اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بسیج سازندگی پیشقراول اقتصاد مقاومتی است

معجزه تفکر بسیج در تحول بنیان اقتصاد

تفکر بسیج، با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه می‌تواند موجب ایجاد تحول سازنده در بنیان اقتصاد کشور شود.

معجزه تفکر بسیج در تحول بنیان اقتصاد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اقتصاد مقاومتی از جمله مباحثی است که در یک سال اخیر جزو برنامه‌های اصلی بسیج سازندگی استان همدان قرار گرفته است.

با توجه به فلسفه اصلی تشکیل بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی، نقش مؤثر آن در عرصه سازندگی در مناطق محروم و پیشرفت کشور بر کسی پوشیده نیست.

پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان و جوانان بسیجی، بهره‌گیری از توان بالای نیروی عظیم بسیج با راه‌اندازی اردوهای هجرت و جهادی در عرصه‌های مختلف عمرانی ـ سازندگی و محرومیت‌زدایی در نقاط محروم کار عظیمی است که نیروهای بسیجی آن را بدون هیچ چشم‌داشتی انجام می‌دهند.

از دیگر عرصه‌هایی که بسیج سازندگی در آن ورود داشته می‌توان به حوزه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی اشاره کرد که با توجه به وضعیت اقتصادی جامعه در اولویت کاری بسیج سازندگی استان نیز قرار گرفت.

در این زمینه بسیج سازندگی برنامه‌های مختلفی را با توجه به استفاده از ظرفیت بومی و بالقوه هر منطقه در راستای ایجاد اشتغال، افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی در تولیدات اساسی در نظر گرفته است.

تبدیل تحریم‌ها به فرصت موضوعی است که در بحث اقتصاد مقاومتی تبلور یافته و بسیج سازندگی یکی از پیشگامان آن محسوب می‌شود.

علاوه بر اشتغالزایی، آموزش و الگوسازی در حوزه اقتصادی، بسیج سازندگی با نهادینه کردن کار در خانواده‌ها در راستای رونق اقتصادی منطقه و کشور گام برمی‌دارد.

بسیج سازندگی استان همدان نیز با شناسایی زمینه‌های اشتغال در سطح استان و مناطق محروم در زمینه خودکفایی خانواده‌ها و تقویت معیشت آنان گام‌های مثبتی برداشته است.

بسیج سازندگی استان، با تعریف پروژه‌های دوازده‌گانه اقتصاد مقاومتی در همدان، فراهم کردن زیرساخت‌های لازم و ارائه تسهیلات به دنبال توانمندسازی مناطق محروم و تعمیم الگوی اقتصاد مقاومتی در سطح استان است.

در سال جاری نیز بسیج سازندگی در عرصه‌های مختلفی چون تولید زعفران، پرورش قارچ، دام سبک و سنگین، پرورش طیور و مرغ بومی، شیلات، تولید کود ورمی کمپوست، صنایع تبدیلی و... فعالیت‌‎های خوبی داشته و واحدهای مختلفی را به بهره‌برداری رسانده است.

اما باید توجه داشت که موفقیت در این عرصه نیازمند توجه مسئولان و حمایت تمام دستگاه‌ها بوده و اعتبارات خاصی را می‌طلبد.

در راستای بررسی فعالیت بسیج سازندگی در این حوزه با مسئول مربوطه به گفت‌وگو نشستیم.

*راه‌اندازی یک هزار و 34 واحد تولیدی در عرصه اقتصاد مقاومتی طی امسال

مسئول بسیج سازندگی استان همدان در این راستا با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی و طرح‌های چندگانه بسیج سازندگی به خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال تاکنون به همت بسیج سازندگی واحدهای مختلفی در این راستا در سطح استان راه‌اندازی شده است.

شهرام صادقی با اشاره به تولید زعفران در استان افزود: طی امسال 26 واحد تولید این محصول در سطح استان به بهره‌برداری رسیده است.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات بسیج سازندگی استان می‌توان به راه‌اندازی 294 واحد دامی سبک و سنگین، 22 واحد گلخانه‌ای کوچک و 149 واحد پرورش زنبور عسل و تولید عسل اشاره کرد.

مسئول بسیج سازندگی همدان بیان داشت: 47 واحد صنایع تبدیلی و فرآوری شامل بسته‌بندی، شوریجات و ترشیجات طی امسال در سطح استان به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به راه‌اندازی 60 واحد شیلات و تولید ماهیان سردآبی یادآور شد: در زمینه تولید مرغ بومی نیز 201 واحد از طریق دستگاه‌های کوچک جوجه‌کشی و نگهداری و پرورش مرغ بومی در منازل روستایی راه‌اندازی شده است.

صادقی از دیگر اقدامات مهم بسیج سازندگی را آموزش و راه‌اندازی واحدهای تولید کود ورمی کمپوست عنوان کرد و افزود: در این زمینه 25 واحد طی امسال به بهره‌برداری رسیده و در حال حاضر به دنبال بازار برای محصول هستیم.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی 112 واحد تولید قارچ و 98 واحد تولید سایر طیور چون بوقلمون و بلدرچین از دیگر اقدامات بسیج سازندگی در حوزه اقتصاد مقاومتی بوده است.

*پرداخت 20 میلیارد تومان اعتبار به متقاضیان

مسئول بسیج سازندگی همدان اظهار کرد: حدود 20 میلیارد تومان اعتبار برای راه‌اندازی این واحدها در 9 ماهه امسال به متقاضیان پرداخت شده است.

وی با اشاره به بحث قالیبافی به عنوان یکی از عرصه‌های بومی استان اضافه کرد: در زمینه قالیبافی و تولید قالیچه و تابلوفرش نیز 800 واحد راه‌اندازی و حمایت شده است.

صادقی ابراز داشت: در این زمینه با چند شرکت قالیبافی هماهنگ شده تا قالیبافان را آموزش داده و برای آنان مدرک صادر کنند و بسیج سازندگی نیز در این زمینه تسهیلات ارائه دهد.

به گفته وی از 20 میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده یک میلیارد تومان به بحث قالیبافی و صنایع دستی اختصاص یافته است.

مسئول بسیج سازندگی همدان با اشاره به تحقق اهداف این سازمان بیان داشت: بسیج سازندگی استان در اکثر برنامه‌هایی که برای امسال در نظر گرفته بود بالاتر از هدف پیش‌بینی شده فعالیت داشته است.

وی تأکید کرد: در راه‌اندازی واحدهای تولیدی نیز در هر یک از عرصه‌ها بیش از تعداد واحدهای در نظر گرفته شده به بهره‌برداری رسیده است.

صادقی با اشاره به عملکرد خوب بسیج سازندگی در عرصه تولید قارچ و فرآوری آن گفت: در این زمینه در حال حاضر توافق با یکی از شرکت‌های فرآوری این محصول در شهرستان تویسرکان در دست پیگیری است تا با فرآوری قارچ تولیدی آن را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

*تخصیص اعتبار خاص مشاغل خانگی به بسیج سازندگی در برنامه باشد

وی خاطرنشان کرد: در عرصه زنبورداری نیز سهمیه‌ای از مرکز اعلام نشده بود اما در این زمینه نیز اقدامات خوبی در سطح استان صورت گرفت.

مسئول بسیج سازندگی همدان با بیان اینکه بسیج سازندگی استان بیش از اهداف پیش‌بینی شده و سهمیه در نظر گرفته شده فعالیت داشته است، افزود: این نهاد با ورود به عرصه تولید زعفران که به عنوان یک طرح آموزشی و ترویجی بود و ارائه تسهیلات عملکرد مثبتی داشته است.

به گفته وی در حوزه اقتصاد مقاومتی 14 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود که 10 میلیارد تومان دیگر نیز از محل اشتغال‌زایی جذب شد.

صادقی با بیان اینکه اعتبارات در زمینه فعالیت در عرصه‌های مختلف محدود است، ابراز داشت: این تسهیلات در حال حاضر فقط از طریق بانک مهر اقتصاد واگذار می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات استانی و خاص مشاغل خانگی در این زمینه تخصیص داده نشده است، اظهار کرد: امیدواریم در سال‌های آینده سهمیه‌ای در این راستا در نظر گرفته شده و از طریق دیگر بانک‌های عامل نیز تسهیلات واگذار شود.

مسئول بسیج سازندگی همدان با اشاره به همکاری دیگر دستگاه‌ها چون جهاد کشاورزی، دامپزشکی، فنی و حرفه‌ای و... ابراز داشت: موفقیت در این عرصه نیازمند هماهنگی و همت همگانی است.

وی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها چون کمیته امداد و بهزیستی اعتبار خاص مشاغل خانگی دارند، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال نخستین سال ورود فعالیت بسیج سازندگی در این عرصه محسوب می‌شود، امید است در سال آینده اعتباری در این راستا به عنوان یکی از دستگاه‌های فعال در نظر گرفته شود.

=========

مریم صابری یگانه

=========

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول