اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

ضرورت توجه به مدیریت مزرعه در بخش کشاورزی زنجان

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: توجه به مدیریت مزرعه در بخش کشاورزی زنجان صروری است.

ضرورت توجه به مدیریت مزرعه در بخش کشاورزی زنجان

جواد تاراسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: مدیریت مزرعه باید مورد توجه فعالین عرصه کشاورزی باشد چراکه تحقق اهداف مدیریت مزرعه موجب توسعه پایدار در این بخش می‎شود.

وی به اهمیت مدیریت مزرعه در کشاورزی استان اشاره کرد و اظهار داشت: رسیدن به کشاورزی پایدار یکی از اهداف مهم در کشور و سطح دنیا است و تحقق این مهم از طریق مدیریت مزارع میسر می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در مدیریت مزرعه توجه به هزینه‌ها و فایده‌ها مورد تاکید قرار دارد، افزود: اگر در زمان کشت و تولید به مدیریت مصرف آب، کود و یا هر چیزی که در کشت محصول به کار می‌رود توجه شود موجب کاهش هزینه‌ها در بخش‌های مختلف خواهیم بود که این بهترین بهره‌وری در انجام فعالیت‌های تولیدی در بخش کشاورزی است.

وی به مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر بسیاری از مزارع استان از آب چاه که سرمایه‌های آب‌های زیرزمینی است استفاده می‌کنند که مدیریت مصرف آن و استفاده از تکنولوژی‌های روز موجب حفظ سرمایه‌های استان و افزایش بهره‌وری در کارها می‌شود.

تاراسی منابع آب و خاک در بخش کشاورزی را یادآور شد و تاکید کرد: استعداد هر منطقه‌ای در بخش کشاورزی در آب و خاک آن در کنار اقلیم عنوان می‌شود. اگر بخواهیم استعداد زنجان در بخش کشاورزی را بسنجیم باید به منابع توسعه‌ای همانند آب و خاک اشاره کنیم. همواره در این منابع محدودیت وجود دارد به عنوان مثال آب زیرزمینی برای مصرف همواره دارای محدودیت استفاده است و اهمیت مدیریت مزرعه در این بخش خود را نشان می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر حجم قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، افزود: این درحالی است که پرت استفاده از این حجم نیز بسیار بالا است.

وی به موضوع ضایعات در بخش کشاورزی اشاره کرد و یادآور شد: هدر رفت سرمایه‌های موجود در بخش ضایعات کشاورزی قرار دارد و این هدر رفت اقتصادی و کاهش بهره‌وری در این بخش است که نیازمند توجه است.

تاراسی با بیان اینکه باید نسبت به ضایعات کشاورزی توجه ویژه صورت گیرد، افزود: در تولید و کشت محصولات کشاورزی باید در زمان کشت و تولید به ضایعات توجه شود چراکه صرف هزینه‌های ریالی در این حوزه قابل توجه است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به تولید محصول استراتژیک گندم اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در تولید محصول مهم گندم در زمان برداشت از طریق کمباین ضایعاتی وجود دارد که این ضایعات هزینه زیادی را در بخش کشاورزی دارد.

وی به ضایعات برداشت گندم از طریق کمباین اشاره کرد و اظهار داشت: کشورهای توسعه یافته در تلاش هستند این ضایعات را به زیر 1 درصد برسانند این در حالی است که در استان حجم این ضایعات 10 درصد تخمین زده می‌شود.

تاراسی با بیان اینکه ریخت و پاش‌های گندم درزمان برداشت موجب هدر رفت قابل توجهی از این محصول می‌شود، افزود: با یک محاسبه کوچک می‌توان نشان داد که این ضایعات می‌تواند هزینه تامین مدت زمان زیادی از مصرف و نیاز استان باشد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان بر لزوم توجه به آموزش کشاورزان تاکید کرد و گفت: با ارائه آموزش‌های مناسب برای کشاورزان می‌توان بسیاری از هزینه‌ها را کاهش داد.

انتهای پیام/73007/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول