اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل:

45 هزار جلد کتاب از ایستگاه‌های مطالعه به امانت رفته است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: بیش از 45 هزار جلد کتاب از ایستگاه‌های مطالعه موجود در استان اردبیل به امانت رفته است.

45 هزار جلد کتاب از ایستگاه‌های مطالعه به امانت رفته است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، صادق فرهمند امین پیش از خطبه‌های نماز جمعه اردبیل اظهار داشت: مردم از ایستگاه‌های مطالعه در مناطق و مراکز پرتردد و پرجمعیت استقبال قابل توجهی داشته‌اند به طوریکه تاکنون 70 هزار جلد کتاب در ایستگاه‌های مطالعه به صورت فصلی تزریق شده و علاقمندان از این منابع بهره‌برداری کردند.

وی ضرورت پرداخت نیم درصد از کل منابع درآمدی شهرداری را به حساب کتابخانه‌های عمومی ضروری خواند و تصریح کرد: برخی از شهرداری‌ها به صورت مستمر و متناوب این نیم درصد را پرداخت می‌کنند در حالی که برخی از شهرداری‌ها نیز در پرداخت آن قصور و کوتاهی داشتند که ضروری است در حمایت از توسعه کتاب و کتاب‌خوانی در این زمینه مشارکت همه‌جانبه داشته باشند.

فرهمند امین در ادامه خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر تمام شاخص‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی اعم از توسعه فضا، ‌منابع کتابخانه‌ای، به امانت رفتن کتاب و عضویت در کتابخانه‌ها 2.5 برابر افزایش یافته و همچنان این فرآیند رو به جلوست.

این مسئول اضافه کرد: کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل در سال‌های اخیر با افزایش عضویت روبه‌رو بودند به طوریکه این عضویت از 17 هزار به 23 هزار و سپس به 30 هزار علاقمند افزایش یافته و در این دو سال با رشد دو برابری به 60 هزار نفر رسیده است.

وی اداره کتابخانه‌های عمومی را به شکل قفسه باز یادآور شد و بیان کرد: کتابخانه مرکزی اردبیل با 10 هزار متر مربع فضا و دارای بخش‌های ارزشمندی همچون بخش کودکان، روشن‌دلان، حوزه شیعه‌شناسی و بنیاد نهج‌البلاغه با فعالیت هفت کارگروه تخصصی توانسته خدمات مناسبی را ارائه کند به طوری که در بیست و یکمین هفته گرامیداشت کتاب در بین سه هزار و 100 کتابخانه مرکزی کشور جز پنج کتابخانه برتر انتخاب و معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مشترک با همت وزارت امور خارجه و همچنین اسناد مرتبط با این وزارتخانه که تعلق به استان اردبیل داشت، یادآور شد: این نمایشگاه با استقبال خوبی روبه‌رو شد که حضور دانشجویان نیز چشمگیر بوده است.

فرهمند امین از در حال احداث بودن چهار کتابخانه مرکزی در شهرهای پارس‌آباد، بیله‌سوار، خلخال و مشگین‌شهر خبر داد و گفت: ‌این ساخت و سازها در مناطق روستایی نیز با قوت و قدرت ادامه دارد به طوریکه با تشکیل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز امیدواریم در این زمینه بتوانیم اقدامات اساسی و بنیادین را انجام دهیم.

وی با اشاره به آغاز فعالیت انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان و اعلام شماره حساب از طریق بانک تجارت برای جلب و جذب کمک‌های مردمی و خیرین گفت: قرار است بانک اطلاعات خیرین کتابخانه‌ساز نیز به زودی راه‌اندازی شود.

فرهمند امین در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز در دی ماه برگزار می‌شود و در کنار آن انتظار داریم فرهنگ اهدای و نذر کتاب در جامعه به عنوان یک کار حسنه و نیک نهادینه شده و مردم به جای دادن کالاهای لوکس و وسایل پرزرق و برق به عنوان هدیه به دیگران از کتاب به عنوان بهترین هدیه استفاده کنند.

دبیر انجمن کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: همان‌گونه که مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان در حرکت‌ها و برنامه‌های خود الگو شدند انجمن خیرین کتابخانه‌ساز نیز می‌تواند الگو و پیشتاز در این زمینه معرفی شود.

وی تاکید دین اسلام بر مطالعه و آموختن علم را یادآور شد و خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز کتاب و کتاب‌خوانی را وظیفه ملی و واجب دینی توصیف کرده و از خانواده‌های ایرانی خواسته‌اند تا به فرزندان خود فرهنگ کتاب خواندن و مطالعه را از همان کودکی بیاموزند تا امر کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه نهادینه شود.

فرهمند امین اضافه کرد: تا زمانی که کتاب در سبد مصرفی خانواده‌ها قرار نگیرد و مطالعه جز کارهای روزانه جوانان و نوجوانانمان نشود، امکان ندارد توسعه فرهنگی و تحول علمی در کشور رخ بدهد هر چند که باید از شبکه‌های اجتماعی و ظرفیت آنها در تقویت این امر استفاده کرد.

وی استقبال خوب دانشجویان و جوانان را از شبکه ملی کتاب‌خوانان حرفه‌ای یادآور شد و بیان کرد: مطالعه در فضای مجازی جای خود را پیدا کرده و توانسته به یک شرایط ممتاز و مطلوب برسد.

انتهای پیام/62006/ت40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول