اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی همدان خبر داد

مایه‌کوبی 7 میلیون و 600 هزار نوبت سر دام در همدان

مدیرکل دامپزشکی همدان گفت: امسال بیش از 7 میلیون و 600 هزار نوبت سر دام علیه بیماری‌های واگیردار دامی و زئونوز‌ها در همدان مایه‌کوبی شده است.

مایه‌کوبی 7 میلیون و 600 هزار نوبت سر دام در همدان

محمودرضا رسولی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: در سال جاری بیش از 7 میلیون و 600 هزار نوبت سر دام (یا واحد دامی) علیه بیماری‌های واگیردار دامی و زئونوز‌ها (بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام) شامل شاربن، تب برفکی، آبله، آنتروتوکسمی، بروسلوز(تب مالت)، قانقرایا، آگالاکسی، هاری و ... مایه‌کوبی انجام شده است.

وی با اشاره به تست 36 هزار و 300 رأس دام برای شناسایی دام‌های مبتلا به سل افزود: در راستای شناسایی دام‌های آلوده به بروسلوز نیز 11 هزار و 200 رأس تست شده است.

مدیرکل دامپزشکی همدان بیان داشت: 149 هزار و 770 لاشه به وزن تقریبی 535 هزار کیلوگرم در زمینه کنترل و بازرسی بهداشتی لاشه‌های گوشت در کشتارگاه‌های دام در سطح استان طی 9 ماهه امسال بازرسی شده است.

وی ادامه داد: از این میزان 51 هزار کیلوگرم ضبط و 6 میلیون و 484 هزار و 500 کیلوگرم سالم به بازار وارد شده است.

رسولی یادآور شد: در کشتارگاه‌های طیور نیز در 9 ماهه امسال 9 میلیون و 636 هزار قطعه طیور به وزن تقریبی 19 هزار تن، کشتار و مورد نظارت بهداشتی و شرعی قرار گرفته است.

وی با اشاره به تعداد لاشه ضبط شده طیور تصریح کرد: 73 هزار لاشه به وزن تقریبی 109 تن توسط این اداره ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی همدان خاطرنشان کرد: در زمینه کنترل و بازرسی بهداشتی و نظارت بر مواد خام دامی در مراکز توزیع، عرضه و نگهداری نیز 51 هزار و 386 مورد بازدید از مراکز مختلف شامل مرغ‌فروشی‌ها، قصابی‌ها، رستوران‌ها و ... صورت گرفته است.

وی با اشاره به 8 هزار و 300 مورد برخورد در بازدید‌ها اضافه کرد: از این تعداد 56 مورد به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

رسولی اظهار کرد:‌ طی بازدیدها 48.5 تن مواد خام دامی غیرقابل مصرف بوده که ضبط و معدوم شده است.

وی با اشاره به 2 هزار و 600 مورد نمونه‌برداری ابراز داشت: از این میزان یک هزار و 160 مورد نیز آزمایش صورت گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی همدان با اشاره به ادامه روند بازرسی‌های اداره کل دامپزشکی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته واکسیناسیون دام‌ها نیز همچنان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین مورد تخلف مراکز عرضه در رابطه با عدم نگهداری صحیح مواد خام دامی است، خاطرنشان کرد: در این زمینه برای بالا بردن سطح آگاهی افراد علاوه بر بازرسی‌ دوره‌ای و آموزش‌ها، بروشورهایی نیز تهیه و توزیع می‌شود.

انتهای پیام/89006/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول