اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس‌ منابع طبیعی بم:

100 سیل‌بند و سدخاکی در بم ایجاد شده است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بم کنترل سیل و محافظت از ابنیه‌ها را اولویت کار‌ در فصل زمستان‌ عنوان کرد و گفت: بیش از 100 سیل‌بند و سدخاکی در سطح شهرستان بم ایجاد شده است.

100 سیل‌بند و سدخاکی در بم ایجاد شده است

عباس حمیدی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بم اظهار داشت: طی چند سال گذشته بیش از 100 سیل‌بند و سد خاکی در سطح شهرستان ایجاد شده، اما به لحاظ ایجاد واحدهای مسکونی‌ و صنعتی در حاشیه شهر و روستاها می‌طلبد نسبت به افزایش سیل‌بندها اقدام و اعتبار لازم تخصیص یابد.

وی افزود: در سال‌ جاری شاهد چند نوبت بارش باران بودیم که به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی و از بین رفتن مسیر رودخانه‌ها، با بروز سیل و ایجاد خسارت به تاسیسات و منازل مسکونی مواجه شد.

حمیدی‌مقدم تصریح کرد: شهرستان بم دارای 517 هزار هکتار مساحت تقریبی است که 468 هزار هکتار آن جزو منابع طبیعی محسوب می‌شود و در واقع بیش از 90 درصد مساحت شهرستان در حیطه وظایف این اداره معطوف شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بم با بیان اینکه بیش از 50 هزار هکتار جنگل در شهرستان بم وجود دارد، عنوان کرد: این جنگل‌ها عمدتاً از جنگل‌های تورانی بوده و عموماً از نوع پهن‌برگ خزان‌کننده هستند و می‌توان به مناطق باغگل‌، دهبکری، مرغک، دریجان، آدوری، ارتفاعات میج و بندر و ارتفاعات سد نساء اشاره کرد.

وی بیان داشت: در شهرستان بم حدود 220 هزار هکتار بیابان وجود دارد که در مناطق شهری و روستایی به واسطه ایجاد توفان‌های ماسه‌ای مشکلاتی را برای مردم ‌ایجاد کرده است، البته از این سطح حدود 15 هزار هکتار کانون‌های بحرانی فرسایش بادی بوده و مابقی مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی است.

‌حمیدی‌مقدم ابراز داشت: یکی از قابلیت‌های مهم ‌شهرستان بم وجود 394 هزار هکتار سطح حوزه‌های آبخیز است که عمدتاً منبع تولید آب‌های سطحی و زیرزمینی و ایجاد رودخانه دائمی نساء و آدوری در دشت حاصلخیز ‌بم بوده که موقعیت کشاورزی و دامداری را فراهم کرده است.

وی با اشاره به وجود دو واحد نهالستان تولید گیاهان سردسیری و گرمسیری در شهرستان بم گفت: این نهالستان‌ها در سطحی معادل 30 هکتار ایجاد و توان تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار اصله نهال شامل اکالیپتوس، آکاسیا، کنار، کهور، انواع سروها و کاج‌ها، ‌گردو، بادام، اقاقیا، افرا و صنوبر را دارند.

حمیدی‌مقدم مقابله با بیابان‌زایی و تثبیت شن‌های روان را از فعالیت‌های مهم منابع طبیعی عنوان و گفت: برنامه‌های متعددی در دستور کار ما قرار دارد که از جمله می‌توان‌ به احیا‌ و توسعه جنگل‌های شهرستان، حفاظت ذخیره‌گاه‌های جنگلی، احیا‌ و اصلاح مراتع و اجرای عملیات آبخیزداری بیولوژیکی اشاره کرد.

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی بر تقویت یگان حفاظت و ایجاد پاسگاه‌های حفاظتی برای حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی تاکید کرد.

انتهای پیام/2446/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول