اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

بیشترین وقف‌های جدید منفعتی در خراسان جنوبی قرار دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: استان خراسان جنوبی بیشترین آمار وقف‌های جدید منفعتی در کشور را به خود اختصاص داده است.

بیشترین وقف‌های جدید منفعتی در خراسان جنوبی قرار دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط‌عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام محمد‌طاهر گرایلی اظهار کرد: در وقف‌های منفعتی عواید حاصل از موقوفه باید صرف اجرای نیت واقف شود.

وی با بیان این‌که بهره‌برداری اقتصادی از موقوفات همپای اجرای نیات واقفان از مهم‌ترین سیاست‌های سازمان اوقاف در مورد موقوفات است، ادامه داد: با تحقق‌یافتن این موضوع علاوه بر عمل به نیت واقف، در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و همچنین بحث اشتغال‌زایی گام‌های مفیدی می‌توان برداشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: باید به نحوی عمل کرد که در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری بخشی مهم از حماسه اقتصادی در موقوفات متجلی شود و بروز پیدا کند.

گرایلی خراسان جنوبی را دارای بیش از 5 هزار موقوفه و حدود 16 هزار رقبه دانست و تصریح کرد:همچنین بیش از 4 هزار مسجد و حسینیه درسطح استان وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که در سال گذشته برای 325 موقوفه سند مالکیت صادر شده است، متذکر شد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون 268 سند مالکیت برای موقوفات صادر شده است و دریافت سند برای بقیه موقوفات نیز در دست پیگیری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این‌که از همان آغاز اسلام، پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) توجه زیادی به موضوع وقف داشتند، ادامه داد: در حال حاضر نیز سنت حسنه وقف در بین مردم رایج شده است.

گرایلی با اشاره به اهمیت وقف گفت: وقف از نوع بهترین و بی‌منت‌ترین کمک‌ها است که به این امر در قرآن و روایات تاکید زیادی شده است.

‌وی با اشاره به این‌که وقف یکی از احکام امضایی است که حضرت محمد(ص) آن را امضا کرده‌اند، افزود: کمک به هم‌نوعان از اول خلقت تاکنون وجود داشته است و ائمه(ع) موقوفات زیادی را وقف کرده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تصریح کرد: ترویج و تبلیغ و اطلاع‌رسانی در رابطه با موضوع وقف و بیان برکات و ثمرات وقف الزامی است.

گرایلی با بیان این‌که دو نوع موقوفه وجود دارد، اضافه کرد: یکی از این نوع موقوفات موقوفه عینی است.

وی با بیان این‌که در موقوفه عینی، عین موقوفه مورد بهره‌‌برداری و استفاده قرار می‌گیرد، افزود: نوع دیگر از موقوفات موجود موقوفه منفعتی است که در این نوع عین موقوفه باقی مانده و منفعت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در توضیح موقوفات منفعتی بیان کرد: این موقوفات پس از ساخت هم برای وقف‌کننده درآمد دارد و هم به عنوان یک منبع درآمد برای سازمان اوقاف محسوب می‌شود.

گرایلی به موقوفات انتفاعی اشاره کرد و یادآور شد: این نوع موقوفات بدون کسب درآمد بوده و از آن به عنوان یک منبع درآمد نمی‌توان استفاده کرد.

انتهای پیام/69008/خ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول