اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگویی تفصیلی با فارس مطرح شد

درخواستی برای اجرای کنسرت از خارج نداشته‌ایم / حمایت از هنرمندان ساکن کیش

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش ضمن تشریح فعالیت‌ها و وظایف این معاونت، برنامه‌های مدنظر برای حوزه‌های فرهنگی، هنری و مطبوعاتی کیش را برشمرد و از سازماندهی و حمایت از هنرمندان ساکن این جزیره خبر داد.

درخواستی برای اجرای کنسرت از خارج نداشته‌ایم / حمایت از هنرمندان ساکن کیش

به گزارش خبرگزاری فارس از کیش واقع در آبهای خلیج فارس، کیشوندان (ساکنان کیش) نیازمند فعالیت‌هایی هستند که بتوانند از خدمات فرهنگی که در کشور ارائه می‌شود و وجود دارد، بهره‌مند شوند و از آنجایی که این وظیفه در سرزمین اصلی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد، در مناطق آزاد بر عهده سازمان منطقه آزاد است.

بر همین اساس معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز با ایجاد بسترهای لازم، اقداماتی همچون ایجاد فرهنگ‌سراها، کمک به مساجد و تعامل با ائمه جماعت، تعامل با مدارس و دانشگاه‌ها به لحاظ ضرورت کار فرهنگی و ارتباط با جامعه بازاریان به صورت محفلی و یا گسترده با هدف اطلاع‌رسانی‌هایی که در زمینه فرهنگ و بسیاری از مصادیق دیگر در این راستاست را در دستور کار قرار داده است.

خبرنگار فارس در کیش، به سراغ ابراهیم رضوانی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش که دارای تحصیلات دانشجویی دکتری حقوق خصوصی در دانشگاه شهید بهشتی و تحصیلات حوزوی می‌باشد، رفته است و پیرامون ابعاد مختلف فعالیتی این معاونت به گفت‌وگو نشسته است.

*فارس: در آغاز از وضعیت بخش‌های مجری برنامه‌های این معاونت به ویژه فرهنگ‌‌سراها برایمان بگویید.

رضوانی: در کیش فرهنگ‌سراها برای تمام سنین از دبستانی تا دانشگاهی و همچنین افراد بزرگسال برنامه‌های متنوعی ارائه می‌کنند، البته فرهنگ‌سراهای جزیره کفایت نیازهای کیش را نکرده و باید در فکر توسعه آنها بود و بر همین اساس در برنامه پیشنهادی سال 1393 به سازمان نقاطی را برای ساخت فضای‌های فرهنگی از جمله مساجد و فرهنگ سراها مشخص کرده‌ایم.

*فارس: کیش همواره در حوزه فرهنگی و به ویژه در یک دهه اخیر با برگزاری کنسرت‌ها شناخته می‌شود و معمولاً خیلی‌ها بُعد فرهنگی کیش را تنها در برگزاری کنسرت‌ها و برنامه‌هایی مشابه می‌بینند...

رضوانی: نگاه به برگزاری جشنواره‌ها و کنسرت‌ها لزوماً برای کیشوندان نبوده و بلکه جذب توریست به عنوان هدف اصلی در برگزاری این‌گونه برنامه‌ها به شمار می‌رود و تا به امروز متولی اصلی برگزاری جشنواره‌های تالاری و همچنین کنسرت‌ها، معاونت گردشگری و هدف نیز صرفاً جذب توریست بوده است.

*فارس: نقش فرهنگ در جذب توریست چقدر تعیین‌کننده است؟

رضوانی: جامعه‌نگری فعالیت‌های فرهنگی مد نظر سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد به این معنا که اگر قرار باشد چشم‌انداز، اهداف، استراتژی و برنامه‌ای برای جزیره تدوین کنیم، باید تمام اقشار و گروه‌ها را در بر گیرد و نگاه صرفاً معطوف به کیشوند نباشد و از گردشگر نیز نباید غافل شد و یا بر عکس و بلکه باید یک هم‌پوشانی خاصی صورت گیرد.

اگر بتوانیم با فعالیت‌های فرهنگی بر رفتار جزیره نشینان اثر مثبت بگذاریم، گردشگر خواسته یا ناخواسته تحت تاثیر رفتار، منش، اخلاق و گفتار کیشوند قرار خواهد گرفت کما اینکه بسیاری از این گردشگران همواره درباره برخوردشان با رانندگان جزیره اظهار نظر می‌کنند و بر همین اساس باید بستری فراهم کنیم که توریست با رضایت از برخورد خوب کیشوند، توشه‌ای با خود به سرزمین اصلی ببرد و به نوعی عامل جذب گردشگر شود.

این هدف زمانی محقق خواهد شد که نه تنها به رفتارها و بلکه به ایجاد ساختارها توجه کنیم به این معنی که اگر ساختاری اصلاح شود، این مهم در اصلاح رفتار نیز موثر خواهد بود.

به عنوان نمونه تغییر رفتار بانک‌ها در رابطه با مشتریان و صف ارائه خدمات این بانک‌ها نمونه بارز اصلاح یک ساختار و در نتیجه تاثیر مستقیم بر اصلاح رفتار است و اجرای سیستم نوبت دهی باعث شده تا مشتریانی که در گذشته با یکدیگر درگیری لفظی هم پیدا می‌کردند،‌ این بار حتی بدون ارتباط چهره به چهره با یکدیگر از خدمات بانک متنفع شوند.

*فارس: معاونت‌های مختلف سازمان و به ویژه معاونت فرهنگی در حوزه ارتباط با ارباب رجوع و رسیدگی به امور مربوطه به چه شکل عمل می‌کنند؟

رضوانی: در این رابطه باید بگویم امکان ندارد نامه‌ای به معاونت فرهنگی و اجتماعی وارد شود و من در همان روز به مسئول بعدی ارجاع ندهم و به‌گونه‌ای عمل می‌کنیم که اگر فردی بعد از نخستین مراجعه، برای دومین بار پیگیر نامه خود شد، پاسخگوی این فرد باشیم البته بررسی و اظهار نظر نیروی این معاونت مستلزم صرف یک زمان منطقی خواهد بود و بدین ترتیب هرگز اجازه نداده‌ایم کار مراجعه کننده به تاخیر بیافتد و در واقع با این روش آرامش ارباب رجوع را تامین کرده‌ایم.

*فارس: غالب فعالیت‌های معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در چه مباحثی خلاصه می‌شود؟

رضوانی: در معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش فعالیت‌های متعددی انجام می‌شود از جمله نظر کارشناسی در حوزه وزارت ارشاد، وزارت کار، رفاه و تعاون، وزارت بهداشت و درمان، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان آرد و غله، اداره نظارت بر ضوابط بهداشتی لوازم آرایشی و مواد غذایی، کنترل تمام سردخانه‌های کیش، کنترل سلامت مواد غذایی و بهداشتی، پیگیری مشکلات ادارات و دبیری هفت شورای اثرگذار از جمله شورای تامین امنیت، شورای ترافیک، شورای بهداشت و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اشاره کنم و به همین دلیل روزانه حداقل 15 ساعت مشغول فعالیت‌های کاری هستیم با این حال هیچ گاه وسعت کار را توجیهی بر کندی کار نمی‌دانیم.

*فارس: برنامه‌هایتان برای هنرمندان ساکن جزیره چیست؟

رضوانی: کاری که برای بسیاری از هنرمندان عجیب بود را انجام دادیم و با فراخوانی که داشتیم 150 نفر از هنرمندان نقاشی و طراحی، خوشنویسی، هنرهای تجسمی، هنرهای دستی، موسیقی، عکاسی، شعر و ادب، تئاتر و هنرهای نمایشی و تدریس در حوزه هنر فرم تکمیل کرده‌اند.

ما این افراد را به چند گروه تقسیم کرده‌ایم و هر گروه برای خودشان سر گروهی تعیین کرده و هر رستوران نیز به عنوان یک تیم مشخص شده‌اند و بر اساس ساختار به وجود آمده سر تیم با سر گروه و سر گروه با معاونت فرهنگی اجتماعی در ارتباط خواهد بود.

تاکنون دو گردهمایی با حضور این هنرمندان برگزار شده و از زبان این فعالان هنر و فرهنگ مشکلاتشان را شنیدیم و قصد داریم در آینده از حضور این هنرمندان در برنامه‌های داخلی جزیره استفاده کنیم.

برنامه‌هایی که برای هنرمندان کیش در نظر گرفته شده در سه بخش به کارگیری در مراسم‌های فرهنگی و هنری، رتبه و سطح بندی و ارتقا توانمندی‌ها در دستور کار ما قرار دارد.

*فارس: نحوه حمایت‌ها از هنرمندان در جزیره به چه صورت است؟

رضوانی: یکی از گلایه‌های هنرمندان کیش این بود که ما همیشه در حاشیه قرار داشته‌ایم و هیچ گاه از ما در برنامه‌های هنری کیش استفاده نمی‌شود و این در حالی است که سال‌هاست ساکن این جزیره هستیم و باید بگویم که به دلیل اجراهای فراوان انصافا برخی از آنها تبدیل به هنرمندان برجسته‌ای شده‌اند.

اینکه یک فرد صرفا بگوید هنرمند هستم برای ما کافی نیست و کسانی را که در این بانک اطلاعاتی حضور دارند را در آینده رتبه بندی خواهیم کرد تا به فراخور نیاز و میزان اهمیت برنامه‌ها از افراد هم طراز همان برنامه استفاده کنیم.

برخی از هنرمندان هم علاقمند به رشد هستند اما به تنهایی نمی‌توانند برای خودشان استاد و کلاس فراهم کنند و ما در نظر داریم تا اساتید شناخته شده‌ای را دعوت کنیم تا در ارتقا سطح توانمندی آنها کار کنند.

در صدد هستیم تا در آینده‌ای نزدیک صندوق حمایت از هنرمندان کیش را تشکیل دهیم.

*فارس: آیا تاکنون گروه یا خواننده‌ای (ساکن خارج کشور) برای اجرای برنامه در کیش درخواستی ارائه کرده است؟ موضع شما چیست؟

رضوانی: تاکنون هیچ درخواستی نشده است ولی یقیناً هر درخواستی ارائه شود ابتدا از دستگاه‌های نظارتی استعلام و بعد از این پاسخ خواهیم داد و ما هیچ مانعی ایجاد نخواهیم کرد.

در واقع تصمیم ما تابع نظر دستگاه نظارتی خواهد بود چرا که ما نمی‌توانیم یک جانبه عمل کنیم و این دستگاه‌ها جوانب دیگر را نیز در نظر خواهند گرفت و به تمام تبعات موضوع خواهند پرداخت البته باید دانست دستگاه نظارتی در دل همین دولت تدبیر و امید است و به جز مجلس هیچ کس بر امور دولت نظارت نمی‌کند و تصمیمات دولت تابع نظر شخص نبوده و در نتیجه سلیقه‌ای عمل نخواهد شد.

*فارس: نحوه نظارت بر نشر مطبوعات محلی در کیش چگونه است؟

رضوانی: تنها برای گاهنامه‌ها مجوز انتشار به صورت شماره‌ای صادر می‌شود و برای دیگر نشریات ما مجوزهای سه ماهه، شش ماهه و یک ساله صادر می‌کنیم و در طول این مدت کار آنها رصد خواهد شد و اگر اشکالی نداشته باشند مجوزشان همچنان تمدید می‌شود.

*فارس: اخیراً مباحثی پیرامون راه‌اندازی نمایندگی خانه مطبوعات هرمزگان که به نحوی اداره فرهنگ و ارشاد نیز در آن نماینده دارد، در کیش طرح شده است، نظر شما و منطقه آزاد با توجه به قوانین مناطق آزاد و اختیارات این سازمان‌ها، چیست؟

رضوانی: لزومی ندارد از عنوان‌های کلیشه‌ای سرزمین اصلی در منطقه آزاد کیش استفاده شود به عبارتی ان‌جی‌او‌ها (NGO) به تصور غلط برخی افراد به سازمان‌های ضددولتی تعبیر شد بنابراین برای این که بار ذهنی منفی آن برداشته شود، سازمان‌های مردم نهاد لقب گرفته‌اند و در همین راستا ما به جای خانه مطبوعات می‌توانیم از عناوینی هم چون شورای گفت‌وگوی منطقه آزاد و مطبوعات و یا شورای گفت‌وگوی معاونت فرهنگی اجتماعی و مطبوعات یا عناوینی دیگر استفاده کنیم.

در گذشته بیان نقد سخت بود ولی در حال حاضر این گونه نیست و فضای نقد منصفانه آزاد است و البته نقدی که وقتی عقلا می‌خوانند تشخیص دهند این نقد منصفانه و به جاست.

به اعتقاد ما اگر قرار باشد نشستی با اهالی مطبوعات برگزار شود، باید مدیران مسئول که پاسخگوی مطبوعه خود هستند، حضور داشته باشند و با این تعریف تعداد این افراد در کیش به چهار نفر می‌رسد.

*فارس: این در حالی است که در ماه‌های اخیر نشست‌هایی نیز توسط دست‌اندرکاران مربوطه با عنوان نشست خانه مطبوعات کیش برگزار شده است، این امر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رضوانی: اول باید بگویم که تعیین نماینده خانه مطبوعات کیش از سوی نهادی که اداره کل ارشاد هرمزگان در آن نماینده دارد، توهین به جامعه مطبوعات کیش است.

تعیین نماینده خانه مطبوعات برای منطقه آزاد کیش از سوی هرمزگان توهین به مطبوعات کیش است و این بدان معناست که اهالی مطبوعات این جزیره بی سرپرست هستند و نیاز به یک قیم دارند.

اگر قرار باشد تشکلی برای مطبوعات کیش شکل بگیرد، این افراد خودشان عاقل و بالغ هستند و ما هم به آنها کمک می‌کنیم تا این ساختار شکل بگیرد.

اگر این موضوع را از دو بعد مورد بررسی قرار دهیم به این نتایج خواهیم رسید که اولا کسانی که این کار را انجام داده‌اند، کار درستی نکرده و در واقع به اهالی مطبوعات کیش توهین کرده‌اند، ثانیا مگر استان می‌تواند برای مصالح سازمان منطقه آزاد کیش تصمیم‌گیری کند؟

به هیچ عنوان هیچ کدام از مدیران استانی نمی‌توانند برای منطقه آزاد تصمیم‌گیری کنند و دستور بدهند چرا که منطقه آزاد تابع قوانین کشور است و بر اساس همین قوانین کار خود را انجام می‌دهد و با سود بردن از ساختاری مشابه یک استان، کارهای خود را پیش می‌برد.

بر اساس ماده 112 برنامه پنجم توسعه که خیلی هم قوی‌تر از برنامه‌های سوم و چهارم توسعه بیان شده است، مدیران مناطق آزاد به نمایندگی از طرف دولت بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و تمامی وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در این مناطق به استثنا نهادهای دفاعی و امنیتی بر عهده آنهاست بنابراین نخست اینکه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد نماینده تام الاختیار دولت است و نه نماینده یک وزیر و بر همین اساس اختیاراتش (در حوزه منطقه آزاد) به نسبت از یک استاندار هم بیشتر است به طوری که عزل و نصب مدیران استان توسط وزارتخانه صورت گرفته و تنها یک رونوشت به استانداری ارسال می‌شود اما در مناطق آ‌زاد رئیس هر اداره‌ای که منصوب می‌شود از دو حالت خارج نیست.

بر اساس ماده 27 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های مناطق آزاد حسب مورد با تائید وزیر ذی‌ربط به یکی از دو روش زیر عمل خواهد شد: الف: دستگاه‌های اجرایی (وابسته به قوه مجریه) اختیارات خود در منطقه را به رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تفویض کنند.

ب: مدیران، روسا و سرپرستان دستگاه‌های اجرایی مستقر در مناطق آزاد به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان و با حکم مقام اجرایی منصوب می‌شوند.

حال در کجای این دو ماده نام استان آمده است؟ بنابراین مداخله مدیران استان در منطقه آزاد هیچ مفهومی ندارد البته این گفته مجلس و مصوبه هیئت دولت بوده و هیچ تضادی با قانون نداشته و هرگز اما و اگری به آن وارد نیست.

حال استان می‌گوید پس تعامل چه می‌شود؟ پاسخ این است که مگر با استان فارس تعامل ندارید؟ مگر شما را استاندار فارس تعیین کرده است که با استان فارس تعامل دارید؟

*فارس: گویا شما پاسخی نیز در مقابل درخواست خانه مطبوعات هرمزگان طی نامه‌های داد‌ه‌اید؟

رضوانی: پاسخ ما به نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به استناد قانون بوده است.

پاسخ ما به نامه انتصاب نماینده خانه مطبوعات کیش این بود که اولاً نماینده خانه مطبوعات استان در جزیره معنایی ندارد و ثانیاً این حرکت توهین به جامعه مطبوعات کیش محسوب می‌شود چرا که آنها خودشان می‌توانند درباره تشکیل ساختار تصمیم بگیرند.

در متن این نامه هیچ چیز پنهانی وجود نداشته و با ادبیاتی محترمانه به رشته تحریر در آمده است.

درباره تشکل مطبوعات کیش به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که تجارب تلخ خانه مطبوعات در سرزمین اصلی اینجا تکرار نشود و در حال حاضر هم به طور جدی در این باره فکر می‌کنیم.

در مورد منطقه آزاد کیش باید گفت که برخلاف برخی دیگر از مناطق آزاد کشور مثل قشم که دو گانه (در مدیریت) هستند، کیش در بعد استراتژیکی از موقعیتی خاص برخوردار است و تنها منطقه آزاد ایران است که تماما منطقه آزاد است و به سرزمین اصلی وصل نیست.

فراموش نکنیم که قشم در حالی که کل مساحت آن 1500 کیلومتر است، فقط 300 کیلومتر آن منطقه آزاد محسوب می‌شود و هر کاری که در کل منطقه 1500 کیلومتری انجام شود، در واقع شامل منطقه آزاد هم می‌شود و آن روزنامه‌ای که در قشم چاپ می‌شود در منطقه آزاد قشم هم توزیع می‌شود.

در قشم فرماندار به عنوان نماینده استاندار و وزارت کشور حضور دارد و ناظر و حاکم است. در آنجا می‌گویند هر کاری در استان انجام شده، به دلیل این که قشم هم شهرستانی از این استان به شمار می‌رود، باید همان کار انجام شود.

در قشم منطقه آزاد و دیگر بخش‌های جزیره به هم چسبیده‌اند، این در حالی است که آنجا اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی ویژه قشم راه‌اندازی شده است و مجوز می دهد و نظارت بر عملکرد ادارات بر عهده فرماندار است.

=================

گفت‌وگو از محمد پورسعید

=================

انتهای پیام/88003/ل40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول