اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فردا انجام می‌شود

بررسی ابعاد علمی و فنی توافقنامه ژنو در کمیته هسته‌ای مجلس

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی گفت: ابعاد مختلف علمی و فنی توافقنامه ژنو فردا در کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

بررسی ابعاد علمی و فنی توافقنامه ژنو در کمیته هسته‌ای مجلس

ابراهیم کارخانه‌ای امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان از بررسی ابعاد علمی و فنی توافقنامه ژنو در کمیته هسته‌ای مجلس خبر داد و اظهار داشت: این مهم فردا انجام می‌شود.

وی گفت: غنی‌سازی تنها به معنای چرخش سانتریفیوژها نیست، بلکه چرخش تعداد سانتریفیوژها مدنظر است که بتواند سوخت مورد نیاز راکتورهای تحقیقاتی و نیروگاه‌های قدرت کشور را در حال و آینده تأمین کند.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی افزود: سانتریفیوژهای سطح یک از قدرت غنی‌سازی پایینی برخوردارند، به گونه‌ای که چندین هزار از آن‌ها در مدت زمان 10 سال تنها می‌توانند سوخت مورد نیاز یک سال یک نیروگاه را تأمین کنند.

وی گفت: این در حالی است که تمام سانتریفیوژهای در حال فعالیت در مرکز غنی‌سازی شهیداحمدی‌روشن نطنز از نسل یک و بر اساس مفاد توافقنامه امکان افزایش و یا ارتقای نسل این سانتریفیوژها به نسل 2 و بالاتر متوقف شده است.

کارخانه‌ای عنوان کرد: اگر ما به همین میزان غنی‌سازی اکتفا کنیم، برنامه غنی‌سازی کشور در حد یک برنامه غیر کاربردی باقی خواهد ماند.

وی تأکید کرد: آنچه که موجبات سرعت در پیشرفت دستیابی به غنی‌سازی کارآمد در حد تأمین سوخت مورد نیاز را فراهم می‌سازد، دستیابی به سانتریفیوژهای نسل 2 و 3 است.

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: چنانچه این مهم به عنوان یک حق مسلم برای ملت ایران حفظ نشود، به حقوق هسته‌ای خود دست نخواهیم یافت؛ نکته‌ای که در مفاد توافقنامه ژنو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که اگر به آن توجه نشود، حقوق هسته‌ای ملت ایران در پرد‌ه‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

وی گفت: مسئله دوره طولانی‌مدت در گام نهایی است که ظاهراً زمان پیشنهادی 1+5 حدود 20 سال تعیین شده است و افزون بر آن شرایط بسیار دشوار و بازدارنده‌ای نیز برای غنی‌سازی منظور شده است، به گونه‌ای که عملاً دستیابی جمهوری اسلامی ایران به حقوق مسلم صلح‌آمیز هسته‌ای خود بسیار دور از دسترس خواهد بود.

کارخانه‌ای گفت: یکی دیگر از مشکلات توافقنامه ژنو این است که سقف مشخصی برای خاتمه تحریم‌ها پیش‌بینی نشده و چه بسا ممکن است دوره طولانی‌مدت تحریم‌ها را نیز در بربگیرد.

وی اضافه کرد: گرچه در توافقنامه، گام نخست 6 ماه عنوان شده، اما با توجه به امکان تکرار آن عملاً حد مشخصی برای آن نیست.

رئیس کمیته‌ هسته‌ای مجلس شورای اسلامی افزود: از سوی دیگر براساس مفاد توافقنامه ایران باید ضمن توقف توسعه فعالیت‌های هسته‌ای، در سه ماهه نخست گام اول تمام اطلاعات هسته‌ای خود را برای دومین بار بعد از یک دهه از توافقنامه سعدآباد در اختیار آژانس قرار بدهد و امکان بازرسی روزانه و سرزده را نیز برای بازرسان فراهم کند.

انتهای پیام/89002/ب30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول