اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بیمه محصولات کشاورزی؛ فرصت یا تهدید‌

بیمه محصولات کشاورزی به دلیل پایین بودن سطح حمایت، به نظر می‌رسد می‌تواند هم فرصت و هم آسیب در این حوزه محسوب شود.

بیمه محصولات کشاورزی؛ فرصت یا تهدید‌

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بخش کشاورزی دارای ویژگی‌های خاصی است به همین دلیل به شدت در معرض خطرات و آسیب‌های پیش‌بینی‌ناپذیر و خسارت و مشکلات فراوان قرار می‌گیرد.

از جمله صدمات و خسارات بخش کشاورزی عوامل طبیعی مانند سیل، تگرگ، طوفان و خشکسالی است، یکی از موثرترین ابزاری که می‌تواند کشاورزان را در مقابل حوادث طبیعی حمایت کند، بیمه محصولات کشاورزی است.

اما بیمه محصولات کشاورزی نیز تا‌کنون نتوانسته مشکلات کشاورزان را پاسخی گفته و در حل این مشکلات مرهمی برای زخم‌ها ‌باشد.

*پایین بودن سطح حمایت بیمه از کشاورزان

مهم‌ترین مشکلات عدم پذیرش بیمه را در پایین بودن سطح حمایت بیمه یا میزان غرامت، عدم اعتماد و اطمینان نسبت به پرداخت خسارت، وجود فاصله زمانی بین تعیین خسارت و پرداخت غرامت و عدم کار کارشناسی درست بیمه‌گزاران می‌دانند.

یکی از کشاورزان زنجانی نیز کند بودن روند بیمه محصولات کشاورزی را مشکل اصلی تولید محصولات کشاورزی می‌داند.

مرتضی حیدری با بیان اینکه تنها امید باغ‌دار شکوفه و میوه دادن محصولات است، افزود: مخارج زندگی بسیاری از کشاورزان تنها از این راه امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ اقدام عملی و ثمربخشی برای تسریع واگذاری خسارت باغ‌داران صورت نگرفته است، اذعان داشت: باغداران در بازه زمانی بیشتری خسارت خود را دریافت می‌کنند.

این کشاورز خاطرنشان کرد: تاکنون به اندازه خساراتی که به کشاورزان وارد شده مبلغ بیمه به کشاورزان تعلق نگرفته است.

*بیمه محصولات کشاورزی در اولویت باشد

یک کشاورز دیگر نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما در منطقه سیل و زلزله‌خیز قرار دارد، باید بیمه محصولات کشاورزی در اولویت باشد.

وی با بیان اینکه کشاورزان مجبور به بیمه کردن محصولات خود هستند، افزود: در صورت نداشتن بیمه، این خسارت ناچیز نیز به کشاورز و باغدار ارائه نمی‌شود.

محمد قهرمانی هزینه‌های تولید را بالا دانست و ادامه داد: برخی از کشاورزان هنوز خسارت سال گذشته را دریافت نکرده‌اند.

گفتنی است، یخ‌زدگی محصولات باغی به دلیل سرمای هوا در زنجان بیشتر شایع است و گاهی وقوع سیل خسارت‌های جبران‌ناپذیری را تا حد 100 درصد به باغات وارد می‌کنند.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان آخرین مهلت بیمه مزارع استان زنجان را تا پایان آذرماه اعلام کرد.

وی گفت: باغداران نیز تا پایان دی ماه فرصت دارند، تا نسبت به بیمه باغ‌های خود اقدام کنند.

این مسئول تعرفه مربوط به خسارت کشاورزان را 25 درصد اعلام کرد و ابراز داشت: در سال‌جاری به محصولات زراعی استان به ویژه گندم خسارت شدیدی وارد شده است.

*کشاورزان محصولات خود را در مراکز با سابقه، بیمه کنند

یوسف حیدری با اشاره به اینکه به کشاورزان توصیه می‌شود مزارع خود را در مراکزی که سوابق بیمه‌ای دارند، بیمه کنند، ادامه داد: همه بانک‌ها، شرکت‌های اطلاعاتی و شرکت‌های بیمه آمادگی دارند تا مزارع کشاورزان را بیمه کنند.

وی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به باغ و زمین زارعی برای بیمه در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: تعرفه‌های گران و متناسب نبودن میزان خسارت و بیمه از مشکلات کشاورزان است.

حیدری با اشاره به اینکه در حال حاضر تعرفه‌ای که دولت تعیین کرده است، 25 درصد به غرامت‌ها اضافه شده است، خاطرنشان کرد: اما حق بیمه‌ها هنوز متناسب با محصول افزایش نیافته است.

وی افزود: ‌ارزش محصول باغداران متفاوت است و در حال حاضر حمایت کشاورزان با توجه به شرایط آب و هوایی صورت می‌گیرد.

گفتنی است، خسارت 160 میلیارد ریالی به کشاورزان زنجانی در سال گذشته پرداخت شده است.

مبلغ پرداختی خسارت باغات سیب در سال گذشته 40 میلیون ریال بود که در سال‌جاری این مقدار خسارت با 10 میلیون ریال افزایش به 50 میلیون ریال رسیده است.

به نظر می‌رسد برای کاهش خسارت کشاورزان باید مدیریت صحیح باغ، تغذیه بهینه،مبارزه با آفات و بیمه محصولات کشاورزی مورد توجه باشد.

فارس امیدوار است این گزارش مشکلات کشاورزان به ویژه باغداران زنجانی را به مسئولان برای رفع مشکلات گوشزد کرده باشد.

انتهای پیام/73003/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول