اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش:

مطبوعات کیش نیازی به قیم ندارد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه مطبوعات و رسانه‌‌ها در این جزیره نیازی به قیم ندارند، گفت: اگر قرار باشد تشکلی برای مطبوعات کیش شکل بگیرد سازمان با کمک فعالان این حوزه، ساختار مورد نیاز را تشکیل می‌دهد.

مطبوعات کیش نیازی به قیم ندارد

ابراهیم رضوانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کیش، پیرامون نحوه نظارت بر نشر مطبوعات محلی در این جزیره اظهار داشت: در جزیره تنها برای گاه‌‌نامه‌ها مجوز انتشار به صورت شماره‌ای صادر می‌شود و برای دیگر نشریات مجوزهای سه ماهه، شش ماهه و یک ساله صادر می‌کنیم و در طول این مدت کار آنها رصد خواهد شد و اگر اشکالی نداشته باشند مجوزشان همچنان تمدید می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اخیراً مباحثی پیرامون راه‌اندازی نمایندگی خانه مطبوعات هرمزگان مطرح شده است گفت: لزومی ندارد از عنوان‌های کلیشه‌ای در سرزمین اصلی در منطقه آزاد کیش استفاده شود.

رضوانی ادامه داد: به عبارتی ان‌جی‌اوها (NGO) به تصور غلط برخی افراد به سازمان‌های ضد دولتی تعبیر شدند، بنابراین برای این‌که بار ذهنی منفی آن برداشته شود، سازمان‌های مردم‌نهاد لقب گرفته‌اند و در همین راستا ما به جای خانه مطبوعات می‌توانیم از عناوینی هم‌چون «شورای گفت‌وگوی منطقه آزاد و مطبوعات» و یا «شورای گفت‌وگوی معاونت فرهنگی اجتماعی و مطبوعات» یا عناوینی دیگر استفاده کنیم.

به گفته معاون سازمان منطقه آزاد کیش، در گذشته بیان نقد سخت بود، اما در حال حاضر این‌گونه نیست و فضای نقد منصفانه آزاد است و البته نقدی که وقتی عقلا می‌خوانند تشخیص دهند این نقد منصفانه و به‌جاست.

معاون فرهنگی اجتماعی کیش تصریح کرد: به اعتقاد ما اگر قرار باشد نشستی با اهالی مطبوعات برگزار شود، باید مدیران مسئولی که پاسخگوی مطبوعات خود هستند، حضور داشته باشند و با این تعریف تعداد این افراد در کیش به چهار نفر می‌رسد.

وی پیرامون مطلبی مبنی بر اینکه در ماه‌های اخیر نشست‌هایی توسط دست‌اندرکاران مربوطه با عنوان نشست خانه مطبوعات کیش در جزیره برگزار شده است، یادآور شد: اول باید بگویم که تعیین نماینده خانه مطبوعات کیش از سوی نهادی که اداره‌ کل ارشاد هرمزگان در آن نماینده دارد و از طریق اداره ارشاد، توهین به جامعه مطبوعات کیش است.

این مسئول متذکر شد: تعیین نماینده خانه مطبوعات برای منطقه آزاد کیش از سوی هرمزگان توهین به مطبوعات کیش است و این بدان معناست که اهالی مطبوعات این جزیره بی‌سرپرست هستند و نیاز به یک قیم دارند.

وی تاکید کرد: اگر قرار باشد تشکلی برای مطبوعات کیش شکل بگیرد، این افراد خودشان عاقل و بالغ هستند و ما هم به آنها کمک می‌کنیم تا این ساختار شکل بگیرد.

دبیر شورای تامین کیش گفت: اگر این موضوع را از دو بعد مورد بررسی قرار دهیم به این نتایج خواهیم رسید که اولا کسانی که این کار را انجام داده‌اند، کار درستی نکرده و در واقع به اهالی مطبوعات کیش توهین کرده‌اند، ثانیا مگر استان می‌تواند برای مصالح سازمان منطقه آزاد کیش تصمیم‌گیری کند که مدیرکل ارشاد هرمزگان به سازمان پیرامون نماینده خانه مطبوعات در این جزیره نامه‌نگاری کرده است.

وی ادامه داد: به هیچ عنوان هیچ کدام از مدیران استانی نمی‌توانند برای منطقه آزاد تصمیم‌گیری کنند و به این منطقه دستور بدهند، چرا که منطقه آزاد تابع قوانین کشور است و بر اساس همین قوانین کار خود را انجام می‌دهد و با سود بردن از ساختاری مشابه یک استان، کارهای خود را پیش می‌برد.

رضوانی خاطرنشان کرد: در ماده 112 برنامه پنجم توسعه خیلی قوی‌تر از برنامه‌های سوم و چهارم توسعه بیان شده است که مدیران مناطق آزاد به نمایندگی از طرف دولت بالاترین مقام منطقه محسوب می‌شوند و تمامی وظایف، اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در این مناطق به استثنای نهادهای دفاعی و امنیتی بر عهده آنهاست، بنابراین نخست اینکه مدیر عامل سازمان منطقه آزاد نماینده تام‌الاختیار دولت است و نه نماینده یک وزیر، و بر همین اساس اختیاراتش (در حوزه منطقه آزاد) به نسبت از یک استاندار (در استان‌) هم بیشتر است به طوری‌که عزل و نصب مدیران استان توسط وزارتخانه صورت گرفته و تنها یک رونوشت به استانداری ارسال می‌شود اما در مناطق آ‌زاد، رئیس هر اداره‌ای که منصوب می‌شود از دو حالت خارج نیست.

دبیر شورای اداری کیش اضافه کرد: بر اساس ماده 27 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های مناطق آزاد حسب مورد با تائید وزیر ذی‌ربط به یکی از دو روش زیر عمل خواهد شد یا اینکه دستگاه‌های اجرایی (وابسته به قوه مجریه) اختیارات خود در منطقه را به رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تفویض کنند و یا اینکه مدیران، روسا و سرپرستان دستگاه‌های اجرایی مستقر در مناطق آزاد به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان و با حکم مقام اجرایی منصوب می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: حال باید پرسید در کجای این دو ماده نام استان آمده است، بنابراین مداخله مدیران استان در منطقه آزاد هیچ مفهومی ندارد البته این گفته مجلس و مصوبه هیئت دولت بوده و هیچ تضادی با قانون نداشته و هرگز اما و اگری به آن وارد نیست.

وی گفت: حال استان می‌گوید پس تعامل چه می‌شود؟، پاسخ این است که مگر با استان فارس تعامل ندارید؟ مگر شما را استاندار فارس تعیین کرده است که با استان فارس تعامل دارید؟

دبیر شورای اداری کیش در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه گویا شما طی نامه‌ای در مقابل درخواست خانه مطبوعات هرمزگان و اداره کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان پاسخی داد‌ه‌اید، افزود: پاسخ ما به نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان به استناد قانون بوده است.

رضوانی گفت: پاسخ ما به نامه انتصاب نماینده خانه مطبوعات کیش این بود که اولا نماینده خانه مطبوعات استان در جزیره معنایی ندارد و ثانیا این حرکت توهین به جامعه مطبوعات کیش محسوب می‌شود چرا که آنها خودشان می‌توانند درباره تشکیل ساختار تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: در متن این نامه هیچ چیز پنهانی وجود نداشته و با ادبیاتی محترمانه به رشته تحریر در آمده است.

رضوانی تاکید کرد: درباره تشکیل مطبوعات کیش به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که تجارب تلخ خانه مطبوعات در سرزمین اصلی اینجا تکرار نشود و در حال حاضر هم به طور جدی در این باره فکر می‌کنیم.

این مسئول اضافه کرد: در مورد منطقه آزاد کیش باید گفت که برخلاف برخی دیگر از مناطق آزاد کشور مثل قشم که دوگانه (در مدیریت) هستند، کیش در بعد استراتژیکی از موقعیتی خاص برخوردار است و تماما منطقه آزاد است و به سرزمین اصلی وصل نیست.

وی گفت: فراموش نکنیم که قشم در حالی که کل مساحت آن یک‌هزار و 500 کیلومتر است، فقط 300 کیلومتر آن منطقه آزاد محسوب می‌شود و هر کاری که در کل منطقه یک‌هزار و 500 کیلومتری انجام شود، در واقع شامل منطقه آزاد هم می‌شود و آن روزنامه‌ای که در قشم چاپ می‌شود در منطقه آزاد قشم هم توزیع می‌شود.

دبیر شورای فرهنگی کیش گفت: در قشم فرماندار به عنوان نماینده استاندار و وزارت کشور حضور دارد و ناظر و حاکم است. در آنجا می‌گویند هر کاری در استان انجام شده، به دلیل این که قشم هم شهرستانی از این استان به شمار می‌رود، باید همان کار انجام شود.

رضوانی ادامه داد: در قشم؛ منطقه آزاد و دیگر بخش‌های جزیره به هم چسبیده‌اند، این در حالی است که آنجا اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی ویژه قشم راه‌اندازی شده است و مجوز می‌‌دهد و نظارت بر عملکرد ادارات بر عهده فرماندار است.

دکتر رضوانی و پورسعید

===============

گفت‌وگو از محمد پورسعید

===============

انتهای پیام/88003/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول