اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کردستان

یادواره شهدای فرهنگی پیشمرگ کرد مسلمان ژاوه‌رود برگزار شد

نخستین یادواره شهدای فرهنگی پیشمرگ کرد مسلمان ژاوه‌رود در روستای گلین از توابع شهرستان سنندج برگزار شد.

یادواره شهدای فرهنگی پیشمرگ کرد مسلمان ژاوه‌رود برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، بخشدار حوزه سیروان عصر امروز در این مراسم که با حضور مسئولان استان در مسجد روستای گلین برگزار شد، اظهار کرد: روستای گلین دارای یک‌هزار و 650 نفر جمعیت با 450 خانوار است که 41 شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است.

محمد عثمان‌پور افزود: یکی از ویژگی‌های مردم این منطقه خلوص نیت به نظام جمهوری اسلامی ایران و وفاداری آنان به این انقلاب است.

وی به وجود افراد برگزیده و گنجینه‌های عظیم انسانی در روستای گلین از جمله وجود شهیدان جلالی‌زاده و سجادی اشاره کرد و گفت: برگزاری این گونه یادواره‌ها می‌تواند در زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدایی که از بهترین هستی خود گذشت کردند تا امنیت کنونی حاصل شود، می‌تواند موثر باشد.

بخشدار سیروان با اشاره به جمعیت 14 هزار و 535 نفری بخش سیروان، تصریح کرد: یکی از اقدامات خوبی که در این روستا به عنوان بزرگترین روستای بخش ژاوه‌رود انجام شده، تکمیل و زیرسازی و آسفالت راه روستای وصی علیا به روستای گلین با 11 کیلومتر که 9 کیلومتر آن با هزینه یک میلیارد و 450 میلیون تومان انجام شده است.

عثمان‌پور یکی دیگر از کارهای بخشداری سیروان را انتقال برق به مزارع روستای گلین به مساحت 2 هزار و 300 مترمربع در سال‌های 90 و 91 عنوان کرد و افزود: با اجرای این پروژه 63 خانوار روستای گلین از انتقال فیزیکی برق بهره‌مند شدند و برای اجرای این طرح نیز 120 میلیون تومان هزینه شده است.

وی به اجرای طرح سنگ فرش داخل روستای گلین با هزینه 300 میلیون تومان اشاره کرد و گفت: کتابخانه روستای گلین و ساخت ان در دو طبقه از دیگر اقدامات فرهنگی این روستا است.

بخشدار سیروان با اشاره به اینکه یکی از اهداف سد ژاوه انتقال آب از این سد به روستاهای حاشیه سد، است، اضافه کرد: با عنایت فرماندار شهرستان سنندج 100 میلیون تومان اعتبار برای مشاوره انتقال آب از سد ژاوه جذب شده که در این راستا روستاهای بخش سیروان که دچار کم آبی هستند، شناسایی خواهند شد.

عثمان‌پور نگاه به توسعه را از دیدگاه کارشناسان اقتصادی موزون ذکر کرد و افزود: گام به گام در مسیر توسعه سیروان هستیم و سد ژاوه در این منطقه نیازمند اعتبارات خاصی است که امیدواریم با حمایت مسئولان این مشکل برطرف شود.

کم آبی روستاییان ژاوه‌رود را شهرنشین کرد

وی احداث ایستگاه‌های پمپاژ آب به روستاهای گلین، دولاب و دره‌کوله را یکی دیگر از نیازهای روستاهای بخش سیروان عنوان کرد و یادآور شد: یکی از دلایل مهاجرت روستاییان منطقه به شهرها ناشی از کم آبی موجود در منطقه و به دلیل صعب‌العبور بودن زمین‌های کشاورزی و نبود آب کشاورزی است.

بخشدار سیروان بیان کرد: با آبگیری سد ژاوه در منطقه تا حد زیادی مشکلات کشاورزان و باغداران برطرف خواهد شد و از طرف دیگر پرورش ماهیان نیز نوعی درآمدزایی و اشتغالزایی جوانان را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: کم آبی در روستای گلین محسوس است که باید مسئولان با نگاه بیشتر این مشکل را برطرف کنند.

عثمان‌پور یکی دیگر از مشکلات روستای گلین را از نظر آموزشی ذکر کرد و افزود: در حال حاضر دو مدرسه راهنمایی و ابتدایی روستای گلین در حال تخریب است که نیازمند بازسازی و مرمت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای نخستین بار نیز شورای فرهنگ عمومی بخش سیروان به منظور رصد کردن فعالیت‌های فرهنگی و هنری در روستای گلین راه‌اندازی شد.

انتهای پیام/‌79005/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول