اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی خبر داد

کشف 500 وقف جدید در خراسان جنوبی

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه در برنامه دهگردشی طی سال‌های 87، 88 و 89 تعداد 34 وقف جدید کشف شد، گفت: در سال‌های 90 و 91 و نیمه نخست امسال نیز 500 وقف جدید کشف شده که این رقم رشد مطلوبی داشته است.

کشف 500 وقف جدید در خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمد‏طاهر گرایلی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه وقف در استان تغییر و تحولات عظیمی شده است که این تغییر و تحولات در راستای خدمت‌رسانی به مردم بوده است.

وی با بیان این‌که وقف در گذشته در کشورهای اسلامی یک پشتوانه محسوب می‌شد اما به مرور زمان به واسطه تهاجم و جنگ موقوفات کنار گذاشته شد، افزود: این اتفاق در زمان نادرشاه تا پهلوی اول افتاد.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی گفت: یکی از روش‌های نیکو و سنت‌های حسنه وقف است که به شکل‌های مختلفی در تاریخ بشر وجود داشته و اسلام آن را در مسیری روشن، منطقی، هدفدار، مترقی و دقیق گذاشته است.

گرایلی وقف را یکی از مهم‌ترین اقدامات بشر دانست و تصریح کرد: ایرانیان نقش به سزایی در تاریخ وقف داشته‌اند.

وی بر ضرورت تبیین آثار وقف در جامعه تأکید کرد و اذعان داشت: وقف مهم‌ترین عامل گسترش ارزش‌های دینی در جامعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اضافه کرد: در زمان حکومت‌های ظالمانه پهلوی و قاجار عدم توجه آنان به دین و مذهب در کشور سبب شد که مردم نیز به لحاظ اعتقادی و محبت به اهل بیت(ع) بیشتر اموال خود را وقف تعظیم و شعائر اهل بیت(ع) به ویژه عزاداری امام حسین(ع) و ساخت مسجد کنند.

گرایلی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی با حکم امام خمینی(ره) مقرر شد تمامی موقوفات به وقفیت بازگردانده شوند.

وی اذعان داشت: این حکم در واقع یک آغازگر نهضتی بود که به سازمان اوقاف و امور خیریه محول شد اما به دلیل ذهنیت‌های منفی، عدم اطلاع‌رسانی، مدیریت ناکارآمد و تبلیغات سو در گذشته، تاکنون با توفیقات چندانی مواجه نبوده است.

وی گفت: طی سال‌های اخیر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری نیات جدیدی برای وقف تعریف شده است و تلاش کرده‌ایم در حوزه توسعه دانش‌های روز و نیازهای فعلی جامعه نیات جدیدی را به مردم معرفی کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از جمله نیات جدید موقوفات را راه‌اندازی مراکز پژوهشی و علمی، درمانی و خدمات فرهنگی اجتماعی برشمرد.

وی خدمات فرهنگی را شامل حمایت از نخبگان، ازدواج، اشتغال و ترویج معارف نورانی قرآنی دانست.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه خراسان جنوبی متذکر شد: در نیمه فروردین ماه امسال 650 هزار نفر مسافر امامزادگان و بقاع متبرکه سطح استان را زیارت کردند که این برنامه ریزی مسئولان را می‎طلبد که باید در راستای امکانات و ظرفیت های امام‌زادگان باشد.

گرایلی خاطرنشان کرد: در طی سال‎های 87، 88 و 89 تعداد 22 وقف جدید داشته‌ایم اما در طی سال‌های 90، 91 و نیمه نخست سال جاری بیش از 216 وقف جدید ثبت شده است.

وی با بیان این‌که موقوفات متعلق به همه مردم است، گفت: در آمد موقوفات برای ازدواج، دانش‌آموزان نیازمند، ایتام و غیره هزینه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: به پشتوانه همین موقوفات تعداد 35 زوج در نیمه شعبان امسال به خانه بخت رفتند.

گرایلی ادامه داد: رسالت سازمان اوقاف حفظ و نگهداری و احیای موقوفات است که این مهم با همکاری رسانه‌های جمعی به دست می‌آید.

وی با بیان این‌که در برنامه دهگردشی طی سال‌های 87، 88 و 89 تعداد 34 وقف جدید کشف شد، گفت: در سال‌های 90 و 91 و نیمه نخست امسال نیز 500 وقف جدید کشف شده که این رقم رشد مطلوبی داشته است.

انتهای پیام/69008/ک40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول