اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خبر داد

تزریق 4.5 میلیون کتاب به ایستگاه‌های مطالعه کشور

مدیرکل امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: تعداد 4.5 میلیون کتاب از طریق ایستگاه‌های مطالعه کشور در اختیار مردم قرار گرفته است.

تزریق 4.5 میلیون کتاب به ایستگاه‌های مطالعه کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، ابراهیم شمشیری ظهر امروز در نشست خبری در خراسان جنوبی اظهار داشت: این استان وضعیت رو به رشدی را در این حوزه مهم فرهنگی دنبال کرده است.

وی با بیان اینکه 3 هزار و 60 کتابخانه در کشور وجود دارد، افزود: تعداد 2 هزار و 107 کتابخانه نهادی، 935 کتابخانه مشارکتی و 16 کتابخانه مستقل هستند.

مدیرکل امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تعداد نسخ کتاب کتابخانه‌های عمومی کشور را 35 میلیون دانست و گفت: این میزان به ازای هر نفر 0.48 درصد است و در خراسان جنوبی 628 هزار جلد که به ازای هر نفر 0.86 درصد است.

شمشیری با اشاره به فضای کتابخانه‌ها در کشور بیان داشت: یک میلیون و 271 هزار و 250 مترمربع زیربنای کتابخانه‌ها در کشور است که در این استان زیر بنای کتابخانه‌ها 22 هزار و 452 مترمربع است.

وی با بیان اینکه سرانه زیربنای کتابخانه‌های عمومی بر اساس افق 1404 باید به هشت مترمربع به ازای هر 100 نفر برسد، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور به ازای هر صد نفر در 1.69 صدم درصد و در این استان  3.07 صدم درصد فضای مطالعه وجود دارد.

تعداد اعضاء کتابخانه‌های عمومی کشور  بیش از  2 میلیون نفر است

مدیرکل امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه سرانه اعضا کتابخانه‌های عمومی طبق سند 1404 باید به 35 درصد جمعیت برسد، اذعان داشت: در حال حاضر تعداد اعضاء کتابخانه‌های عمومی کشور 2 میلیون و 246 هزار و 258 نفر است و در خراسا‌ن‌ جنوبی 49 هزار و 680 نفر است.

شمشیری مهم‌ترین برنامه سال جاری نهاد کتابخانه‌های کشور را راه‌اندازی و گسترش ایستگاه‌های مطالعه عنوان کرد و افزود: تاکنون در کشور 600 ایستگاه مطالعه راه‌اندازی شده و تا پایان سال به یک‌هزار ایستگاه افزایش داده می‌شود.

وی هدف از راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه را آوردن کتاب و مطالعه به فضای عمومی جامعه بیان کرد و گفت: در این سازه‌ها 15 نوع کتاب در حوزه‌های دین، ادبیات، علوم و فنون و کودکان و نوجوانان بر اساس رده‌های سنی مختلف قرار دارد.

تزریق 4 و نیم میلیون کتاب به ایستگاه‌های مطالعه کشور

مدیرکل امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تزریق 4 و نیم میلیون کتاب به ایستگاه‌های مطالعه کشور خبر داد و بیان داشت:  همچنین تاکنون 150 هزار جلد کتاب به ایستگاه‌های مطالعه در خراسان جنوبی تخصیص یافته است.

شمشیری با اشاره به اینکه آمار بازگشت کتب به امانت رفته از ایستگاه‌های مطالعه در کشور 35 درصد است، خاطر نشان کرد: میزان بازگشت کتاب در این استان 70 درصد است که از این لحاظ خراسان جنوبی یکی از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کتب ایستگاه‌های مطالعه به صورت روزانه توسط کتابدار هر ایستگاه شارژ و روزآمد می‌شود، تصریح کرد: مراجعه‌کنندگان می‌توانند کتب مورد نیاز خود را به صورت رایگان به امانت بگیرند و پس از مطالعه به همان ایستگاه مطالعه یا هر ایستگاه مطالعه دیگر استان یا کشور تحویل دهند.

مدیرکل امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سرانه مطالعه کشور را 75 دقیقه در روز دانست و گفت: این نرخ در خراسان جنوبی 92 دقیقه در روز است که این استان به لحاظ سرانه مطالعه رتبه سوم کشوری را کسب کرده است.

وجود 350 کتابخانه روستایی در کشور

شمشیری به وجود 350 کتابخانه روستایی در کشور اشاره کرد و گفت: در این استان هم اکنون 9 کتابخانه عمومی روستایی وجود دارد.

وی در مورد جذب نیروی انسانی در کتابخانه‌های خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر تعداد نیروهای انسانی کتابخانه‌های خراسان جنوبی از 53 نفر به 126 نفر رسیده است.

مدیرکل امور نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه امسال 22 پایگاه ثابت اهدای کتاب به منظور جمع‌آوری کتب اهدایی مردم خراسان جنوبی در شهرستان‌های این استان ایجاد و راه‌اندازی شد، ادامه داد: مردم تعداد 8 هزار و 131 نسخه کتاب را به پایگاه های اهدای کتاب این استان اهدا کردند.

انتهای پیام/69021/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول