جامعه چه به لحاظ جسمی و چه از نظر روحی و روانی به خاطر استرس‌های شدیدی که به دنبال دارد، تحمیل می‌کند.

رئیس پیشین شورای اسلامی شهر شیراز گفت: چنانچه انگشت‌شماری به خاطر کسب و کار به شکل غیرقانونی و ایجاد مزاحمت بخواهند در مقابل سلامتی مردم بایستند، چه به لحاظ شرعی و چه از نظر قانونی، قابل پذیرش نیست که جنجال‌های معدودی را مبنای خواسته‌های عموم قرار دهیم.

وی افزود: جالب اینکه کسبه محترم حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا حسینیه 15 خرداد با این طرح مخالفتی نداشته اما ادامه آن تا میدان بسیج (میدان فرودگاه پیشین) به خاطر اینکه دیگر نمی‌توانند در پیاده‌رو به تعویض روکش صندلی خودروها و ... مبادرت کنند و کسی نیز جلو آنان را نگیرد، با این طرح که خیر عمومی را به دنبال دارد مخالفت کرده‌اند.

معاون شهردار شیراز ادامه داد: درصد این‌گونه افراد انگشت‌شمار در مقابل جمعیت یک‌میلیون و 600 هزار نفری کلان‌شهر شیراز بسیار اندک و به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.

زحمتکش اضافه کرد: نظر اکثریت بسیار بالای مردم در مورد این طرح باید سنجیده شود و اینکه به طور مثال در محور خیابان زند هر دو دقیقه یک اتوبوس در خدمت شهروندان باشد بهتر است یا استفاده‌کنندگان از حمل و نقل عمومی برای مسیر میدان نمازی تا میدان شهدا بیش از نیم ساعت معطل خودروهای تک‌سرنشین بمانند.

وی افزود: چنانچه منظور عموم مردم و اهمیت دادن به سلامتی، وقت و ... آنان باشد، که البته خیر عمومی در اجرای این طرح است اما اگر بخواهیم محدودنگری کنیم و هر فردی به خاطر اینکه برای شخص خودش صرفی را ندارد روی این طرح خط قرمز بکشد، اصولی نیست و البته این‌گونه افراد به طور معمول سر و صدای بیشتری را نسبت عموم جامعه دارند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز گفت: انبوه انسان‌هایی که از حمل و نقل عمومی بهره می‌برند و بدون جنجال هستند و سلامتی و هوای پاکی که حق مسلم آنان است را با تجمع جلو استانداری مطالبه نمی‌کنند، عامل سیاست‌بازی‌ها نمی‌شوند و اهل طومارنویسی نیستند و موافق با اکثریت هستند، هیاهو نمی‌کنند و منافع تمام جامعه را می‌خواهند.

زحمتکش هدف نهایی از اجرای طرح محدوده ترافیک شیراز را داشتن مرکز شهری از نظر محیط زیست سالم و از لحاظ بهداشت روانی قابل قبول برشمرد و ادامه داد: چنانچه این طرح به درستی و بدون محدودنگری صورت گیرد، شهروندان خواهند دید که تحقق خواسته‌های به‌حق آنان شدنی است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز تصریح کرد: برای مرکز پرتراکم و آلوده شهر باید طوری برنامه‌ریزی شود که هیچ‌کس به خود اجازه ندهد با خودرو تک‌سرنشین سلامتی مردم را به مخاطره اندازد و عمر گران‌قیمت شهروندان را در ترافیک و آلودگی‌های مخرب تلف کند.

مجری طرح ترافیک پلیس است

وی با اشاره به اینکه ما نه لباس نظامی بر تن داریم و نه گفته‌ایم می‌خواهیم جای پلیس تصمیم بگیریم و عمل کنیم، تصریح کرد: وظیفه ما فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح است و اموری که به حوزه شهرداری برمی‌گردد.

معاون شهردار شیراز گفت: در تمام جلسات مربوط به اجرای طرح محدوده ترافیک شیراز، پلیس محترم بر خط ویژه خیابان زند اصرار ورزیده و با مکاتباتی که به دنبال آن انجام داده و تمام اسناد آنها موجود است، خواسته ادامه خط ویژه میدان نمازی که تا سه راه انوری بیشتر نبود را کامل کنیم که معنای آن چیزی جز دنبال کردن همین روند نیست و مفهومی جز ادامه نرده‌گذاری‌ها تا دروازه سعدی ندارد.

مخالفت شورای شهر با پیشنهاد پلیس برای ایجاد جداکننده خیابان

زحمتکش با اشاره به اینکه در این زمینه پلیس محترم در مکاتبات خود نه موضوع خط‌کشی را مطرح و نه چیزی به غیر از نرده‌گذاری را عنوان کرده است، ادامه داد: در اردیبهشت‌ماه امسال نیز پلیس محترم در مکاتبه‌‌ای که به سازمان حمل و نقل و ترافیک شیراز داشته، موضوع مشکلات ترافیکی خیابان ملاصدرای این شهر را مطرح و خواستار ایجاد جداکننده وسط این خیابان شده و میله‌گذاری به ارتفاع یک متر را تقاضا کرده که در همان زمان با مخالفت شورای شهر مواجه شد.

وی در ادامه گفت: شورای شهر این تقاضای پلیس را در شان فرهنگ مردم شیراز ندانست و در جلسه‌ای که در دفتر فرمانده انتظامی فارس تشکیل شد، بر نازیبا شدن آن نیز تاکید کرد و به جای آن کنترل ترافیک این خیابان توسط دوربین را به پلیس پیشنهاد داد.

معاون شهردار شیراز با اشاره به موارد مطرح شده در روزنامه‌های محلی شیراز و اینکه وضعیت کنونی شهر جنگی و سنگر را تداعی می‌کند، تصریح کرد: ما پیش از این گفته‌ایم و معتقدیم که فرهنگ مردم فرهیخته شیراز در حدی است که نباید وسط معابر جداکننده‌های فیزیکی گذاشت.

مسیر اتوبوس را طولانی کرده‌اند

رئیس پیشین شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه عواملی نیوجرسی‌های یک متر و 20 سانتی‌متری را جلو خیابان سعدی این شهر قرار داده‌اند که البته در حال پیگیری این موضوع هستیم، اظهار داشت: با این وضعیت اتوبوس عمومی به جای اینکه از خیابان سعدی به سمت پل حر برود، مجبور می‌شود مسیر میدان شهدا – پشت ارگ کریمخانی و خیابان 22 بهمن را طی کند و از طریق خیابان فردوسی به پل حر بازگردد یعنی فاصله 500 متری را به سه کیلومتر افزایش داده‌اند.

پارکینگ به اندازه لازم در مرز محدوه ترافیک وجود دارد

وی با اشاره به مطرح کردن مشکل پارکینگ در اجرای طرح محدوده ترافیک شیراز توسط فرمانده انتظامی فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 6 هزار واحد پارکینگ در حلقه مرزی محدوده ترافیک پیش‌بینی شده که مایلیم با حضور رسانه‌ها از آنها بازدید کنیم که البته تا 20 اسفند ماه 2 هزار واحد دیگر به این تعداد افزوده می‌شود.

زحمتکش با بیان اینکه مشخص کردن این پارکینگ‌ها همگی با نظر پلیس محترم بوده است، اضافه کرد: در هر ساعت حدود 20 هزار خودرو وارد محدوده مرکزی شهر می‌شوند که با اجرای طرح زوج و فرد به 10 هزار خودرو کاهش می‌یابند، بنابراین پارکینگ این تعداد باید مشخص و تامین می‌شد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز ادامه داد: در حال حاضر این پارکینگ‌ها در طول 9 ساعت در اختیار تنها یک‌سری خودرو نیست و مرتب در حال تغییر هستند، از این رو این تعداد می‌تواند به‌خوبی جوابگوی 10 هزار خودرو محاسبه شده باشد.

وی افزود: تا یک‌ماه آینده علاوه بر این تعداد واحد پارکینگ در خیابان‌های نشاط، خلدبرین، مشیرکهنه و ... که اغلب در مرز محدوده طرح ترافیک این شهر هستند، جای پارک 2 هزار خودرو دیگر را نیز تامین می‌کنند.

زحمتکش با اشاره به اینکه هیچ طرحی در روزهای نخستین اجرای خود خالی از اشکال نبوده و نیست، افزود: بی‌تردید ما موظف به تامین نیازهای اجرای این طرح هستیم که آنها را پیگیری و در رفع کاستی‌ها تلاش می‌کنیم.

رئیس پیشین شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه زمانی شهروندان فهیم ما مشاهده کردند که مرکز شهر خلوت شده و سرعت اتوبوس‌ها افزایش یافته، از آوردن خودرو به این محدوده خودداری می‌کنند و تردد با وسایل نقلیه عمومی را ترجیح می‌دهند و از خودروهای خود به صورت تک‌سرنشین استفاده نخواهند کرد.

وی با اشاره به تنظیم خودرو با توجه به میزان عرضه و تقاضا، تعداد واحد پارکینگ مورد نیاز در مرزهای طرح محدوده ترافیک شیراز را قابل ارزیابی و تامین دانست.

از ایجاد ایستگاه اتوبوس جلوگیری شد

زحمتکش همچنین در پاسخ به اظهارات فرمانده انتظامی فارس مبنی بر اینکه در طرح محدوده ترافیک ایستگاه‌های مناسب برای اتوبوس و تاکسی دیده نشده است، تصریح کرد: در تعهد ما ایجاد خطوط ویژه اتوبوس و احداث ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی بوده که پیش از شروع طرح در پانزدهم دی ماه گذشته این کار را صورت دادیم که همگی ایجاد شد و برای ورود و خروج‌های کوچه‌های متعدد خیابان زند باریک نیز مسیرهایی را مشخص کردیم.

وی در ادامه گفت: از ابتدا قرار نبود که در مسیر خیابان زند حدفاصل دروازه سعدی تا چهارراه زند تاکسی عبور کند، از این رو ایجاد ایستگاه تاکسی نیز ضرورت نداشت.

معاون شهردار شیراز همچنین با اشاره به اینکه برای احداث ایستگاه در محور خیابان انقلاب دو مشکل وجود داشت که قرار بود توسط پلیس رفع شود، اما به دلایلی انجام نشد، ابراز داشت: حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا حسینیه 15 خرداد با توجه به وجود بیمارستان‌ها و فشارهای مدیریت آن‌ها مبنی بر اینکه امور مربوطه شب انجام نشود، کار ما را با مشکل مواجه کرد چراکه مجبور شدیم با سرعت کندتری کار را پیش ببریم.

زحمتکش افزود: همچنین به محض اینکه کار زدن ایستگاه را آغاز کردیم با بارش شدید برف و مشکل بتون‌ریزی در دمای زیر شش درجه سانتی‌گراد مواجه شدیم که کار را متوقف کرد.

وی ادامه داد: هم‌اینکه شرایط به حالت عادی برگشت و خواستیم کار ایستگاه‌ها را ادامه دهیم، پلیس محترم جلو کار را گرفت و این در حالی بود که به طور دائم در رسانه‌ها از کمبود و مشکل ایستگاه اتوبوس صحبت می‌کردند.

قرارداد ما با صدا و سیما در راستای ارتقای فرهنگ شهروندی است

رئیس پیشین شورای اسلامی شهر شیراز همچنین با اشاره به سخنان فرمانده انتظامی فارس در مورد در اختیار نداشتن رسانه ملی و پایان قرارداد آن با شهرداری گفت: قراردادهای ما با صدا و سیمای فارس در راستای مباحث فرهنگ شهروندی از جمله بازیافت، زباله، فضای سبز و پرداخت به‌موقع عوارض و ... است و تنها یک بخش آن به ترافیک اختصاص دارد و آنچه که صورت گرفته نیز در حوزه ارشادی پلیس بوده و ما انجام داده‌ایم چراکه وظیفه خود می‌دانیم برای ارتقای فرهنگ شهروندی تلاش کنیم.

زحمتکش ادامه داد: ما با هزینه‌های شهرداری که متعلق به مردم است، با پلیس کار مشترک انجام داده‌ایم و هر جا که مصاحبه کرده‌ایم گفته‌ایم که طرح محدوده ترافیک شیراز که بسیار محاسن دارد، پلیس در آن اصل قضیه است و نقش اول را ایفا می‌کند.

تیترهای رسانه‌ها ذهن شهروندان را مشغول مباحث دیگر کرده است

وی با بیان اینکه خود پلیس محترم در این برنامه‌ها شرکت نداشته است، تصریح کرد: آنقدر که تیترهای رسانه‌ها ذهن مردم را به مسائلی غیر از ارتقای فرهنگ ترافیک مشغول کرده است، از توصیه‌های لازم در نحوه رانندگی خبری نیست.

معاون شهردار شیراز ادامه داد: به جای اینکه گفته شود در عین حال حضور چند نیروی پلیس در چهارراه ملاصدرای شیراز، خودروها از چراغ قرمز عبور می‌کنند و امثال این مطالب، تنها اذهان عمومی مشوش و مسائل حوزه خدمتی طرح می‌شود.

زحمتکش در ادامه گفت: این آمادگی را داریم که پلیس محترم در برنامه‌‌های صدا و سیما که به شهرداری اختصاص دارد، شرکت کند چراکه معتقدیم توصیه‌های پلیس در زمینه‌های ترافیکی اثرگذارتر از دیگران است.

زمان محدوده ترافیک را گروه کارشناسی تعیین کرده است

وی همچنین در مورد اظهارات فرمانده انتظامی فارس مبنی بر اینکه چرا در طرح محدوده ترافیک شیراز بعد از ظهرها نادیده گرفته شده است، بیان کرد: زمان‌های مربوط به این طرح مصوبه یک گروه کارشناسی که البته یکی از آنها پلیس بوده است.

معاون شهردار شیراز افزود: قرار نیست که نظر یک مجموعه حقوقی یا فرد حقیقی چنانچه رای نیاورد، با مخالفت و ضدیت آن مجموعه مواجه شود، چراکه این تفکر با روح دموکراسی، پذیرش خرد جمعی، شورا و مشورت و ... هم‌خوانی و همراهی ندارد.

زحمتکش مصوبات مجلس را مثال آورد و گفت: مصوبه‌ای با رای مثبت اکثریت نمایندگان از مجلس بیرون می‌آید، آیا آنان که به این مصوبه رای نداده‌اند در مقابل آن می‌ایستند و علیه آن حرف می‌زنند.

وی همچنین انتخابات ریاست جمهوری را مثال آورد و تصریح کرد: زمانی که فردی با رای اکثریت مردم رئیس جمهور می‌شود، آیا در مقابل آنان که به او رای نداده‌اند، هیچ مسئولیتی ندارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار شیراز عدم در نظر گرفتن زمان بعد از ظهر برای طرح محدوده ترافیک شیراز را به دلیل انجام امور شخصی مردم در این ساعات دانست و گفت: مرکز شهر در ساعات صبح به خاطر مراجعات به سازمان‌های دولتی بیشتر برای امور غیر شخصی مورد تردد شهروندان است و دلیل این مصوبه نیز نگاه کارشناسان در این زمینه بوده چراکه بعد از ظهرها اداره‌ها در مرکز شهر تعطیل هستند.

مغز مرکز کنترل ترافیک را به کسی نمی‌دهیم

وی همچنین در مورد در اختیار کامل پلیس قرار گرفتن مغز مرکز کنترل ترافیک شهرداری بنا به خواسته آنان، خاطرنشان کرد: با امکانات ایجاد شده توسط شهرداری تصاویر در دفتر فرماندهی محترم پلیس فارس به طور کامل و آنلاین قابل مشاهده بوده در صورتی که در دفتر شهردار این شهر که مدیر ارشد شهری شیراز محسوب می‌شود این امکان فراهم نشده است که نشان از نحوه تعامل ما دارد.

زحمتکش افزود: نه چنین اختیاری داریم، نه شورای شهر اجازه داده و نه مردم می‌پذیرند که میلیاردها هزینه صورت گرفته که به خاطر مدیریت خطوط اتوبوسرانی، قطار شهری و همچنین به دست آوردن اطلاعات لازم برای بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز، فراهم شده است، یکجا در اختیار پلیس قرار گیرد.

معاون شهردار شیراز در ادامه گفت: آمادگی کامل داریم که تمام تصاویر دوربین‌های ثبت تخلف ورود به محدوده ترافیک به صورت آنلاین را در اختیار فرماندهی انتظامی و پلیس راهور این شهر قرار دهیم اما تاکنون مراجعه‌ای در این زمینه نداشته‌اند.

پلیس سرور دوم تهیه کند

وی تصریح کرد: پلیس محترم باید سرور دوم را برای خود تهیه کند و حتی حاضریم ما برای آنان بخریم تا اطلاعات مورد نیازشان را به صورت آنلاین در اختیار داشته باشند اما اینکه برای این کار شرط و شروط بگذارند قابل پذیرش و انجام نیست.

مرکز شهر امکان پذیرش 12 هزار تاکسی را ندارد

زحمتکش همچنین در پاسخ به اظهارات فرمانده انتظامی فارس که چرا شهرداری تاکسی‌های مجاز به ورود به محدوده شهر را مشخص نکرده و اگر 12 هزار تاکسی بتوانند وارد این محدوده شوند با وضع فعلی تفاوتی نخواهد کرد، ابراز داشت: چنانچه پلیس محترم برای ورود تاکسی‌ها به داخل محدوده محدودیت ایجاد کند، به شدت استقبال می‌کنیم.

معاون شهردار شیراز ادامه داد: ما نیز معتقدیم محدوده مرکزی شهر گنجایش این تعداد تاکسی را ندارد و باید تاکسی‌های مجاز مشخص و تعیین شوند.

ایجاد خطوط ویژه ایمن دوچرخه‌سواری

وی همچنین گفت: در صورت اجرای درست طرح محدوده ترافیک شیراز و ایجاد مسیر امن برای خط دوچرخه‌سواری به ویژه جلوگیری از ورود موتورسیکلت‌ها به پیاده‌رو خیابان زند، آمادگی ایجاد خط ویژه دوچرخه‌سواران را در این خیابان به عنوان پایلوت و نمونه داریم.

زحمتکش از ایجاد خط ایمن دوچرخه‌سواری حدفاصل چهارراه حافظیه تا چهارراه ادبیات تا پایان سال جاری خبر داد و اظهار داشت: این خط به منظور استفاده مسافران و شهروندان شیرازی مناسب‌سازی و تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود.

سپردن بازنگری در طرح مطالعات حمل و نقل و ترافیک شیراز به دانشگاه این شهر

معاون شهردار شیراز در پایان در پاسخ به خبرنگار فارس که چرا طرح مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شیراز در سال 75 به دانشگاه صنعتی شریف واگذار شد، تصریح کرد: به شهروندان اطمینان می‌دهیم بنا به تاکید شورای شهر و شهردار شیراز، بازنگری در این طرح را به دانشگاه شیراز خواهیم سپرد.

انتهای پیام/2448/ی40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول