اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بر اثر بارندگی‌های اخیر صورت گرفت

تخریب 90 درصد راه‌های عشایری در جنوب کرمان

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر بیش از 90 درصد راه‌های عشایری در منطقه جنوب کرمان آسیب دیده و یا مسدود شدند که باید بازگشایی شوند.

تخریب 90 درصد راه‌های عشایری در جنوب کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، اسدالله توکلی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق آمار سرشماری سال 87 بیش از 11 هزار خانوار با جمعیتی حدود 54 هزار نفر در فصل قشلاق در منطقه جنوب کرمان زندگی می‌کنند که به این تعداد، جمعیت عشایر شهرستان‌های بافت، رابر، بردسیر به ویژه در شهرستان‌های رودبار و کهنوج افزوده می‌شود.

وی ابراز داشت: این نهاد به کوچ‌کنندگان برون استانی مانند عشایری که از استان سیستان و بلوچستان به منطقه جازموریان کوچ می‌کنند و درون استانی خدمت‌رسانی می‌کند که شامل آبرسانی، تیغ‌زنی راه‌های عشایری و ... است.

توکلی تصریح کرد: برای عشایری که با مشکل کمبود آب مواجه هستند، آب آشامیدنی مورد نیاز آنها و آب دام‌ها به وسیله تانکرهای سیار تأمین می‌شود که در این راستا برای بیش از 4 هزار خانوار روزانه حدود 140 متر مکعب آبرسانی می‌شود.

وی با اشاره به توزیع نهاده‌های دامی در بین عشایر منطقه خاطرنشان کرد: توسط اتحادیه تعاونی عشایری که متشکل از اتحادیه عشایری شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، عنبرآباد و منطقه زهکلوت است در این بخش خدمت‌رسانی می‌شود و بیش از یک‌میلیون و 200 رأس گوسفند در جنوب کرمان توسط عشایر پرورش داده می‌شود.

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان با بیان اینکه 4 هزار و 200 کیلومتر راه عشایری در سیستم جی‌.آی‌.اس ثبت شده است، ادامه داد: راه‌های عشایری با توجه به اینکه زیرسازی لازم را ندارند هر سال به دلیل بارش‌های برف و باران و بروز سیل تخریب می‌شوند و نیاز به تیغ‌زنی و بازسازی دارند.

توکلی اذعان داشت: بیش از 4 هزار خانوار عشایری در جنوب کرمان اسکان داده شده‌اند و معمولا کانون‌های اسکانی که خودجوش شکل گرفتند، موفق بوده‌اند.

وی با اشاره به در نظر گرفتن جایگاه عرضه گاز برای عشایر در راستای جلوگیری از آسیب رسیدن به جنگل‌ها و مراتع عنوان کرد: تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم با انجام کار مطالعاتی مورد تأیید صورت می‌گیرد.

توکلی افزود: مطالعاتی در بحث انتقال آب رودخانه تنگ حیدری برای استفاده عشایر و انجام کشاورزی انجام شد تا عشایر در این منطقه اسکان یابند و این مطالعات در منطقه جازموریان نیز توسط دانشگاه جیرفت شده است.

وی با اشاره انجام کار مطالعاتی انتقال آب سد نساء به منطقه سورگاه اسفندقه تصریح کرد: جامعه عشایر تولیدکننده و خوداتکا هستند، اما شاخص‌های برخورداری آنها مانند بهداشت، آب سالم، راه و ... پایین‌تر از جامعه روستایی است که در این زمینه‌ها نیاز به کار بیشتر است.

مدیرکل امور عشایری جنوب کرمان گفت: بر اثر بارندگی‌های اخیر بیش از 90 درصد راه‌های عشایری در منطقه جنوب کرمان آسیب دیده و یا مسدود شدند که باید بازگشایی شوند و به دلیل مشکلات موجود در زمینه بازگشایی و تیغ‌زنی این راه‌ها از سال‌های گذشته این نهاد 8 میلیارد ریال بدهی به پیمانکاران دارد که از طریق امور عشایری استان و سازمان امور عشایری کشور اقدامی برای تأمین این اعتبار نشده است.

انتهای پیام/80002/ق40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول