اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام نوری در یادواره شهدای اردبیل:

عزت ایران وابسته به ولایت فقیه است

استاد دانشگاه‌های اردبیل گفت: عزت ایران امروز وابسته به اصل ولایت فقیه است که کشور ما را از آسیب‌های مختلف در امان نگه داشته است.

عزت ایران وابسته به ولایت فقیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام حسین نوری صبح امروز در مراسم یادواره شهدای فصل پاییز اردبیل در مسجد سرچشمه این شهر اظهار داشت: معرفت به ولایت بزرگترین دستاورد و حرکت تاثیرگذار شهدا و برجستگان ما بوده است چرا که در وصیت‌نامه شهدا می‌توان شاخصه‌ و نمودی از این حقیقت را مشاهده کرد.

وی با اشاره به سخنان گورباچف رئیس جمهور شوروی سابق در باب جایگاه و اهمیت ولایت فقیه خاطرنشان کرد: این شخصیت سیاسی با مشاهده قدرت ولایت فقیه ایران به صراحت اعلام می‌کند که بنده هیچ شناختی از رکن ولایت فقیه در یک جامعه ندارم اما این را به خوبی می‌دانم که عزت ایرانیان از آن ناشی می‌شود.

وی با برشمردن مبانی معرفتی و شناخت شهدا در طی مسیر سیر و سلوک الهی گفت: گام اول این معرفت را می‌توان معرفت‌الله معرفی کرد چرا که نگاه ارزشی شهدای ما در وهله اول نگاه به ذات الهی و محبوب بی‌همتا است که با دستیابی به این معرفت نگاه مادی از زندگی رخت بر بسته و همه وجود انسان را عشق به عبودیت و سلامت روحی و روانی فرا می‌گیرد.

استاد دانشگاه‌های اردبیل یادآور شد: شهدای ما افضل کار خود را عبادت و انجام واجبات الهی دانستند و در مسیر سیر و سلوک نیز بر این معرفت تاکید کرده تا بتوانند از مسیر عزت‌مند الهی و ارزشی فاصله نگیرند.

نوری تصریح کرد: اگر در وصیت‌نامه شهدا نگاهی بیندازیم بعد از نام خداوند تبعیت از سیره اهل بیت به ویژه مرام امام حسین (ع) را می‌توان مشاهده کرد که در این سیره مبارک هیچ نام و نشانی از وطن‌پرستی و تفکر ناسیونالیستی را نمی‌توان مشاهده کرد چرا که شهدای ما در دفاع از اسلام نه خاک و حدود سرزمینی در جبهه‌ها حاضر شدند که البته دفاع از حدود و ثغور را نیز به دنبال دارد.

وی افزود: شهدای ما که همیشه در راه مسیر حق و حقیقت گام برداشتند با کسب معرفت‌الله به جنت و رضوان تعالی رسیدند که هیچ کس را یارای رسیدن به این مقام و معرفت وجود ندارد.

خطیب توانای اردبیل دومین معرفت شهدا را معرفت به دین و حقیقت ارزشی توصیف کرد و بیان داشت: معرفتی که از این باب حاصل شده است شناخت به احکام دینی و حدود اسلامی بوده به طوری که شهدای ما در برپا کردن واجبات الهی به ویژه رکن اصلی دین، نماز و امر به معروف و نهی از منکر از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند.

نوری توجه به مبانی شهادت و حرکت در مسیر الهی را بزرگترین معروف توصیف کرد و ادامه داد: بیش از 5 هزار وصیت‌نامه شهدای لشکر 14 امام حسین (ع) غیرگزینشی مورد بررسی قرار گرفته و معلوم شده است که سخن شهدا بعد از نجوا با معبودشان ارادت خالص نشان دادن به ارباب بی‌کفن امام حسین (ع) است که در اوج مظلومیت اما افتخار و شرف به شهادت رسیده است.

وی سومین معرفت شهدا را معرفت به امام حسین (ع) بزرگ پرچمدار حریت و آزادگی توصیف کرد و گفت:‌ شهدای ما با معرفتی که به امام حسین (ع) و یاران باوفایش پیدا کردند ره صد ساله را در یک شب پیموده‌اند و اکثر شهدا نیز آرزو داشتند که مانند مولایشان لب تشنه و بی نام و نشان به شهادت برسند.

استاد دانشگاه‌های اردبیل ضرورت مطالعه و انتشار وصیت‌نامه و خاطرات شهدا را از سوی دستگاه‌های ذیربط ضروری اعلام کرد و عنوان کرد: این مجموعه‌های فاخر می‌توانند رسالت اصلی در انتقال پیام شهدا را انجام داده و در این زمینه صیانت واقعی از برخی آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها را به همراه داشته باشد.

در ابتدای این مراسم مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی استان اردبیل به ویژه شهدای فصل پاییز را گرامی داشت و گفت: هر شهید می‌تواند 70 نفر از نزدیکان و اهل و عیال خود را شفاعت کند چرا که شهدا در مقام شفاعت هستند و در زمره انبیا، علما و صلحا وارد بهشت می‌شوند.

سید ودود سید شنوا افزود: هنوز در کشور و سرزمین اسلامی باب شهادت در دفاع از حریم اسلام و شهادت باز است و ما در سایه این فرهنگ است که پیام خود را به گوش جهانیان رسانده و عزت‌مندانه از مسیر و آرمان ارزشی خود دفاع می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که تعداد زیادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران و مسئولان و آحاد مردم حضور داشتند خاطراتی از شهدا بیان شده و کلیپی از ایثارگری آنها پخش شد و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز در مصائب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به مداحی پرداختند.

انتهای پیام/62004/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول