اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مردم قروه‌ فردا سرترین شب سال را تجربه می‌کنند

رئیس اداره هواشناسی قروه گفت: فرداشب، سردترین شب سال تاکنون در این شهرستان خواهد بود که طی آن حداقل دما به 25- درجه می‌رسد.

مردم قروه‌ فردا سرترین شب سال را تجربه می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، امسال یکی از پربرکت‌ترین سال‌هاست که بارش برف و باران در آن، به گفته بسیاری از مردم در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

در این میان کشاورزان، سهم بیشتری از شادی این رحمت الهی را دارند چراکه ثمره کاشته‌هایشان در زیر چتر رحمت الهی است که به بار خواهد نشست.

زمستان امسال، بنا به اعلام رئیس اداره هواشناسی قروه طی 8 سال گذشته، تنها زمستانی است که چهره‌ای کاملا زمستانی دارد و برفی که از پاییز خودنمایی کرد، همچنان بر روی زمین مانده است.

قدیمی‌ها عقیده دارند، برفی که از پاییز باریدن بگیرد، دیرتر آب می‌شود.

مرتضی عبدالملکی با بیان اینکه امسال 191 میلی‌متر بارندگی در سال زراعی جاری، یعنی از اوایل پاییز تاکنون انجام گرفته است، می‌گوید: این میزان در مدت مشابه سال گذشته 106 میلی‌متر بوده است که امسال رشد 78 را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: این میزان بارندگی نسبت به دوره بلندمدت 35 ساله نیز 68 درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گفته این مسئول، درصد تحقق بارندگی فصل زراعی نسبت به میزان طبیعی آن، 56 درصد است.

البته شهرستان قروه تنها شهرستان در کردستان است که امسال این میزان افزایش بارندگی را شاهد بوده است و این برکت برای اهالی این شهرستان، شکرانه‌ای دارد به وسعت پاکی برف.

اما رئیس اداره هواشناسی قروه درباره سوز و سرمای امسال هم می‌گوید: حداقل دمایی که در سال‌جاری ثبت شده است 22- درجه بوده است.

عبدالملکی افزود: پیش‌بینی می‌شود فرداشب دمای هوای قروه به 25- درجه برسد که این شب، سردترین شب سال تا این لحظه خواهد بود.

وی افزود: در بلندمدت کمترین دمای هوایی که مردم شهرستان تجربه کرده‌اند دمای 28- درجه بوده است که در زمستان سال 76 به ثبت رسید.

به گفته این مسئول، بارندگی‌های هفته گذشته در این شهرستان نیز 10 میلی‌متر اندازه‌گیری و ثبت شده است.

این روزها اگر گذرتان به قروه بیافتد، دمای هوای این شهرستان را بسیار سرد احساس خواهید کرد و مردم این شهرستان هم که گهگاهی به نقاط دیگر استان سفری کوتاه داشته‌اند، این را گفته‌اند که قروه از سایر شهرها سردتر است.

اما سوالی که ذهن بسیاری از شهروندان را مشغول کرده است، این است که چرا در خبرهای هواشناسی، دمای این شهرستان از سایر نقاط استان بیشتر اعلام می‌شود؟

پاسخ رئیس اداره هواشناسی به این سوال را هم جویا شدم که وی در این باره گفت: دلیل این امر این است که دمایی که توسط دستگاه‌های سنجش دما اندازه‌گیری می‌شود، دمای مطلق است و دمایی که افراد احساس می‌کنند، دمای احساسی است.

عبدالملکی گفت: دمای احساسی متاثر از سه عامل دما، باد و رطوبت است و به همین دلیل است که ما سوز سرما را بیشتر احساس می‌کنیم.

وی برای این گفته خود مثالی هم آورد و گفت: در شهر سنندج رطوبت دما بیشتر و وزش باد کمتر است اما در قروه این موضوع برعکس است و به همین دلیل است که سرما در قروه بیشتر از سنندج احساس می‌شود، یعنی به دلیل وزش باد ما سوز سرما را بیشتر حس می‌کنیم.

هوا سرد باشد زیاد مهم نیست، مهم خانه و کاشانه ماست که با محبت و در کنار هم بودن گرم گرم می‌شود و نویدی که این هدیه پاک الهی برایمان امسال به ارمغان آورده است و آن هم افزایش بارندگی‌هاست.

این افزایش برای شهرستان ما که هر دم در معرض خطر بحران آب‌های زیر زمینی قرار دارد، اهمیتی ویژه دارد.

به گفته مدیر امور منابع آب قروه، از 9 دشت موجود در کردستان 5 دشت در منطقه شرق استان قرار دارد که 2 دشت بزرگ به شهرستان قروه تعلق دارد و این دو دشت جزو 3 دشت ممنوعه در سطح استان است.

انور کریمی‌کانی‌ با اشاره به قرار داشتن 86 درصد زمین‌های کشاورزی کردستان در شرق این استان، گفت: 83 درصد منابع آبی به منطقه غرب اختصاص دارد و تنها 17 درصد از منبع حیاتی آب در رگ زمین‌های منطقه شرق جاری است.

به گفته وی، از این میزان، 6 درصد در قروه و دهگلان است که همین عامل منجر به ممنوعه شدن دشت‌های قروه و چهاردولی شده است و در حال حاضر شاهد اضافه برداشت از این آبخوان‌ها هستیم.

وی با اشاره به افت سطح منابع آب زیرزمینی در این دشت‌ها گفت: در حال حاضر به طور متوسط 1.5 متر افت و کسری مخازن شهرستان را در سال شاهد هستیم و میانگین افت سطح آب در دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی نسبت به سال پایه مطالعات یعنی سال 77 - 76، به 13 متر رسیده است که همین عامل موجب تمدید ممنوعیت دشت چهاردولی تا پایان سال 95 شده است.

کریمی‌کانی با تفکیک وضعیت دشت‌های ممنوعه قروه و دهگلان گفت: دشت قروه به وسعت 197 کیلومترمربع و ضخامت آبرفت 54 متر، نزدیک به 30 متر ضخامت لایه آبدار را دارست که ذخیره آب آن در حدود 171 میلیون مترمکعب است، در حالی برداشت از این دشت 186 میلیون مترمکعب است و این یعنی 39.8 میلیون مترمکعب کسری ذخایر آبی.

مدیر اداره امور آب قروه افزود: افت آب زیرزمینی در این دشت در آبان ماه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه پارسال 1.23 متر و نسبت به سال شروع مطالعه یعنی 16 سال قبل 12.87 متر بوده است.

به گفته وی، دشت چهاردولی نیز با وسعتی بالغ بر 389 کیلومترمربع و ضخامت آبرفت 51 متر، 24 متر لایه آبدار دارد که ذخیره آن 225 میلیون مترمکعب و برداشت از آن 188 میلیون مترمکعب است که کسری ذخایر در این دشت 69 میلیون مترمکعب بوده و در آبان ماه امسال با رکوردداری در بین دشت‌های ممنوعه، 1.46 متر افت را نشان می‌دهد و در درازمدت 27 ساله نیز افت آب در این دشت به 15.87 متر رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: دیگر دشت ممنوعه در منطقه دشت دهگلان به مساحت 624 کیلومترمربع است که این دشت با ضخامت آبرفت 25 متر و لایه آبدار 40 متر حجم ذخایر آبی 305 میلیون مترمکعبی را داراست اما برداشت از این دشت 310 میلیون مترمکعب است که کسری ذخیره در آن 342 میلیون مترمکعب تخمین زده می‌شود.

به گفته کریمی‌کانی، افت این دشت در آبان ماه 1.43 متر و در درازمدت 26 ساله 28.89 متر بوده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون هزار و 953 حلقه چاه کشاورزی مجاز، چاه صنعتی و چاه‌های تامین آب آشامیدنی شهری و روستایی در این شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: برداشت سالانه این چاه‌ها 113 میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه بیلان برداشت آب در این منطقه بیش از 17 سال است که منفی است، افزود: این در حالی است که هیچ‌گونه تزریق آب به منابع آب زیرزمینی در این شهرستان وجود ندارد و بارندگی‌های اخیر نیز از آنجا که روان‌آب‌های سطحی بوده است، تاثیری در سفره‌های زیرزمینی نداشته است.

کریمی‌کانی کف‌شکنی بیش از عمق تعیین‌شده از سوی بهره‌برداران را از مشکلات اساسی این بخش برشمرد و با تاکید بر لزوم تشدید مجازات متخلفین، صدور صرف جرائم مالی را موجب بازدارندگی از تکرار تخلف ندانست.

مدیر اداره امور آب قروه در ادامه با اشاره به انجام فعالیت‌های مرتبط با کنترل برداشت آب از منابع آبی شهرستان گفت: اتخاذ سیاست‌های تشویقی به منظور صیانت از سفره‌های آب زیرزمینی نظیر نصب رایگان کنتورهای هوشمند آب و برق نیز می‌تواند موثر واقع شود که در همین زمینه تاکنون 700 دستگاه کنتور هوشمند نصب شده است.

وی افزود: در حال حاضر هزار و 774 حلقه چاه کشاورزی و 87 حلقه چاه صنعتی در این شهرستان مجوز برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را دارا هستند.

و حالا که ابر و باد و مه و خورشید و فلک هم به یاری ما آمده‌اند تا برکت از سفره‌هایمان رخت بر نبندد، به شکرانه هم شده در مصرف این نعمت الهی صرفه‌جویی کنیم.

انتهای پیام/79009/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول