اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس گروه ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش:

93 درصد تجارت ایران از طریق دریاست

رئیس گروه ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انجام هفت درصد معاملات ایران از طریق زمینی و هوایی گفت: 93 درصد تجارت ایران از طریق دریاست.

93 درصد تجارت ایران از طریق دریاست

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسین علی لعلی ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه همدان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در اهمیت عاشورا، اظهار کرد: عاشورا به ما درسی می‌دهد که جبهه دشمن با توانمندی بسیار آسیب‌پذیر است.

وی با اشاره به روز نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران، افزود: نقش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در مقابله با رژیم بعثی عراق به اندازه‌ای بود که توانست در 7 آذر سال 59 به پیروزی ارزشمندی دست یابد.

رئیس گروه ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: در آذر 59 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی رژیم بعثی را در هم پیچید.

وی با اشاره به فعالیت نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی در هشت سال دفاع مقدس اذعان کرد: ارتش جمهوری اسلامی توانست با تلاش نیروهای خود به اولین پیروزی دفاع مقدس در مقابل رژیم بعثی دست یابد که نشان از قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران داشت.

لعلی با اشاره به بازتاب پیروزی نیروی دریای ارتش ابراز کرد: انهدام هسته نیروی دریایی بعثی، حفظ سیادت و سروری نیروی دریایی در دریای عمان و خلیج فارس، انهدام سکوهای البکر و الامیه و قطع صادرات نفت به عراق، محاصره دریایی رژیم بعثی عراق، از بین رفتن تنفیذ کشتی‌های دشمن، شکست راهبردی دشمن در جنگ 67 روزه و ایجاد ترس و واهمه شدید دشمن را می‌توان از مهم‌ترین عملکرد نیروی دریای در مقابل دشمن دانست.

وی عملیات مروارید را در انهدام قدرت دریایی و اقتصادی دشمن تأثیرگذار دانست و افزود: با شکست 12 فروند ناوشکن دشمن، ساقط شدن تعدادی هواپیما و دستگیری و به اسارت بردن تعدادی از نیروهای دشمن بعثی به دست رزمندگان اسلام از مهم‌ترین اقدامات بوده است.

رئیس گروه ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات مروارید پس از گذشت 67 روز از شروع جنگ تحمیلی ساختار کلی نیروی بعثی را در هم کوبید.

وی تصریح کرد: دشمن با داشتن همه تجهیزات نتوانست در مقابل نیروی دریای ارتش مقاومت کند.

لعلی با اشاره به سعی دشمن در شکست ایران پس از عملیات مروارید بیان کرد: استفاده از تسلیحات دیگر کشورها و خرید بالگردها و ناوگان‌های پیشرفته و همچنین استفاده از امکانات اطلاعاتی با کمک دیگر کشورها، و در نهایت برخورداری از منابع مالی کشورهای مرتجع توانست از ورود کالاهای ایران و صدور نفت به دیگر کشورها جلوگیری کند.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی یادآور شد: نیروی دریای ایران به همراه نیروی هوایی توانست کشتی‌های دریایی را اسکورت و از موجودیت ایران در مقابل دشمن دفاع کند.

رئیس گروه ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اسکورت 10 هزار فروند کشتی به دست نیروهای دریایی و هوایی ارتش خاطرنشان کرد: در مقابله با دشمن بعثی 259 فروند کشتی آسیب دید که در برابر 10 هزار فروند کشتی دشمن رقم ناچیزی بود.

وی فعالیت نیروهای انقلاب اسلامی ایران در خلیج فارس و دریای عمان را ستودنی دانست و افزود: در مقاومت در برابر جنگ 34 روزه خرمشهر، محاصره آبادان، عملیات ثامن الأئمه، بیت المقدس، آزادی خرمشهر، عملیات خیبر، والفجر و بدر و درگیری مستقیم با ناوگان آمریکایی در 29 فروردین سال 68، حضور نیروهای دریای در دفاع بسیار چشمگیر بوده است.

لعلی با اشاره به فعالیت نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از هشت سال دفع مقدس یادآور شد: آمادگی رزمی نیروها، نوسازی و برون سازی تجهیزات و آمادگی افراد در استفاده از تجهیزات و حضور گسترده در دریای اقیانوس هند می‌تواند به برکت پیروزی در هشت سال دفاع مقدس باشد.

وی با اشاره به اهمیت تجارت در دریا گفت: 98 درصد تجارت جهان از طریق تجارت دریایی است که ناوگان‌های دریایی می‌توانند 400 هزار تن محمولات از طریق دریا جابجا کنند.

رئیس گروه ساختاری مرکز مطالعات راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با اهمیت دریا ادامه داد: توسعه روابط با کشورها برای ارتقای فرهنگ، در استفاده از اعمال قدرت، توسعه مدنی و شهرنشینی در سواحل، توسعه اقتصادی و ورود و خروج کالا، فروش فناوری و صنایع دریایی، ترانزیت کالا به جنوب و شمال کشور، استفاده از صنایع غنی دریایی، بهره‌برداری منابع غذایی و انرژی دریا مؤثر است.

وی مرز جمهوری اسلامی ایران را 7 هزار و 700 متر مربع دانست.

لعلی با اشاره به انجام هفت درصد معاملات ایران از طریق زمینی و هوایی خاطرنشان کرد: 93 درصد تجارت ایران از طریق دریاست که سه تنگه نقش تأثیرگذاری دارند.

وی در پایان حفظ نیروی دریایی و آموزش افراد متخصص در آن را برای ارتقای نقش نیروی دریایی ایران مهم دانست.

انتهای پیام/89026/ر40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول