اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده بهداشت کشور خبر داد

رتبه پانزدهم کشور از نظر تعداد مقالات علمی پژوهشی در دنیا

رئیس دانشکده بهداشت کشور با بیان اینکه جهش علمی خوبی در تعداد مجله و مقالات کشور داشته‌ایم، گفت: طی 9 سال گذشته از رتبه 40 دنیا به جایگاه پانزدهم جهانی و به رتبه نخست خاورمیانه رسیده‌ایم.

رتبه پانزدهم کشور از نظر تعداد مقالات علمی پژوهشی در دنیا

علی اکبری ساری در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان از انتشار یک‌هزار و 200 مجله علمی در کشور خبر داد و اظهار داشت: از این تعداد مجله علمی 300 مجله علمی در حوزه علوم پزشکی و 900 مجله در حوزه غیرپزشکی است که در زیر مجموعه وزارت علوم منتشر می‌شود.

وی با اشاره به این که تعداد زیادی از این مجلات در پایگاه‌های اسنادی دنیا نمایه هستند، بیان داشت: در حال حاضر 28 مجله علمی در بخش علوم پزشکی در پایگاه معتبر ISI و87 مجله در پایگاه اسکوپوس و حدود 45 مجله در پایگاه اسنادی Pubmed که از برترین پایگاه‌های اسنادی دنیا محسوب می‌شود، نمایه است.

دبیر کمیسیون نشریات وزارت بهداشت همچنین با بیان این که حدود 50 درصد مجلات علوم پزشکی کشور در یکی از پایگاه‌های معتبر بین‌المللی نمایه است، یادآور شد: حدود 75 درصد مجلات علمی پژوهشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور در پایگاه‌های معتبر دنیا نمایه است.

اکبری ساری خاطرنشان کرد: در سال گذشته با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مختلف زیادی که انجام شد با همت محققان حوزه علوم پزشکی و مدیران نظام سلامت بخش زیادی از مجلات علمی پژوهشی نمایه شد و از این نظر از برنامه پنجم توسعه جلوتر هستیم.

وی با اشاره به این که براساس برنامه پنجم باید تا انتهای برنامه پنجم توسعه در پایان سال 94 حدود 350 مجله علمی پژوهشی در علوم پزشکی داشته باشیم، افزود: از این تعداد در حال حاضر 300 مجله علمی پژوهشی داریم که طی دو سال آینده این تعداد به 350 مجله افزایش خواهد یافت.

به گفته وی، سالانه 35 تا 40 مجله علمی پژوهشی موفق به دریافت رتبه از دبیرخانه کمیسیون علوم پزشکی کشور می‌شوند که اگر روال کارها بر همین منوال ادامه داشته باشد، از برنامه پنجم هم جلوتر خواهیم بود.

رئیس دانشکده بهداشت کشور تصریح کرد: در مورد مجلات نمایه شده هم باید حداقل نصف این مجلات در پایگاه‌های معتبر نمایه باشند که از این لحاظ نیز در وضعیت خوبی قرار داریم.

اکبری ساری در ادامه با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بیشترین تعداد مجله و بیشترین تعداد مجلات نمایه شده را دارد، افزود: این دانشگاه به تنهایی حدود 50 مجله از 300 مجله معتبر علمی پژوهشی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی در عین حال اذعان داشت: با وجود جهش علمی خوبی که در تعداد مجله و مقالات کشور داشته‌ایم، طی 9 سال گذشته از رتبه 40 دنیا به رتبه 15 دنیا و به رتبه اول خاورمیانه رسیده‌ایم و از سند چشم‌انداز جلوتر هستیم، اما از نظر تعداد ارجاع به این مقالات وضعیت مطلوبی نداریم و در رتبه 40 و کمی بالاتر از رتبه 40 قرار داریم.

به گفته وی قرار داشتن در رتبه 40 در بخش ارجاع به مقالات علمی پژوهشی بیانگر این است که در زمینه مجلات و مقالات علمی پژوهشی نتوانسته‌ایم رشد همزمان کمی و کیفی را داشته باشیم و میزان استفاده از مقالات و میزان استناد به این مقالات خیلی مطلوب نبوده و رتبه خوبی در این زمینه کسب نشده است.

اکبری ساری متذکر شد: برای ارتقای کیفیت مقالات و مجلات علمی پژوهشی باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری درست تلاش کنیم تا در سال‌های آینده به جای توجه به کمیت و ارتقای کمیت، کیفیت را ارتقا دهیم.

وی افزود: با کیفی‌سازی مقالات می‌توان ضمن افزایش ارجاع به مقالات، مشکل پژوهش‌های مورد نیاز کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش نظام سلامت و بهداشت کشور را برطرف کرد.

انتهای پیام/2406/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول