اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان:

توقعات ساختاری در حوزه پژوهش برآورده نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از عقب‎ماندگی در حوزه‎های تولید علم و عدم برآوردن توقعات ساختاری در بخش پژوهش انتقاد کرد و خواستار بهبود این وضعیت در کلان کشور شد.

توقعات ساختاری در حوزه پژوهش برآورده نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، تقی ریاحی ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی گلستان اظهار داشت: عدم برآورده شدن توقعات ساختاری سبب شده که حضور پژوهش در قالب ساختارها به خصوص در دانشگاه‎ها به عنوان یک کالای لوکس یاد شود و هنوز استنباط‎ها حاکی از آن است که پژوهش یک کار افتخاری، هزینه‎بر و گران تلقی می‎شود.

وی با بیان اینکه پژوهش یک الزام و ضرورت است، تصریح کرد: در ساختار و شرایط فعلی جامعه و در سه دهه گذشته، رشد عظیمی را در بسط علم‎آموزی در کشور داشتیم و خوشبختانه غالب شهرها از دانشگاه‎ها و دانشکده‎ها تامین شدند و ترکیب جمعیتی دانش‎آموخته در دل شهرها و روستاها تسری پیدا کرده است و کمتر نقطه‎ای می‎توان یافت که دانش‎آموخته دانشگاهی وجود نداشته باشد.

رشد شاخص‎های پژوهشی مطلوب نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان افزود: باید بررسی شود به تبع سه دهه رشد روزافزون در بحث علم‎آموزی آیا در زمینه تولید علم و فناوری توانسته‎ایم به همان پایاپای و آنچه در خور و شان این ساختار بوده، موفق عمل کنیم.

ریاحی بیان داشت: بررسی‎ها نشان می‎دهد با وجود تمام اتفاقاتی که در دانشگاه در حوزه نشر، مقالات و ... ایجاد شده و نیز شدت یافتن ساختار توسعه‎ای اما هنوز به تبع این توسعه، در شاخص‎های پژوهشی به عدد و رقم خوبی نرسیده‎ایم.

وی در خصوص تبدیل شدن پژوهش به کالایی لوکس در دانشگاه‎ها خاطرنشان کرد: این مسئله به قرابت و از هم گسیختگی مراکز پژوهش تا دل گیرندگان خدمت وجود دارد.

ریاحی متذکر شد: زیبنده است که پژوهش‎ها در رفع مداخلات و آسیب‎ها باشد اما هیچ وقت این فاصله برداشته نشده است و هنوز نتوانسته‎ایم به محیط بقبولانیم که پژوهش یک امر سرمایه‎گذاری و کاری با ارزش افزوده است.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش باید در قالب فروش خدمت ارائه شود، یادآور شد: هنوز این واهمه وجود دارد که 1.5 درصد درآمدها در بخش پژوهش هزینه شود البته این مقاومت به واسطه لجاجت نیست بلکه مقاومتی است که هنوز مراکز بهداشتی آن را لمس نکردند.

انتهای پیام/83001/س30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول