اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

تبیین علوم اسلامی نیازمند قلم‌فرسایی عمیق‌تر

در عصری که در آن فرقه‌های نوظهور و ضاله در حال گسترش هستند، اندیشمندان و پژوهشگران ما تا چه حد توانستند علوم اسلامی را با استفاده از معجزه قلم به مخاطبان و جوامع اندیشمند بین‌المللی بشناسانند؟

تبیین علوم اسلامی نیازمند قلم‌فرسایی عمیق‌تر

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در تقویم جمهوری اسلامی ایران روز 25 آذرماه به نام روز پژوهش نامگذاری شده که به منظور گرامیداشت آن و فرهنگسازی در ارتباط با توجه به این مقوله مهم، هفته‌ای به آن اختصاص یافته است.

در این هفته که در آن بیش از همه دانشگاهیان این مرز و بوم درگیر بحث تحقیق و پژوهش هستند. اینکه سالانه چه تعداد پژوهش، پایان‌نامه‌های دانشجویان و یا مقالات اساتید در مجلات داخلی و خارجی به چاپ می‌رسد و اینکه چقدر از این مقالات کاربردی بوده و مشکلات را حل می‌کنند باید مد نظر قرار گیرد.

در همین راستا باید اشاره‌ای نیز به پژوهش در علوم اسلامی، جایگاه آن در این میان و ضرورت آن در زندگی روزمره پرداخت.

از مهمترین علوم اسلامی می‌توان به علم کلام فلسفه و عرفان اشاره کرد که علم کلام به بحث عقلی و نقلی در خصوص اعتقادات دینی و پاسخ به شبهات و اعتراضات مخالفان و اثبات عقاید دینی می‌پردازد.

علم فلسفه نیز در خصوص شناخت عقلانی درباره عالم بحث کرده و در علم عرفان نیز می‌توان به شناخت خدا و هرچه نزدیک‌تر شدن به حضرت حق دست یافت.

موارد ذکر شده توضیح مختصری از این سه علوم مهم اسلامی بود که هر کدام به طور مجزا و مفصل مطالب خاص خود را بیان می کنند و بسیاری از شبهات را پاسخ می‌دهند.

در این جا ذکر این مطلب ضروری است، در عصری که در آن فرقه‌های نوظهور و ضاله از جمله بهائیت با استفاده از فضای مجازی و سایر امکانات، روز به روز در حال گسترش هستند، اندیشمندان، اساتید و پژوهشگران ما تا چه حد توانستند علوم اسلام ناب محمدی را با استفاده از معجزه قلم به مخاطبان به خصوص جوانان و همچنین جوامع اندیشمند بین‌المللی بشناسانند.

پژوهشگران و افرادی که مقالاتشان در مجلات بین‌المللی معتبر داخلی و خارجی به چاپ می‌رسد می‌توانند بهترین مبلغ اسلام باشند و با بهره‌گیری از این فرصت، مهر باطلی بر اقدامات اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی بیگانگان زده و فرهنگ اسلامی را ترویج دهند.

با مراجعه به مراجع قضایی و بررسی پرونده‌های گوناگون و طبق نظر کارشناسان، اگر شناخت انسان نسبت به خدا و ایمان به او و در کل معنویت در زندگی افراد افزایش یابد به طور یقین بسیاری از مسائل و مشکلات حل شده و دیگر شاهد وقوع جرایم سنگین نخواهیم بود.

اینکه چگونه می‌توان به این امر مهم دست یافت به این بستگی دارد که در مرحله اول پژوهشگران ما و در مرحله بعد مسئولان با بهره‌گیری از علوم ناب اسلامی و از روش‌های متنوع و متفاوت و همچنین برای گروه‌های سنی مختلف دست به قلم برده و اقدامات لازم را انجام دهند تا به این ترتیب سهم خود را نسبت به آموزش و همچنین تربیت افراد بپردازند.

امروزه جوانان ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به آموزش و دریافت تعالیم اسلامی دارند تا علاوه بر مصون ماندن از دام‌ شیاطین، در آینده و در زندگی مشترک و در ادامه در تربیت فرزندان صالح عمکرد موفقی داشته باشند.

لذا به نظر می‌رسد اندیشمندان، پژوهشگران و اساتید ما می‌توانند این مسیر را برای جوانان هموار کنند.

هر چه این پژوهش‌ها کاربردی‌تر بوده و در راستای رفع نیازهای جوامع باشد می‌توانند در رسیدن به جامعه‌ای سالم و مهدوی موفق‌تر عمل کنند.

===========

اعظم مرادی صالح

===========

انتهای پیام/89030/س20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول