اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

جانشین مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان خبر داد

برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای عملیات کربلای 4 در باغ‌موزه دفاع مقدس همدان

جانشین مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان از برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای عملیات کربلای 4 در باغ‌موزه دفاع مقدس همدان خبر داد.

برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای عملیات کربلای 4 در باغ‌موزه دفاع مقدس همدان

خلیل الهی‌تبار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای 4 از برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای این عملیات در باغ‌موزه همدان خبر داد و اظهار کرد: عملیات کربلای 4 در سومین روز از دی ماه سال 65 و با رمز محمدرسول‌الله (ص) انجام شد.

وی هدف از این عملیات را شکست‌ طلسم‌ خط‌ استحکام‌ دشمن با حضور صدها رزمنده گردان‌های پیاده، واحدهای اطلاعات و تخریب در اروندرود دانست و خاطرنشان کرد: بر این اساس هم‌زمان با سالروز این عملیات غرورآفرین شاهد برگزاری مراسمی با رنگ و بوی کربلای 4 در همدان هستیم.

مدیر باغ موزه دفاع مقدس همدان عنوان این مراسم را شب خاطره دانست و بیان داشت: این مراسم با حضور جمعی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و همچنین رزمندگان و شاهدان عینی عملیات کربلای 4 در محل سالن همایش‌های باغ موزه دفاع مقدس همدان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: در این‌ عملیات‌ که‌ رزمندگان‌ حق علیه باطل از خطوط‌ چند لایه‌ و دژهای‌ آبی‌ گذشته‌ و جنگ‌ به‌ خشکی‌ کشیده‌ شده‌ بود، برای‌ نخستین‌بار خط‌  مستحکم‌ موانع‌ دشمن‌ در محور شلمچه‌ شکسته‌ شد. 

الهی‌تبار منطقه عملیات‌ کربلای‌ 4 از را‌ خطرناکترین‌ و حساس‌ترین‌ خطوط‌ نبرد ایران‌ و عراق‌ برشمرد و گفت: سقوط‌ سه‌ فروند از هواپیماهای‌ روسی‌ دشمن، انهدام‌ ده‌ها دستگاه‌ تانک‌ و چندین دستگاه‌ خودروی سبک‌ و سنگین‌ به‌ همراه‌ انبوهی‌ از ادوات‌ و تجهیزات‌ نظامی‌ و نابودی‌ شش تیپ‌ پیاده‌ گردان تنها بخشی از تلفات عراق در این عملیات بود.

وی ضمن بیان اهمیت گردان غواصی همدان در دوران هشت سال دفاع مقدس یادآور شد: گردان غواصی همدان در طول جنگ تحمیلی 62 شهید تقدیم انقلاب کرده که تعداد زیادی از آنها عملیات غرور آفرین به شهادت رسیده‌اند.

جانشین مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان تاکید کرد: گردان غواصی همدان در عملیات کربلای 4 بیشترین نقش را برعهده داشت و در منطقه ‎ام‌الرصاص خرمشهر تعداد زیادی از غواصان این گردان که تا خاکریز سوم دشمن پیش رفت.

وی بیان داشت: رزمندگانی از جمله قدرت‌الله نجفیان، نادر عبادی‌نیا، داریوش ساکی، محمدحسن اکبری، سیدمهدی رهسپار، امیر طلایی، مجید پورحسینی، سعید کاظمی، مصطفی جریان، محمد عراقچیان، رضا حقگویان، اصغر تابعی و مسعود مرادی از شهدای گرانقدر این عملیات مهم بودند.

الهی‌تبار افزود: ویژگی منحصر به فرد این عملیات آن بود که رزمندگان باید علاوه بر مهارت‌هایی که داشتند فنون غواصی را نیز فرا می‌گرفتند تا بتوانند خود را به مرز دشمن برسانند.

وی ادامه داد: در جنگ‌های زمینی، نیروها بر روی زمین قدرت مانور بیشتری از نظر تاکتیکی دارند و می‌توانند از پستی و بلندی‌های زمین به عنوان سنگر استفاده کنند، اما در عملیات کربلای 4 نیروهای غواص در آب با دشمن درگیر ‌شدند و جایی برای سنگر گرفتن در امواج خروشان اروند و سرمای شدید آن مکان نداشتند.

جانشین مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان در پایان اظهار داشت: نیروهای رزمنده آنقدر خود را برای شهادت آماده کرده بودند که از وسایل تازه‌ای که برای گرم کردن در اختیارشان گذاشته شد، استفاده نکرده و ترسیدند که این امکانات آنها را از راهشان باز دارد.

انتهای پیام/2499/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول