اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت روز جهانی معلولان

با بال شکسته پر کشیدن هنر ماست

‌معلولیت محدودیت نیست با بال شکسته پر کشیدن هنر ماست.

با بال شکسته پر کشیدن هنر ماست

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، سوم دسامبر برابر با 12 آذر ماه به عنوان روز جهانی معلولان در تقویم نامگذاری شده و بهانه‌ای است تا بار دیگر مردم و مسئولان به مسائل و مشکلات مربوط به این گروه از جامعه بپردازند.

منصور متقی فرماندار کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار داشت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی به فرموده امام راحل خدمت به معلولان خدمت به نبی مکرم اسلام (ص) است، لذا مربیان و دست‌اندر‌کاران این مرکز آموزشی باید به خود ببالند که در خدمت بهترین و عزیز‌ترین دانش‌آموزان هستند‌.

وی خاطر‌ نشان کرد: معلولیت به معنی سکون و عدم فعالیت نیست، بلکه افراد معلول می‌توانند با تلاش و پشتکار خود به بهترین و بالاترین مرحله خدمت به جامعه برسند به گونه‌ای که امروز ما شاهدیم بسیاری از جوانان و دانش‌آموزان معلول دیروز بهترین مدیران و اساتید جامعه امروز در پست‌های مختلف هستند‌.

بهزیستی از ثمرات انقلاب است

متقی تصریح کرد: امروز بهزیستی که یکی از ثمرات و فرزندان انقلاب است با تمام وجود در خدمت معلولان قرار دارد و معلولان در تمام مواقع و مراحل زندگی از پشتیبانی ویژه برخوردارند.

وی ابراز داشت: مقام معظم رهبری بارها به مناسبت‌های مختلف معلولان را مورد عنایت ویژه خویش قرار داده‌اند و زمینه ترغیب و تشویق بیشتر آنان را رقم زدند که این امر را بارها در مسابقات مختلف علمی‌، ورزشی و قرآنی شاهد بوده‌ایم‌.

‌فرماندار کوهبنان گفت‌: مسئولان آموزش و پرورش و مدرسه‌های استثنایی باید نسبت به بسته‌بندی تولیدات دانش‌آموزان و راه‌اندازی نمایشگاه و فروشگاه ویژه معلولان در نقاط مختلف‌ اقدام کنند تا هم به فروش این محصولات اقدام و هم زمینه تشویق هنر‌جویان فراهم شود.

وی از مسئولان بهزیستی شهرستان کوهبنان و استان کرمان در‌خواست کرد نسبت به برگزاری کلاس‌های خطاطی‌، نقاشی‌، طراحی‌، قرآن‌، سرود و تئاتر برای دانش‌آموزان این مدارس همت کنند تا استعدادهای نهفته دانش‌آموزان شناسایی شود.

پیشرفت‌های علمی موجب کاهش آمار معلولیت‌ شده است

فرج کریم‌پور رئیس اداره بهزیستی شهرستان کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت‌: امروز در بسیاری از عرصه‌های فرهنگی‌، علمی‌، ورزشی‌، اقتصادی و ... شاهد حضور و درخشش معلولان جسمی، حرکتی و ذهنی هستیم‌.

وی ابراز داشت: نباید تصور کرد که کودک معلول توانایی انجام کارهای بزرگ را ندارد، زیرا معلولیت دلیل بر محدودیت و کناره‌گیری از جامعه نیست.

کریم‌پور عنوان کرد: بسیاری از این افراد توانسته‌اند با پشتکار به بالاترین مراحل دانشگاهی راه پیدا کنند و در سکوی استادی دانشگاه‌ها منشأ خدمات ارزنده به جامعه باشند‌.

تجلیل از قهرمانان معلول

وی تصریح کرد: جامعه نباید به معلولان به چشم ترحم نگاه کند و زمینه ناراحتی آنان را فراهم کند، زیرا معلولان مانند مردم عادی و حتی در پاره‌ای از مواقع بالاتر از آنها می‌توانند به قله‌های پیشرفت برسند‌.

کریم‌پور گفت: با توجه به پیشرفت‌های علمی و پزشکی شاهد کاهش آمار معلولیت‌ها در جامعه هستیم و از سویی فراوانی وسائل و امکانات بهداشتی سبب شده تا معلولان به سهولت در جامعه حضور پیدا کنند و در کنار سایر اقشار جامعه به کار و فعالیت بپردازند‌.

وی از قهرمانی معلولان در عرصه‌های ملی و جهانی سخن گفت و افزود: بارها شاهد افتخارآفرینی و قهرمانی این افراد بوده‌ایم که پرچم مقدس ایران اسلامی را در نقاط مختلف جهان به اهتزاز درآورده‌اند و مدال برتر مسابقات را از آن خود کرده‌اند‌.

کریم‌پور تجلیل از معلولان نمونه‌، سرکشی از معلولان، برگزاری مسابقات ورزشی‌، حضور معلولان در کنار قبور مطهر شهیدان و ... را از مهمترین برنامه‌های روز جهانی معلولان در شهرستان کوهبنان عنوان کرد.

تحصیل 40 دانش‌آموز معلول در مدرسه استثنایی کوهبنان

احمد نیکخواه مدیر آموزش و پرورش شهرستان کوهبنان به خبرنگار فارس گفت‌: مدرسه استثنایی کوهبنان در سال 1364 راه‌اندازی شده و از سال 87 به صورت مجتمع شبانه‌روزی فعالیت دارد‌.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 40 دانش‌آموز از شهرستان‌های قلعه‌گنج‌، منوجان‌، فاریاب‌، بافت‌، چترود‌، ماهان‌، زرند و کوهبنان در این مجتمع در مقاطع ابتدایی‌، متوسطه اول و دوم در حال تحصیل هستند که تعدادی از این دانش‌آموزان به صورت شبانه‌روزی در این مجتمع حضور دارند‌.

نیکخواه خاطر ‌نشان کرد: در حال حاضر دو کارگاه مشبک‌‌بری چوب و پیش حرفه‌ای در این مجتمع به صورت جدی فعالیت دارد و دانش‌آموزان با استفاده از چوب و گچ آثاری فوق‌العاده و بی‌نظیر را زیر نظر اساتیدی مجرب خلق می‌کنند‌.

وی بیان داشت: تعداد زیادی از دانش‌آموزان این مرکز‌ طی سال‌های گذشته در مسابقات ورزشی‌، فرهنگی و هنری، قرآن و معارف اسلامی خوش درخشیدند و تعدادی نیز پس از پایان تحصیلات به مراکز آموزش عالی راه یافتند‌.

نیکخواه گفت‌: به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادابی بیشتر مدیریت مجتمع با همکاری تربیت‌بدنی آموزشگاه‌ها کلاس‌های مختلف ورزشی را تدارک دیده و نسبت به برگزاری مسابقات مختلف اقدام می‌کند.

با بال شکسته پر کشیدن هنر ماست

محمدعلی رجبی یکی از اساتید خوش ذوق و خوشنویس معلول کوهبنانی است که در سال 1358 در یک خانواده متدین و فرهنگی در کوهبنان متولد شد.

وی در سن پنج سالگی به علت تزریق آمپول تاریخ مصرف گذشته دچار معلولیت جسمی و حرکتی شده و پاهای وی از حرکت بازماند و پس از حادث شدن این ماجرا طی سال‌های متمادی هرگونه تلاشی از طرف والدین برای بهبودی وی مؤثر واقع نشد و محمد‌علی در حال حاضر فقط با ویلچر قادر به حرکت و انجام فعالیت روزانه است.

محمدعلی از اراده‌ای پولادین برخوردار است و معلولیت جسمی نتوانست وی را زمینگیر و خانه‌نشین کند، وی با وجود مشکلات فراوان با توکل به خداوند، کمک والدین و همچنین پشتکار فراوان توانست در کنار سایر دانش‌آموزان کوهبنانی دوران تحصیلات خود را در مدارس عادی با موفقیت سپری کند و در کمال شگفتی اطرافیان مدرک دیپلم تجربی را اخذ کند.

‌وی پس از این مرحله هم دست از تلاش خود برای کسب علم و دانش بر نداشت و توانست با ثبت‌نام و شرکت در کنکور سراسری در رشته حسابداری دانشگاه تهران پذیرفته شود که به دلیل مشکلات دوری مسافت همچنین سختی‌های مربوط به ایاب و ذهاب از رفتن به دانشگاه منصرف شد و چند ماهی را بلاتکلیف ماند.

معلولان ناامید نشوند

محمدعلی رجبی که از زمان کودکی به کلاس‌های خوشنویسی می‌رفت به این هنر اسلامی ایرانی روی آورد و توانست با شرکت مداوم در کلاس‌های خوشنویسی استاد سید‌محمدرضا حسینی هنرمند برجسته کوهبنانی با تلاش‌های فراوان و تمرین‌ زیاد‌ طی چهار سال مدرک ممتاز خوشنویسی را از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کند و از این نقطه بود که بارقه‌های امید در وجود وی شعله‌ورتر شد‌.

محمدعلی در جامعه امروز کوهبنان به عنوان یکی از هنرمندان مطرح در رشته خوشنویسی و تابلو‌سازی مورد توجه همگان است.

وی در کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان‌ به آموزش خوشنویسی به علاقمندان می‌پردازد و با همسر و فرزندش زندگی شیرینی دارد.

این هنرمند خوشنویس در گفت‌وگو با فارس خطاب به معلولان می‌گوید: ‌معلولیت محدودیت نیست و با بال شکسته پر کشیدن هنر ماست، از افراد معلول می‌خواهم که هیچ وقت نا‌امید نشوند و جمله «من نمی‌توانم» را هرگز بر زبان نیاورند.

خلق آثار بی‌نظیر نقاشی با انگشتان پا

مهدیه پورایزدی یکی از معلولان مجتمع استثنایی تربیت و ادب کوهبنان است که با معلولیت از ناحیه دو دست به سختی خود را جابه‌جا می‌کند، اما با همه ‌این اوصاف با استفاده از انگشتان پای خود آثار نقاشی بی‌نظیری را خلق کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان گفت‌: در حال حاضر در کلاس پنجم مشغول به تحصیل هستم‌ و بیماری من از یک سالگی آغاز شده است‌.

مهدیه پور‌ایزدی عنوان کرد: قصد دارم با تمام مشکلات جسمی در آینده در بهترین دانشگاه کشور درس بخوانم و خدمتگزار خوبی برای این کشور باشم‌.

وی با تقدیر از تلاش‌های معلمان خود افزود: اگر لطف خداوند و همچنین زحمات و تشویق این بزرگواران نبود، من هرگز موفق به کمترین پیشرفت در زندگی نمی‌شدم‌.

کسب عنوان قاری برتر کرمان توسط یک معلول

فاطمه حیدر‌زاده متولد سال 58 که از ناحیه پا و کمر دچار معلولیت است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت‌: با همه این اوصاف با تشویق پدر و مادرم پا در عرصه سواد‌آموزی گذاشتم و موفق به کسب دیپلم تجربی شدم‌.

وی اظهار داشت: پس از کسب دیپلم به دلیل مشکلات جسمی تصمیم به انجام کارهای صنایع دستی گرفتم و در حال حاضر در رشته‌های هنری به صورت جدی فعالیت دارم و تا‌کنون با همکاری فرمانداری و بهزیستی شهرستان کوهبنان در چند‌ نمایشگاه محلی و استانی شرکت کرده‌ام که البته تعدادی از معلولان جسمی، حرکتی، ذهنی، ناشنوا و کم‌بینا در این کارگاه صنایع دستی با من همکاری دارند‌.

این معلول کوهبنانی از فعالیت خود در زمینه قرآن گفت‌: چند‌ سال متوالی در مسابقات قرآنی به صورت مستمر و جدی شرکت کردم به گونه‌ای که در سال 90 به عنوان قاری برتر مسابقات قرآن استان کرمان انتخاب شدم و در حال حاضر نیز با تعدادی از معلولان در زمینه‌های قرآنی فعالیت دارم‌.

وی کمبود امکانات ورزشی در سطح شهر کوهبنان برای معلولان و کمبود وسایل ایاب و ذهاب را از مهمترین مشکلات معلولان دانست و خواستار رفع این مشکلات شد و گفت: جای دارد بهزیستی نسبت به راه‌اندازی کارگاهی برای ایجاد اشتغال معلولان در شهرستان کوهبنان اقدام کند.

با ترحم به معلولان نگاه نکنیم

زهرا عالمی مشاور فرماندار کوهبنان در امور معلولان از ناحیه دو پا دچار معلولیت است، وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با حمایت‌ها و تشویق‌های ویژه والدین و در پرتو عنایت خداوند در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد زرند در رشته مردم‌شناسی هستم.

وی بیان داشت: مردم با دیده ترحم به معلولان نگاه می‌کنند که این امر سبب منزوی شدن بسیاری از معلولان شده، اما من احساس می‌کنم معلولیت نعمت خاصی است که خداوند به ما ارزانی داشته تا در پرتو آن بتوانیم به جامعه ثابت کنیم که می‌توانیم روی پای خود بایستیم و کارهایی انجام دهیم که دیگر اقشار جامعه از انجام آن ناتوان هستند‌.

عالمی عدم اشتغال‌، کمبود وسایل رفت و آمد، عدم مناسب‌سازی شهر‌ی و عدم حمایت کافی از معلولان ‌را از مهمترین مشکلات معلولان دانست‌.

وی ‌از مسئولان خواست برای ‌رفع مشکلات ازدواج معلولان‌، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی ویژه معلولان، برگزاری و تشکیل کلاس‌های فرهنگی‌، هنری‌، تشکیل گروه سرود و تئاتر ویژه معلولان و ناشنوایان اقدام کنند.

عالمی ابراز داشت: به لطف خداوند توسط بهزیستی توجه و کمک‌های خوبی به معلولان شهرستان کوهبنان انجام می‌شود، اما لازم است که دولت در زمینه اشتغال پایدار معلولان و بیمه آنان فکر اساسی داشته باشد و فضا برای ادامه تحصیل آنها فراهم شود.

تدارک برنامه‌های متعدد فرهنگی و هنری برای معلولان

محمدرضا میرزاخانی مدیر مجتمع آموزشی استثنایی تربیت و ادب کوهبنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: دانش‌آموزان این مجتمع از سایر شهرستان‌های استان کرمان هستند و برای اینکه از نظر روحی دچار مشکل و کمبود نشوند، برنامه‌های متعدد فرهنگی‌،هنری و ورزشی خاصی برای آنها پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های متنوع مانند پخش فیلم‌، سرود و برگزاری کارگاه‌های تئاتردر این آموزشگاه افزود: همچنین برنامه‌های ورزشی شاد و متنوعی در اوقات فراغت دانش‌آموزان این مرکز اجرا می‌شود‌ علاقمندان به صنایع دستی طی روز می‌توانند در کنار مربیان خود از این کارگاه‌ها استفاده کنند.

میرزاخانی از برگزاری اردوی برون استانی مشهد مقدس در آینده نزدیک خبر داد و عنوان کرد: به منظور آشنایی دانش‌آموزان با زندگی و خصوصیات اخلاقی امام رضا (ع) و بهره‌مندی آنان از فضای معنوی و عرفانی استان مقدس، با همکاری فرمانداری و مدیریت آموزش و پرورش نسبت به برگزاری این اردو برای دانش‌آموزان اقدام کردیم.

وی خاطر نشان کرد: برخی از دانش‌آموزان این مرکز برای نخستین مرتبه به پابوس هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت می‌روند که امیدواریم با دعای خیر آنان مشکلات مربوط به تمام‌ معلولان با عنایت خاصه حضرت امام رضا (ع) رفع شود.

دانش‌آموزان معلول از استعداد بالایی برخوردار هستند

محمد نوری مربی یکی از کارگاه‌های هنری مجتمع آموزشی استثنایی تربیت و ادب کوهبنان به خبرنگار فارس گفت: دانش‌آموزان این مرکز از استعداد و توان بالایی در انجام کارهای هنری برخوردار هستند و ساعت‌ها بدون رفع خستگی به انجام کار ادامه می‌دهند.

وی هدف از تشکیل این کلاس را بالا بردن انگیزه و شناخت استعدادهای نهفته در وجود دانش‌آموزان دانست و افزود: کار و فعالت دانش‌آموزان معلول موجب می‌شود تا احساس معلولیت مانعی برای حضور آنان در جامعه و گردش چرخ اقتصاد کشور نباشد.

نوری تصریح کرد: تاکنون چند‌ نمایشگاه در سطح شهرستان کوهبنان به مناسبت‌های مختلف برگزار شده و دانش‌آموزان این مجتمع آثار تولیدی خود را در معرض دید و فروش قرار داده‌اند.

................................................

گزارش از: علی‌اصغر نامجوکوهبنانی

................................................

انتهای پیام/80012/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول