به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید احسان اصنافی عصر امروز در بیست و ششمین جلسه عادی شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: طرح ترافیک از طرحهایی بوده که پس از سالها مطالعه و جلسات کارشناسی سرانجام در شورای سوم تصویب و سایر مراحل بنابر تصمیم شورای ترافیک استان، ابلاغ وزیر کشور و استاندار طی شده است.
وی افزود: در ادامه با تعیین زمان شروع طرح توسط وزیر کشور، تکالیف دستگاههای متولی نظیر شهرداری و معاونت حمل و نقل مشخص و به اجرای بخشهای فیزیکی نظیر خط ویژه شروع شد حال آن که برخی دستگاهها فرصت را برای بیان نواقص مناسب دیده و به جای عمل به تکالیف زبان به انتقاد گشودهاند.
اصنافی ادامه داد: در این مقطع زمانی از مسئولان و شورای ترافیک این استان به عنوان مرجع هماهنگی موضوع ترافیک شیراز مجدانه خواستار هستیم با بررسی مجدد طرح و مسائل مطرح شده، نسبت به رفع سردرگمی و دلنگرانیهای مردم اقدام و شهرداری و سایر دستگاههای خدماترسان مردم را از این تضاد رها کنند.
وی اضافه کرد: مناسب است همزمان با اجرای طرح با کاهش حجم وسایل سواری، میزان سفر با وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافته و متناسب با حجم این دو بخش، در مورد نیاز یا عدم نیاز به خط ویژه تصمیمگیری شود.
اصنافی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی 50 درصد حجم خیابان برای کمتر از 10 درصد حمل و نقل یعنی اتوبوس اختصاص یافته و از این رو پیشنهاد میشود تا زمان اجرایی شدن طرح ترافیک این نردهگذاریها جمعآوری شود.
وی تصریح کرد: همانطور که در وضعیت ترافیکی شهر مشهود است و برخی مشاوران نیز اعلام کردهاند، ساعات اوج ترافیک در محدوده ساعات 9 تا 13 و 16 تا 20 است و به همین دلیل باید نسبت به اصلاح ساعات محدودیت اقدام شود.
این عضو شورا بیان کرد: ترافیک حاصل عواملی است که در درجه نخست باید نسبت به رفع آن اقدام و از آن جمله میتوان به لزوم ساماندهی مدارس، مطب پزشکان و ادارات اشاره کرد که سرانه آنها در محدوده طرح چند برابر میانگین شهر است.
اصنافی با بیان این که طرح ترافیک مسکن است نه درمان قطعی، ابراز داشت: پتانسیلهای موجود در محدوده طرح و تاثیر اجرای طرح بر آنها باید سنجیده شود چنانکه اماکن زیارتی، هتلداری و گردشگری، فضاهای تجاری و ... از آن جمله است.
وی با اشاره به ورود روزانه حدود 500 خودروی جدید به سطح شهر، افزود: حمل و نقل عمومی در سیاستهای کلان ترافیکی از مهمترین عوامل کاهش حجم تردد وسایل شخصی به محدودههای متراکم مرکزی است و در غیر این صورت ساخت پارکینگ به عنوان زیرساخت برای این تعداد خودرو غیر ممکن و هیچ گاه سرعت ساخت پارکینگ با سرعت تولید و شمارهگذاری خودرو برابر نمیشود.
انتهای پیام/2448/ش30/ث3001