اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد

تاراج حقوق وقفی علی‌ بن حمزه/ هتل هما، ورزشگاه حافظیه و پارک آزادی وقفی است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: حقوق وقفی حرم حضرت علی ‌بن حمزه(ع) به تاراج رفته و هتل هما، ورزشگاه حافظیه و پارک آزادی موقوفه علی ‌بن حمزه است.

تاراج حقوق وقفی علی‌ بن حمزه/ هتل هما، ورزشگاه حافظیه و پارک آزادی وقفی است

سیدحسین ذوالانوار امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: از جمله موقوفات علی‌بن حمزه بوستان آزادی است که 19 هکتار وسعت دارد.

وی افزود: خیابان‌هایی که از اطراف این پارک گرفته شده در حقیقت از موقوفه حرم بوده و برای پی بردن به ارزش اجاره این موقوفه 19 هکتاری می‌توان کرایه تخمینی یک‌هزار خانه 190 متری را محاسبه کرد.

ذوالانوار ادامه داد: هتل هما نیز در همین موقوفه ساخته شد اما کل اجاره‌ای که داده می‌شود در سال به 20 میلیون تومان نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: مرحوم حمزوی بیمارستان ارتش را در خیابان حر وقف علی‌بن حمزه کرده و اداره کار، دبیرستان سمیه و تعدادی واحدهای تجاری و مسکونی و حتی زمین ورزشی حافظیه نیز از جمله موقوفات علی‌بن حمزه هستند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: در وقف‌نامه مرحوم حمزوی آمده دوسوم عواید رقبه‌ها برای اولاد ذکور ایشان باشد و یک سوم برای حرم که باید خرج ترمیم، روشنایی و عزاداری حضرت سید‌الشهدا(ع) شود.

به گفته وی، در حال حاضر کل اجاره‌ای که در طول سال از یک‌سوم موقوفات و موارد دیگر دریافت می‌شود، در مجموع به 30 میلیون تومان نمی‌رسد.

رودخانه رکن‌آباد شیراز قابل احیا است

ذوالانوار در ادامه به بیان بخشی از تاریخ علی‌بن حمزه پرداخت و خاطرنشان کرد: در قدیم خیابان زیبایی از تنگ الله‌اکبر تا بقعه میر علی‌بن حمزه وجود داشته و باغ جهان‌نما که کهن‌ترین باغ شیراز بوده از آب و رودخانه رکن‌آباد آبیاری می‌شده است.

وی با اشاره به شعر مشهور خواجه شیراز، بده ساقی می باقی که در جنت نخواهی یافت، کنار آب رکن‌آباد و گلگشت مصلی را، تصریح کرد: به نظر می‌رسد کنار گلگشت و مصلی و آب رکن‌آباد که حافظ از آن سخن رانده بر همین مورد دلالت دارد.

ذوالانوار ابراز داشت: در قدیم آب رکن‌آباد به دروازه قرآن می‌آمد که هنوز استوانه آسیاب آن وجود دارد که با وزن آب پره‌هایش کار می‌کرده و در ادامه به علی‌بن حمزه می‌رسیده و از حوض وسط حرم بیرون می‌زده است.

وی افزود: در حال حاضر یک کارخانه آب معدنی در پادگان بالای چشمه راه‌اندازی شده و مسیر رودخانه را کور کرده است.

ذوالانوار تصریح کرد: خوب است که شهرداری و میراث فرهنگی مذاکره کرده و با انجام اقداماتی کاری کنند که این آب در مسیر قدیم خود جریان پیدا کند و حداقل به قبر حافظ برسد که کسانی که به مقبره خواجه اهل راز می‌آیند آن شعر مشهور را مجسم ببینند.

حرم علی‌بن حمزه در استحکام سند کم‌نظیر است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: شاید کمتر امام‌زاده‌ای باشد که علمای انساب و بزرگان رجال تصریح به محل دفن او در مکان ویژه‌ای کرده باشند، در حالی که درباره حضرت علی‌بن حمزه‌بن موسی‌الکاظم(ع) اتفاق و اجماع علمای انساب بر این است که وی در مکان کنونی در شیراز آرمیده است.

وی افزود: حضرت علی‌بن حمزه از نوادگان امام موسی کاظم(ع) است که در اثر فشار خلفای عباسی وارد شیراز شد و ورود ایشان به ایران مصادف با شهادت حضرت رضا(ع) و تعقیب آنان از طرف حکّام بود.

ذوالانوار اضافه کرد: روایت شده در آن زمان که بنی عباس به تعقیب علویون در تمام بلاد ایران پرداختند، حضرت علی‌بن حمزه(ع) به همراه تعدادی از نزدیکان خود برای یاری عمویشان حضرت رضا(ع) به شیراز آمده بود که جنگی میان عمال عباسی و یاران علی‌بن حمزه در منطقه ارژن نزدیک شیراز در گرفت و لشکر حاکم عباسی در فارس قتلق خان بود که شکست خورده و عقب نشستند.

وی ادامه داد: عباسیون پس از تجدید قوا از تاریکی شب استفاده کرده و به حضرت و همراهانش حمله‌ور و همراهان حضرت در صحرا پراکنده و برخی نیز شهید شدند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: حضرت علی‌بن حمزه(ع) که در این درگیری جراحات سختی برداشته بود، در غاری که بعدها باباکوهی نامیدند، پنهان شد اما وی را شناختند و سر مبارکشان را گردن زدند، سر را به بغداد فرستادند و جسد را در محل فعلی دفن کردند.

به گفته وی، عضدالدوله دیلمی بر آن قبر بقعه‌ای ساخت و دختر سید شریف زیدبن اسود را نیز به زنی گرفت و پس از آن که زید مرحوم شد او را در نزدیکی علی‌بن حمزه دفن کرد.

ذوالانوار بیان کرد: بسیاری از بزرگان خود را به این آرامگاه می‌رساندند تا در آن دفن شوند چنانکه به غیر از عضدالدوله، اشرف‌الکتاب، ضیاء‌الدیوان و فرزند کریمخان زند در این مکان دفن هستند.

میهمان‌نوازی در حرم علی‌بن حمزه کتیبه شده است

وی ابراز داشت: ابراهیم میرزا فرزند خانم گوهرشاد است که آن مسجد را در مشهد ساخت و سلطان کشورهای جنوبی ایران بوده که بعد از آن که با اهتمام خواجه نصیر مغول‌ها مسلمان شدند ابراهیم میرزا در وصف یک صفت اسلامی حدیثی را خوانده و عاشق آن شده و دستور داده آن را به صورت خطاطی بر سر درب علی‌بن حمزه نصب کنند.

ذوالانوار افزود: بنابر نص حدیث نصب شده در حرم از حضرت ابراهیم سئوال شد چرا خدا به شما عنوان خلیلی داد که ایشان در جواب گفت: روزی را بدون میهمان نگذرانده و غذایی را بدون میهمان نخوردم.

به گفته وی، این کتیبه با خط استثنایی ثلث روی سنگ ورودی حکاکی شده است و چند بار موزه ملی ایران برای بردن آن اقدام کرده است اما به سبب نیت ابراهیم میرزا باید در همین مکان بماند.

ذوالانوار در ادامه به بیان برخی کرامات این حرم پرداخت و گفت: خادمانی هستند که هنوز زنده‌اند و تعریف می‌کنند فردی به‌نام بحرینی که دخترش هنوز زنده است چگونه در خواب به آئینه‌کاری حرم علی‌بن حمزه مامور می‌شود و بار آئینه‌ای که از غیب به دست وی می‌رسد و مراحل کار چگونه حفاظت می‌شود.

وی ادامه داد: به سبب استحکامی که در انتساب علی‌بن حمزه(ع) به امام موسی‌الکاظم وجود دارد که باب‌الحوائج هستند بسیاری افراد می‌گویند مسئله‌ای داشته‌اند که با توسل به ایشان حل شده است.

ذوالانوار خاطرنشان کرد: اگر سایر ملل محلی برای رجوع و پناه بردن ندارند خدای تعالی برای ما ایرانیان پناهگاه و کلید حل مشکل بسیار گذاشته است.

وی بیان کرد: این امامزادگان محل انتشار راستی و خوبی، ترویج دین و اعطای هدایای رحمانی هستند و در این حرم‌ها حرمت‌ها محفوظ است و فردی حق ندارد درون حرم کسی را تعقیب و تنبیه کند.

ذوالانوار در ادامه گفت: یکی از بیوت ارجمند که چند بزرگ از خانواده آنان در حرم علی‌بن حمزه دفن هستند، خاندان محلاتی است.

رئیس‌علی دلواری مقلد شیخ جعفر محلاتی بود

وی با بیان اینکه در قضیه اشغال جنوب شهید رئیس‌علی دلواری از مقلدان پدر آیت‌الله محلاتی بود، افزود: آیت‌الله شیخ محمد جعفر محلاتی به همراه پسرشان آیت‌الله شیخ بهاء‌الدین محلاتی در قیام و مقاومت جنوب هنگام جنگ جهانی اول در مقابل بریتانیا در کنار مردم بود و حکم جهادی خود را صادر کرد که به وسیله ضیاء‌الواعظین به سمع مردم رسید.

ذوالانوار ادامه داد: آیت‌الله شیخ جعفر محلاتی مردم شیراز را برای حمایت از تنگستانی‌ها و دشتستانی‌ها فراخواند و خود لباس رزم پوشید و با 700 مجاهد عازم برازجان شد.

وی اضافه کرد: در راه کازرون عده‌ای از مردم کازرون با آنان همراه می‌شوند و به انگلیس اعلام می‌کنند اگر بیرون نروی علیه تو اقدام می‌کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: این رزمندگان هشت ماه در آنجا می‌مانند تا انگلیسی‌ها بیرون می‌روند و حتی زمانی که انگلیس می‌رود اما ایادی خود را باقی می‌گذارد باز این‌ها نمی‌پذیرند.

ذوالانوار تصریح کرد: فرزند آن پدر آیت‌الله بهاءالدین محلاتی است که بسیار شجاع بود و در اسناد ساواک آمده ایشان فتوی داده می‌توان از وجوهات شرعی برای مبارزه با شاه اسلحه خرید که این فتوا به معنای اعلان جنگ رسمی بوده است.

به گفته وی، به غیر از حضرت امام دیگر مرجعی که آن زمان دستگیر شد آیت‌الله محلاتی بود و سختی‌هایی که ایشان در زندان کشید کم‌نظیر و نگفتنی است چنانکه زمانی عده‌ای از مردم فارس که به خدمت امام مشرف شدند ایشان گفته بود از قول من دست آیت‌الله محلاتی را ببوسید.

نتیجه اعتماد به آمریکا کودتای 28 مرداد بود

وی همچنین در مورد زندگی آیت‌الله محلاتی گفت: در قضیه نفت ایشان به کاشانی نامه نوشته‌اند که ما پشت سر شما هستیم.

ذوالانوار افزود: مصدق به جای آن که بر روی حمایت کاشانی و علما و مردم حساب کند به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و از کاشانی جدا شد و همین امر مقدمه کودتای 28 مرداد را رقم زد و این درسی برای امروز است که بدانیم گرگ گرگ است هر چند لبخند بزند.

انتهای پیام/2448/غ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول