اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرگروه شهرسازی دانشگاه امام خمینی قزوین:

کمبود معرفت از مهم‌ترین چالش‌های حوزه شهرسازی است

مدیرگروه شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه کمبود معرفت از مهمترین چالش‌های حوزه شهرسازی است، بر استفاده از نظریات حوزه معرفت برای برخورد با چالش‌های شهرسازی تأکید کرد.

کمبود معرفت از مهم‌ترین چالش‌های حوزه شهرسازی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، بهرام امین‌زاده ظهر امروز در نخستین نشست مناظره‌ای چالش‌های معماری و شهرسازی در ایران که در سالن اجتماعات دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه شهرسازی کمبود معرفت است.

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه حرفه مهندسی متکی به معرفت است، افزود: این حرفه وظیفه دارد تا با استفاده از نظریات حوزه معرفت با چالش‌های شهری برخورد کند؛ اما تاکنون دانشگاه‌ها آن گونه که باید، در این حوزه عمل نکرده‌اند.

وی با یادآوری اینکه 40 سال است که در ایران طرح جامع تهیه می‌شود، ادامه داد: بسیاری از افراد فقط تنها در حال انتقاد به انعطاف‌پذیر نبودن و تحقق‌ناپذیری این طرح‌ها هستند؛ اما برای اصلاح آن کاری انجام نمی‌دهند و نوع نگرش دانشگاه‌ها به این مقوله نیز حذفی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با اشاره به اینکه شهرسازی علمی بومی است و برای حل مسائل خود نیاز به شرایط بومی دارد، تصریح کرد: برخی دانشگاه‌ها برنامه‌ریزی شهری را منوط به تحقق شرایط خاص می‌دانند؛ در حالی که برنامه‌ریزی‌ها قائم به شرایط موجود است و به همین دلیل نباید فقط طرح‌ها را نفی کرد و بلکه باید به فکر اصلاح بود.

امین‌زاده اذعان کرد: در 10 سال اخیر باغ‌ها و خانه‌‌های تاریخی بسیاری در شهرها از بین رفت؛ در صورتی که اگر به جای نگاه آرمانگرایانه، با دید پیشگیرانه نسبت به آسیب‌ها اقدام می‌شد، علاوه بر حفظ منافع باغداران، شهر نیز از مزایا استمرار وجود این اماکن تاریخی بهره‌مند می‌شد.

وی بیان کرد: بخشی از پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های شهرسازی دانشگاه‌ها باید به موضوعات کاربردی برای حل مسائل موجود در این حوزه بپردازد.

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه در ایران معرفت شهرسازی نتوانسته است فرآیند تصمیم‌گیری را در مورد مسائل موجود نهادینه کند، خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها ساختارهای موجود در جامعه را نپذیرفته و نتوانسته‌اند تولیداتی ارائه کنند که بتوان برای رفع مشکلات موجود از آن استفاده کرد.

امین‌زاده یادآور شد: دانشگاه‌ها باید مسائل و چالش‌های موجود در شهرسازی را شناسایی و بر اساس آن الگوهایی ارائه کنند که ضمن اینکه در شرایط و چارچوب‌های موجود پاسخگو هستند، بتوانند آسیب‌ها را نیز کاهش دهند.

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: البته باید تأکید کرد که با این کار نیز نمی‌توان گفت مسائل به صورت کامل حل می‌شود و این الگوها نیز تا زمانی که معرفت شهرسازی نهادینه نشود، حلال قادر به رفع مشکلات نیست.

در این مناظره در کنار امین‌زاده، محمدمهدی پارسامهر عضو کار گروه قزوین +20 شهرداری در گروه مهندسان مشاور و اهل حرفه؛ حسین بحرینی استاد تمام و منوچهر طبیبیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گروه دانشگاهیان و نظریه‌پردازان و نیز علی فرخزاد رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان به عنوان صاحب‌نظر در حوزه اجرایی شرکت داشتند.

انتهای پیام/77011/ق40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول