اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش عنوان کرد

محو کامل نیروی دریایی عراق در عملیات مروارید

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: نیروی دریایی جمهوری اسلامی در چند عملیات که در نهایتا با عملیات مروارید کامل شد طومار نیروی دریایی عراق و متحدانش را در هم پیچید.

محو کامل نیروی دریایی عراق در عملیات مروارید

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امیر دریادار دوم حسین آزاد در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز شیراز اظهار داشت: در عملیات مروارید در هفتم آذر به کمک سربازان گمنام امام زمان(عج) که اطلاعات کامل مواضع دشمن را جمع‌آوری کرده بودند و با کمک تیز پروازان نیروی هوایی ، نیروی دریایی عراق از صحنه دریا محو شد.

وی اضافه کرد: ناو موشک‌انداز پیکان در از بین بردن نیروی دریایی دشمن به طور کامل موفق شد و تا پایان جنگ دیگر کسی خبری از نیروی دریایی عراق نشنید.

آزاد با تشریح مراحل این پیروزی خاطرنشان کرد: ابتدا با عملیات اشکان سکوهای نفتی عراق منهدم شد و سپس در عملیات شهید صفری مقدمات عملیات مروارید فراهم شد.نیروی دریایی در دوران دفاع مقدس بیش از 10 هزار کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت کرد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس یادآور شد: در دوران جنگ با تامین امنیت آب‌های کشور 300 میلیون تن صادرات و واردات، اقتصاد ایران را سرپا نگاه داشت.اقتصاد کشور ایران در آن دوران به نفت وابسته بود و مانند امروز بنادر و اسکله‌های فراوان وجود نداشت.

آزاد ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی بسیاری از کالاها از خارج از کشور تامین می‌شد و با امنیتی که نیروی دریایی در آب‌های خلیج فارس ایجاد کرد هیچگاه کمبودی در کشور احساس نشد.

وی بیان کرد: ارزان‌ترین راه حمل و نقل نفت از طریق دریا است چنانکه برای حمل 400 هزار تن نفت یک نفتکش حدود 20 هزار کامیون نیاز است بنابراین لازم بود که از نفت‌کش‌های کشور در زمان جنگ با قاطعیت صیانت شود.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: 67 روز از ابتدای جنگ با عراق نگذشته بود که طی سه مرحله عملیات اشکان، شهید صفوی و مروارید طومار نیروی دریایی رژیم بعثی در هم پیچیده شد. عملیات ضربتی دلاورمردان نیروی دریایی به گونه‌ای بود که تا پایان هشت سال دفاع مقدس اقتدار و سیادت ایران در شمال خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان قطعی شد.

آزاد ابراز داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در همان روزهای ابتدای جنگ با حمله به سکوهای نفتی البکر و الامیه شاهرگ اقتصادی عراق را قطع کرد و اگر حمایت کشورهای منطقه و استکبار جهانی نبود دشمن متجاوز بیش از شش ماه دوام نمی‌آورد.

فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ادامه داد: امروز نیروی جمهوری اسلامی بر مثلث طلایی تنگه‌های مالاکا، هرمز و باب‌المندب تسلط کامل دارد.

وی افزود: امروز یگان‌های نظامی و شناورهای سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و کانال سوئز از منافع کشور دفاع می‌کنند.

آزاد بیان کرد: ناوشکن جماران که از صفر تا صد طراحی و ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده است، 3 هزار کیلومتر دورتر در خلیج عدن، باب‌المندب و دریای سرخ از منافع کشور محافظت می‌کند.

به گفته وی تمام این پیشرفت‌ها و اقتدار نظامی با تبعیت از رهبری دینی و مرجعیت و رهبری داهیانه مقام معظم رهبری محقق شده است به گونه‌ای که اکنون هیچ‌یک از حلقه‌های زنجیره دفاعی کشور وابسته به خارج نیست.

انتهای پیام/2448/خ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول