اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه الگوها و روش‌های دفتر ترویج وزارت کشاورزی مطرح کرد

آمارهای رنگارنگ و خروجی بی‌رنگ در بخش کشاورزی / فقط نتیجه‌گرا نباشیم

رئیس گروه الگوها و روش‌های دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا زمانی که نگاه مدیران بخش کشاورزی، افزایش عملکرد و متکی بر نتیجه‌گرایی است، وضعیت بخش کشاورزی تغییری نخواهد کرد.

آمارهای رنگارنگ و خروجی بی‌رنگ در بخش کشاورزی / فقط نتیجه‌گرا نباشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، بعد از ظهر امروز نشست مددکاران ترویجی، مدیران ستادی و شهرستانی جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور معاون مدیرکل دفتر ترویج و رئیس گروه الگوها و روش‌های وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

پیرو شعبانی در این نشست اظهار کرد: امروز باید همه کارشناسان بخش کشاورزی در کشور به این پرسش پاسخ دهند که چرا با وجود این همه برنامه، آمارهای رنگارنگ و اهداف خوب ولی چرا به آنچه در کشاورزی می‌خواستیم، نرسیدیم.

رئیس گروه الگوها و روش‌های دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی افزود: در گام نخست باید نگاه مدیران این بخش از افزایش عملکرد و نتیجه‌گرایی تغییر کند و تا این نگاه مدیریتی عوض نشود، وضعیت کشاورزی کشور همین خواهد بود.

وی گفت: باید به جای نگاه صرف به کشاورزی به کشاورز هم توجه کنیم و منافع آنها را در نظر بگیریم.

شعبانی بیان کرد: وقتی مسئولان کلان وزارت سالی یک بار هم همدیگر را نمی‌بینند و ما کار سیستمی و تمرکز روی اهداف مشترک را یاد نگرفتیم، چگونه می‌توان به پویایی این بخش امیدوار بود.

رئیس گروه الگوها و روش‌های دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشاورز برای تولید و انجام کشت و زرع اجباری ندارد و از آنجا که تصمیم‌گیرنده خود کشاورز است باید با روش‌های ترویجی و ارائه الگوهای لازم، کشاورز را اقناع کنیم.

* برنامه عملیاتی برای هر محصول در هر دهستان/ کارهای پراکنده نتیجه برنامه نداشتن است

وی گفت: 50 درصد کشاورزان ما بی‌سواد هستند و از طرفی نیروهای ترویج کشاورزی بسیار اندک است که این موضوع محدودیت‌ها و مشکلات زیادی را به وجود آورده است.

شعبانی تصریح کرد: شیوه گزارش دهی و دفاع مسئولان ترویج جهاد کشاورزی برای جذب بودجه و در اولویت قرار گرفتن طرح‌های ترویجی به گونه‌ای نیست که مسئولان کلان را اقناع کند بلکه ما باید از گزارش آموزش‌های نفر روز به گزارش‌های ملموس‌تری چون آمار کشاورزانی که مهارت لازم را پیدا کردند و یا افزایش بهره‌وری و سطوح اصلاح شده بتوانیم بودجه‌های لازم را برای تقویت آموزش‌های ترویجی جذب کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از ضرورت راه‌اندازی سایت‌های الگویی جامع تولید در کشور سخن گفت و افزود: امید است همه پهنه‌های تولید زیر پوشش این سایت‌ها قرار گیرند.

غفاری، معاون مدیرکل دفتر ترویج وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: فعالیت‌های خوبی در حوزه ترویج کشاورزی انجام شده و می‌شود ولی باید به این فعالیت‌ها نظم بدهیم.

وی ابراز داشت: کارهای پراکنده کنونی در حوزه کشاورزی، نتیجه برنامه نداشتن است که باید این ضعف بزرگ اصلاح شود.

غفاری از یک طرح جدید در کشور خبر داد و تصریح کرد: ما دنبال این هستیم که در هر دهستان و برای هر محصولی که مناسب آن روستا باشد یک برنامه عملیاتی تدوین کنیم که اگر اجرا شود تحول اساسی در این بخش ایجاد خواهد شد.

به گزارش فارس، در این نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای اجرای موفق برخی برنامه‌ها در حوزه ترویج قدردانی شد.

انتهای پیام/82005/صا40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول