به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، رضا ربیعی بعدازظهر امروز در همایش روز جهانی معلولان با نام پروانههای احساس در زنجان اظهار داشت: روز جهانی معلولان که از طرف مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1992 میلادی ثبت شده، در تقویم ملتهای جهان روزی است که باید مسائل و مشکلات معلولان در اذهان مسئولان تداعی شود.
وی با اعلام اینکه طبق سازمان بهداشت جهانی 10 درصد از جمعیت جهان دچار معلولیت هستند، افزود: حدود یک میلیارد نفر معلول وجود دارد که از این تعداد 600 میلیون نفر دچار معلولیت جدی هستند.
مدیر آموزش و پرورش مدارس استثنایی استان زنجان با بیان اینکه 80 درصد معلولان متعلق به کشورهای در حال توسعه است، اعلام کرد: از هر 10 نفر معلول هشت نفر به دلیل فقر فرهنگی و نبود امکانات زیر خط فقر زندگی میکنند.
این مسئول فرهنگی به اقدامات صورت گرفته در راستای حل مشکلات معلولان از دوران صدارت امیرکبیر تا به امروز اشاره کرد و گفت: طی سالهای اخیر این اقدامات شتاب بیشتری گرفته و دستاوردهای عظیمی در حوزههای فرهنگی، علمی و... به دست آمده است.
ربیعی با اعلام اینکه در ایران تا دو سال اخیر بیش از 12 درصد از جمعیت کشور دچار معلولیت بودند، اضافه کرد: هر ساله برای استقرار عدالت و برابرسازی و مشارکت معلولان در جامعه شعار روز جهانی معلولان سرلوحه اقدامات مسئولان قرار میگیرد.
وی شعار امسال روز جهانی معلولان را «موانع را از سر راه بردارید، درها را باز کنید، برای یک جامعه فراگیر برای همه» اعلام کرد و بیان داشت: مسئولان باید موانع را از سر راه معلولان بردارند و اجازه ندهند این کمبودها زندگی معلولان را مختل کند.
مدیر آموزش و پرورش مدارس استثنایی استان زنجان به رفع موانع فیزیکی معلولان تاکید کرد و افزود: در حال حاضر چهار اداره مبلمانسازی شده در شهر زنجان وجود دارد که باید برای رفع مشکلات معلولان اقدامات بیشتری نیز صورت گیرد.
این مسئول به قانون اصلاحی حمایت از حقوق معلولان به مصوبه سال 82 اشاره و بیان کرد: تاکنون ضمانت اجرایی خوبی در این زمینه وجود نداشته و قانون سه درصد استخدامی معلولان هنوز اجرا نشده است.
ربیعی با بیان اینکه یکی از شاخصهای ارزیابی نهاد انقلابی در حوزه تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: از شاخصهای عملکرد آموزش و پرورش میزان توجه به دانشآموزان با نیازهای ویژه است.
وی به وظیفه و رسالت خطیر معلمان مدارس استثنایی اشاره و عنوان کرد: ستون خیمه نظام تعلیم و تربیت نظام اسلامی است.
مدیر آموزش و پرورش مدارس استثنایی استان زنجان با اشاره به اینکه یک مدرسه استثنایی یک مدرسه زندگی است، گفت: یکی از تمایزهایی که مدرسه استثنایی با مدرسه عادی دارد در بحث مشارکت و کار تیمی است.
این مسئول به اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده اشاره و اعلام کرد: استان زنجان به عنوان استان پایلوت برای اجرای طرح خانوادهمحور در نظر گرفته شده است.
ربیعی اذعان داشت: در حال حاضر 816 دانشآموز معلول در مدارس استثنایی و 213 دانشآموز با مشکلات جسمی، بینایی، شنوایی و... در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند.
وی همچنین به برنامههای در حال اجرا برای بهبود وضعیت دانشآموزان کشور اشاره کرد و متذکر شد: اقدامات اولیه در بدو ورود دانشآموزان به دبستان برای تشخیص سلامت جسمی آنان در کشور صورت میگیرد.
انتهای پیام/2308/ن30/ف4004