اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل میراث فرهنگی زنجان خبر داد

احیای 50 درصد از صنایع دستی فراموش شده در زنجان

معاون اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: 50 درصد از صنایع دستی فراموش شده در سطح این استان احیاء شده است.

احیای 50 درصد از صنایع دستی فراموش شده در زنجان

لطیف کریمی‌سوره امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: برخی از صنایع دستی استان به مرور در مناطق مختلف فراموش شده‌اند که اداره کل میراث فرهنگی نسبت به احیای این صنایع و رونق آن توجه زیادی دارد.

وی به این صنایع دستی اشاره کرد و افزود: از جمله صنایعی که در حال حاضر احیاء شده‌اند زین سازی، پرده بافی و همچنین مفرش سازی منطقه طارم هستند که تلاش می‌شود رونق مجدد بگیرند.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه برای حفظ و احیای این صنایع دستی آموزش‌های لازم در نظر گرفته شده، یادآور شد: به علاقه‌مندان و افراد فعال در این صنایع آموزش‌های لازم داده شده است.

این مسئول به تعداد صنایع دستی در حال منسوخ شدن در سطح استان اشاره کرد و ابراز داشت: از هشت رشته‌ای که در حال منسوخ شدن بوده‌اند چهار رشته احیا شده و تلاش برای احیای همه این صنایع ادامه دارد.

کریمی‌سوره به اهمیت حفظ و توسعه صنایع دستی در هر کشوری اشاره و خاطرنشان کرد: صنایع دستی هر منطقه‌ای نشان از هویت فرهنگی و قدمت تاریخی آن سرزمین و مردم دارد. حفظ و توسعه صنایع دستی در راستای توسعه و حفظ فرهنگ و هویت مردم آن منطقه است.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان با بیان اینکه هدف صنایع دستی استان توسعه صنایع مطرح و شاخص استان بوده، افزود: حفظ و توسعه صنایع بومی استان همانند چاقوسازی، چاروق و ملیله از جمله اولویت‌های صنایع دستی محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به وضعیت هنر چاقو سازی در زنجان، ادامه داد: صنعت چاقو سازی نسبت به صنایع دیگر شرایط متفاوت‌تری دارد که برای توسعه و حفظ این صنعت در استان باید اهتمام جمعی وجود داشته باشد.

کریمی سوره توجه به اقتصاد صنایع دستی را ضروری عنوان کرد و یادآور شد: برای توسعه صنایع دستی استان باید نسبت به ارزآوری و اقتصاد معیشتی هنرمندان توجه ویژه صورت گیرد. بدون اینکه هنرمند تامین اقتصادی شود نمی‌توان یک صنعت را حفظ کرد چرا که هنرمند توان ادامه کار نخواهد داشت و بدون او هنر زنده نخواهد بود.

معاون صنایع دستی، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان زنجان مقرون به صرفه بودن تولید یک صنایع دستی را برای هنرمند مهم دانست و تاکید کرد: اگر تولید و کار در بخشی صرفه اقتصادی نداشته باشد هیچ هنرمندی نخواهد توانست در این حوزه ادامه کار دهد.

این مسئول توسعه صنایع دستی استان را دغدغه‌های جمعی عنوان کرد و اذعان داشت: توسعه صنایع دستی در حال حاضر دغدغه همه مسئولان استان است. باید نسبت به ایجاد انگیزه برای ادامه کار فعالین صنایع دستی و ترغیب افراد برای حضور در این حوزه تلاش کرد.

انتهای پیام/73007/ن30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول