اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه ناحیه آبیک:

تفکر بسیجی حد و مرز ندارد/ولایت‌مداری وجه تمایز بسیج است

فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک گفت: تفکر بسیجی به دلیل اینکه تفکری الهی و معنوی است و با فطرت انسان سازگار دارد، حد و مرز ندارد.

تفکر بسیجی حد و مرز ندارد/ولایت‌مداری وجه تمایز بسیج است

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، پنجم آذر در تقویم به نام روز بسیج نامگذاری شده است.

بسیج که یکی از نیروهای پنج‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شمار می‌رود به تازگی در پی اجرای طرح تعالی در سپاه از نظر تشکیلاتی دست‌خوش تغییر و تحول شده است.

فرماندهان نیروی مقاومت بسیج از توان بازدارندگی این نیرو در برابر تهدیدات همچنین گستردگی تشکیلاتی آن در میان دانش آموزان، فرهنگیان، دانشجویان، استادان دانشگاه، مهندسان، اصناف، جامعه پزشکی و… به عنوان قابلیت‌هایی منحصر به فرد یاد می‌کنند. بسیج در سال‌های اخیر با تشکیل دو سازمان در عرصه‌های سازندگی و علمی نیز بیش از پیش فعال شده است.

به این بهانه با رضا اسفندیاری فرمانده سپاه ناحیه شهرستان آبیک به گفت‌وگو نشستیم که از نظر می‌گذرد.

فارس: امام راحل با چه هدفی فرمان تشکیل بسیج را در پنجم آذر ماه سال 58 صادر کرد؟

مهم‌ترین دلیل صدور فرمان تشکیل بسیج در پنج آذر ماه سال 58 از سوی امام راحل برگرفته از سنت الهی مبارزه حق و جنود رحمانی با جنود شیطانی و باطل بود چراکه امام راحل بر این موضوع اشرافیت داشت و می‌دانست که مبارزه حق و باطل تمام شدنی نیست و نظام اسلامی باید لشکر مخلص و فعالی به عنوان بسیج در برابر نظام سلطه داشته باشد.

اهداف امام راحل در زمینه تشکیل بسیج در جامعه چیست؟

اگر در فرمان تاریخی امام راحل دقت و توجه نظر شود خواهید دید که نظر و افق گسترده‌ای که امام راحل از بسیج ترسیم کرده، به منصه ظهور رسیده است.

10 ماه پیش از آغاز جنگ تحمیلی امام راحل تشکیل ارتش 20 میلیونی را صادر کرد چراکه نمی‌خواست نظام سلطه اجازه دهد به راحتی به مسیر خود در انقلاب اسلامی ادامه دهد.

امام راحل بسیج را به عنوان یک ارگان نظامی و تشکل مردمی خودجوش سازماندهی کرد و در دوران هشت سال دفاع مقدس به آنچه که می‌خواستیم، دست یافتیم و تن به ذلت و دشمنان ندادیم.

در عرصه‌های مختلف، بسیج تا چه میزان توانسته نقش خود را ایفا کند؟

در مقابله با نظام سلطه به عنوان نمونه در فتنه سال 88 بسیج نقش خود را در راستای روشنگری و ولایت‌مداری به نحو احسن ایفا کرد و در این برهه از زمان در مذاکرات 1+5، مسئولان با روحیه و تفکر بسیجی به صورت مرحله به مرحله پیش رفتند تا به نتایج مطلوب دست یابند که خوشبختانه نتایج روند رو به پیشرفت و مثبتی را کسب کردند.

در عرصه سازندگی نیز با حضور اقشار مختلف، بسیج توانسته در محرومیت‌زدایی روستاها و زدودن فقر از چهره روستاها نقش بسزایی ایفا کند.

گرچه مقابله با لیبرال‌ها، منافقان و خنثی‌سازی کودتاها و غائله‌های متعدد، مقابله با حوادث کوی دانشگاه سال 78 و 88 فتنه و عقیم کردن دشمنان را می‌توان از دیگر نقش‌آفرینی‌های بسیج و بسیجیان ذکر کرد.

فرهنگ بسیج از چه فرهنگی نشأت گرفته است؟

فرهنگ بسیج به تأسی از نهضت عاشورایی امام حسین (ع) شکل گرفته است چراکه همان گونه که امام حسین (ع) برای اصلاح دین امت جدشان، احیای امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز و زکات قیام کرد و با ایثار و از خودگذشتگی خود، فرزندان و یاران باوفایش نگذاشت دین اسلام بخشکد و به فراموشی سپرده شود بسیج نیز با همان اهداف اباعبدالله‌ الحسین (ع) تشکیل شده است.

بسیجیان نیز با پیروی از امام سوم شیعیان، در راستای حفظ و حراست از کیان اسلامی با خالصانه‌ترین تفکر و نیت‌ها گام برداشته و نقش‌آفرینی می‌کنند.

کارکردهای بسیج چیست؟

کارکردهای بسیج به دلیل اینکه از سوی امام راحل و مقام معظم رهبری تعریف شده، کارکردهایی به روز، پویا و دارای ابعاد متعددی است.

بسیج علاوه بر کارکرد نظامی دارای کارکردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و علمی است و در این زمینه‌ها به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.

چرا تفکر بسیجی در دنیا در حال گسترش است؟

در طول تاریخ انقلاب اسلامی، بسیج توانسته نظام اسلامی را از همه چالش‌ها، خطرها و دست‌اندازها به سلامت عبور دهد.

ملت‌های مسلمان و مستضعف می‌دانند که بسیج به دنبال حق و حقیقت و مبارزه با باطل و نظام سلطه است.

امروز فرهنگ بسیجی به عنوان فرهنگی ناب و ممتاز در برابر نظام سلطه قد علم کرده و افراد جامعه را نیز با خود همراه کرده است.

چرا دشمن تلاش می‌کند ماهیت بسیج را زیر سئوال ببرد؟

دشمن به این دلیل که بسیج در همه عرصه‌ها وارد شده و توانسته به خوبی در عرصه‌ها خوش بدرخشد چه از نظر نظامی، سیاسی، فرهنگی و علمی، با بسیج سر دشمنی دارد.

دشمنان  به این دلیل که بسیجیان در برابر تهاجم فرهنگی ایستاده و به آنان اجازه نمی‌دهد انقلاب اسلامی را به انحراف بکشانند یا به زانو درآورند درصدد هستند ماهیت و موجودیت بسیج را زیر سئوال ببرند.

همچنین بسیج با دشمنان مبارزه می‌کند تا انقلاب اسلامی را با سکانداری و رهبری مقام معظم رهبری به سر منزل مقصود برساند.

وجه تمایز بسیج با سایر تشکل‌های موجود در جامعه چیست؟ چرا توانسته طیف وسیعی از جامعه را با خود همراه کند؟

تفاوت یک امر بدیهی است و با واقعیت‌های موجود در جامعه ارتباط دارد.

علاوه بر ولایت‌مداری که وجه تمایز شاخص شجره طیبه بسیج است، مردمی بودن، خودجوش بودن، پویا بودن، به روز بودن، حفظ و حراست از انقلاب به صورت ناب و مخلص بودن، وجود اقشار مختلف اعم از دانش‌آموز، کارگر، کارمند گرفته تا استاد دانشگاه از دیگر تفاوت‌های تشکل بسیج با سایر تشکل‌ها به شمار می‌رود.

تشکل‌های مردمی دیگر منافاتی با بسیج ندارند و در اصل هم‌پوشانی و تکمیل‌کننده یکدیگر هستند.

«بسیجی» از جمله واژه‌‌هایی است که به لطف انفاس قدسی امام تنها در لغتنامه و دایرةالمعارف انقلاب اسلامی یافت می‌شود.

شناخت بسیجی در وضعیت کنونی و آینده از ضروریات بزرگی است که در سرنوشت سامان دادن به کشور، ترویج اسلام ناب و تداوم راه مقدس انقلاب و امام راحل نقش تعیین کننده دارد.

مقام معظم رهبری در تاریخ 28 آبان سال 79 در اجتماع خانواده‌های معزز شهدا فرموده‌اند: هر کس که در دل برای سرنوشت خود، سرنوشت این ملت و آینده ایران اسلامی ارزش قائل است آن کسی که برای استقلال و هویت ملت خود ارزشی قائل است، آن کسی که از تسلط قدرت‌های بیگانه بیزار است، آن کسی که برایش آینده این کشور و این ملت و آینده دنیای اسلام یک هدف بزرگ محسوب می‌شود، آن کسی که از رنج‌های ملت فلسطین دلش خون است، آن کسی که مایل است بیش از یک میلیارد مسلمان دنیا قدرت عجیبی را تشکیل بدهند که بشریت را به سمت کمال هدایت کنند و خودشان در قله کمال قرار بگیرند، آن کسی که این احساسات و این درک‌ها را دارد و حاضر است در این راه قدمی بردارد او بسیجی است.

انتهای پیام/77006/ی40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول