اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنی با استاندار جدید در باب انتصابات

آقای خدمتگزار مراقب افراطیون باشید/اسامی افراطیونی که به مسئولیت‌ها طمع دارند

برخی مدیران می‌گویند بلاتکلیفیم و عده‌ای از افراطیون و حامیان فتنه 88 برای کرسی‌های مدیریتی استان دندان تیز کرده‌اند و مردم منتظر تدبیر استاندار جدید هستند.

آقای خدمتگزار مراقب افراطیون باشید/اسامی افراطیونی که به مسئولیت‌ها طمع دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حدود 40 روز از آغاز فعالیت استاندار جدید می‌گذرد و مرور اخبار دیگر استان‌ها حکایت از این دارد که خراسان جنوبی کمترین تغییرات را ابتدای دولت یازدهم داشته است و تنها از سوی وجه‌اله خدمتگزار 3 حکم آن هم به صورت سرپرستی صادر شده است و البته یکی از مدیران کل استان هم تغییر کرده است.

البته این موضوع را به دو شکل می‌توان تفسیر کرد: نخست اینکه استاندار جدید خراسان جنوبی همچنان در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستند و دوم اینکه شاید استاندار محترم بخواهد تعدادی از مدیران را ابقا کنند.

هدف نوشتار بررسی چرایی عدم تغییرات نیست. ضمن اینکه به اعتقاد نگارنده تفسیر نخست به واقعیت بسیار نزدیک است و در روزهای آینده موج تغییرات را شاهد خواهیم بود.

اما هدف این نوشتار نگرانی‌های موجود از مدیرانی است که کار مردم را روی زمین گذاشته‌اند و البته به اعتقاد خودشان بلاتکلیف هستند.

هرچند انتقاد جدی به این دسته از مدیران وارد است که می‌بایست تا آخرین روزهای خدمت دست از کار و تلاش برندارند اما واقعیت چیز دیگری است.

قطعا استاندار محترم اطلاع دارند که مدیران کنونی استان چند دسته‌اند:

دسته اول- عده‌ای تغییر موضع داده‌اند و امروز به تعریف و تمجید از دولت یازدهم مشغول هستند و به نقد دولت قبلی می‌پردازند، در حالی که تا دیروز از دولت قبلی حمایت تمام قد می‌کردند. این دسته از مدیران که در دولت قبلی حتی کسی جرات نمی‌کرد عملکردشان را نقد کند امروز خودشان به نقد اقدامات سال‌های گذشته حتی سازمان خود می‌پردازند و حتی گاهی می‌گویند ما که اصلا با دولت قبلی نبودیم. البته این دسته مدیران نان به نرخ روز می‌خورند که تعدادشان کم است. البته برخی از این مدیران هم‌اکنون در بسیاری از برنامه‌ها در کنار استاندار محترم حاضر می‌شوند.

دسته دوم-مدیرانی که می‌گویند هنوز سیاست‌های دولت جدید ابلاغ نشده و به همین خاطر نمی‌دانند چه بکنند و در حال و هوای سیاست‌های دولت قبلی هستند. آنها معتقدند اگر دولت بخواهد کمک می‌کنند.

دسته سوم-مدیرانی که از همان روز نخست بنای همکاری با دولت جدید را نداشته‌اند و سیاست‌های دولت را قبول ندارند. آنان هم یا این روزها مشغول نوشتن استعفا هستند و یا از ته دل کار نمی‌کنند و یا واقعا مخلصانه کار می‌کنند تا روزی که مدیر جدید بیاید.

دسته چهارم-مدیران غیر سیاسی که البته تعدادشان کم نیست. آنان از ابتدای تشکیل استان بوده‌اند. یعنی با دولت‌های هشتم، نهم و دهم کار کرده‌اند. آنها که اغلب جهادی می‌اندیشند اهل کار و تلاش هستند. البته برخی از این افراد سریع با هر استانداری مچ می‌شوند.

دسته پنجم-مدیرانی که اهل اینکه بخواهند سریع تغییر موضع بدهند نیستند. ترجیح می‌دهند این روزها در تهران و دیگر استان‌ها رایزنی کنند تا بروند.

امتحان بزرگ استاندار در مقابل نیروهای افراطی

قطعا آقای خدمتگزار که جز استانداران ارزشی و نزدیک به جریان اصولگرا محسوب می‌شود به این نکته بسیار اساسی توجه دارند که خراسان جنوبی به ویژه شهر بیرجند شهری سیاسی پنهان است. بسیاری از چهره‌های افراطی که در سال‌های گذشته در حاشیه بوده‌اند امروز با آمدن دولت تدبیر و امید احساس می‌کنند می‌توانند باری دیگر عرض اندام کنند.

این دسته افراد که پیروزی دولت یازدهم را مدیون تلاش‌های خودشان می‌دانند معتقدند استاندار جدید باید به خواسته آنان توجه کند. هرچند از این نکته اساسی غافل هستند که جریان مردمی و متدین استان اجازه قدرت‌نمایی به آنان را نخواهد داد اما نگرانی وجود دارد که این افراد در راستای توسعه نظام چالش‌های اساسی ایجاد کنند.

بنابراین مردم استان انتظار دارند، انتصابات بدون توجه به گرایشات سیاسی و با در نظر گرفتن فاکتورهای شایسته‌سالاری، ولایت‌پذیری، اعتقاد به نظام، کارآمدی و برنامه‌محوری باشد.

همانطور که پیش از این عرض شد در سراسر تاریخ بشریت، حضرت علی (ع) امام حق‌طلبان و عدالت‌خواهان عالم، تنها کسی بود که هم در کردار و هم در گفتار خود هرگز حاضر نشد اخلاق را فدای سیاست کند، در مکتب او به دست آوردن همه قدرت‌های عالم و در اختیار گرفتن همه امکانات جهان آفرینش اگر تنها مبتنی و متوقف بر ستاندن ظالمانه پوست جویی از دهان مورچه‌ای باشد، پشیزی ارزش ندارد.

منشور اخلاقی و سیاسی حضرت علی (ع)

در این یادداشت باری دیگر سعی می‌شود به وظایف مردم و حاکمان در منشور اخلاقی و سیاسی حضرت علی (ع) بنگریم:

1- توجه به سوابق کاری (تجربه)

در منشور سیاسی علی (ع) باید مردم در انتخاب حاکمان، به سوابق کاری (تجربه) او توجه داشته باشند. امام علی (ع) به مالک اشتر توصیه می‌کند که اهل تجربه را به کار گیرد و از تجارب آنان به خوبی استفاده کند؛ «و توخ منهم اهل التجربه و الحیاء؛ کارگزاران خود را از اهل تجربه و حیا برگزین.» حضرت در کنار «تجربه» مسئله «حیا» را نیز متذکر می‌شوند؛ زیرا روشن است که افراد باتجربه اگر ناپاک باشند به مراتب، خطرناک‌تر و مخرب‌تر از دیگران خواهند بود.

حضرت علی (ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر می‌فرماید: « تو آنان (کارگزاران) را به سابقه‌ای که با مردم نیک داشته‌اند آزمایش کن و بر آن کس اعتماد کن که میان همه مردی اثری نیکو به جای گذاشته و به امانت داری از همه معروف‌تر است که این نوع انتخاب علامت خیرخواهی تو برای دین خداست و برای کسی است که کار را به دست تو سپرده است.»

2- توجه به اصالت خانوادگی

امیرالمومنین در نامه خود به مالک اشتر می‌فرماید:« با کسانی مانوس شو که از خانواده‌های شریف و خوشنام و دارای سابقه درخشان باشند. همان‌ها که از رزمندگان و شجاعان و اهل جود و کرمند.»

حضرت همچنین در عهدنامه خود به مالک اشتر توصیه کند که «کارگزاران خود را از خانواده‌های پاکدامن و از کسانی که سبقت در اسلام دارند برگزین که از نظر اخلاق بزرگوارترین و از نظر آبرو محفوظ‌تر و طمع شان کمتر و عاقبت نگری شان فزون‌تر است.»

3- رعایت تناسب میان فرد و مسئولیت مورد نظر

حضرت علی(ع) در عهدنامه خود به مالک اشتر چنین توصیه می‌کند: « بر سر هر یک از کارهایت رئیس و کاردانی را بگذار که بزرگی کار او را خسته نکند و زیادی کار او را پریشان نسازد.»

باید توجه داشت که عدم رعایت این ملاک، موجب هدر رفتن نیروها و ضایع شدن امکانات و یاس و ناامیدی متخصصان و ده‌ها آفت و آسیب اجتماعی و روحی دیگر می‌شود. بنابراین باید در انتخاب افراد برای پست‌های مختلف مسئله تناسب ویژگی‌ها و تخصص‌های آنان را با پست و مسئولیت مورد نظر، در نظر بگیریم.

4- توجه به سوابق دینی و اخلاقی

حضرت علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر او را از به کارگیری افراد سست ایمان و دارای سوء سابقه برحذر داشته و می‌فرماید: «به تحقیق آنهایی که حامی دین و موجب کثرت مسلمین و آماده پیکار با دشمنانند توده مردمند پس تو باید با این گروه همراه باشی و به سوی ایشان میل و رغبت نشان دهی.»

کسی که به دین و موازین دینی و ضوابط اخلاقی پایبند نباشد، نه می‌تواند به درستی به مردم خدمت کند و نه می‌تواند احکام دینی را در جامعه پیاده کند و نه می‌تواند گامی در راستای توسعه اخلاقی جامعه بردارد.

کسی که در برابر خداوند خود را مسئول نداند، یقیناً، هرگز خود را در برابر مردم مسئول نخواهد دانست؛ هر چند ممکن است برای ظاهرسازی و مردم فریبی چنین وانمود کند که مدافع حقوق مردم و جامعه است؛ اما اگر کوچک‌ترین فرصتی به دست آورد، از هیچ خیانتی به مردم و جامعه فروگذار نخواهد کرد.

کسی که همواره خداوند را حاضر و ناظر همه اعمالش می‌بیند، هرگز به خود اجازه ظلم و خیانت را نخواهد داد و در برابر همه حرکات و سکناتش پاسخگو خواهد بود و هرگز خیال سوء استفاده از مقام و مسئولیت را به خود راه نخواهد داد. این شخص نه تنها با گفتار خود بلکه با رفتار خود، زمینه توسعه اخلاق و معنویت را در جامعه فراهم خواهد کرد.

باید توجه داشت با بحث‌های حاشیه‌ای افرادی که مسئله سیاسی خاصی دارند و دورانی در زمان مسئولیت‌های نمایندگی مجلس و یا استانداری جام زهر بنا داشتند به رهبر معظم انقلاب بنوشانند اصلا شایسته حتی طرح برای مدیریت‌های خراسان جنوبی نیستند.

متدینان و دلسوزان نظام در استان هرگز جریان نامه نوشتن‌ها و تحصن‌های این قبیل افراد را از ذهن‌ها پاک نمی‌کنند.

5- مشورت با صاحب نظران و آگاهان

باید توجه داشت که انتخاب یک امر مهم در زندگی فرد و آینده جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند با یک انتخاب درست، اولاً امانت الهی به دست کسی که شایسته امانتداری آن است، سپرده می‌شود و ثانیاً فرد می‌تواند پاسخگوی رای خود در روز قیامت در پیشگاه خداوند بزرگ باشد.

بنابراین اگر می‌خواهیم فردی را برای احراز پستی انتخاب کنیم و از توانمندی‌ها و قابلیت‌های آن آگاهی کافی ندارند، عاقلانه‌ترین راه این است که با صاحبنظران و آگاهان و دلسوزان امر مشورت کنیم تا در انتخاب خود درست عمل کنیم.

با چه کسانی باید مشورت کرد؟

امیرالمومنین علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر، او را از مشورت با برخی از افراد برحذر می‌دارد: «در مشورت کردن اشخاص بخیل را دخالت مده که ترا از نیکی و کار خیر باز داشته و ترا از فقر می‌ترساند. با آدم ترسو مشورت مکن که ترا در انجام کارها سست می‌کند. شخص حریص را مورد شور قرار مده که حرص ستم نمودن را در نظرت آرایش می‌دهد. به تحقیق که بخل و ترس و حرص، غرایزی هستند که از سوء ظن به پروردگار سرچشمه می‌گیرند.»

مراکزی که چهره‌های افراطی به دنبال سکانداری آن هستند

در پایان این نوشتار تاکید این نکته ضروری است که از استاندار ارزشی انتظار می‌رود مراقب افرادی که " حتی بوی فتنه می‌دهند" باشند.

هم‌اکنون برخی افراد که حتی اعتقادی به اصول اولیه نظام و انقلاب ندارد در مراکزی از جمله دانشگاه بیرجند، فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت‌های استانداری مشغول رایزنی برای پست گرفتن هستند و حتی از انتصاب خود سخن می‌گویند.

البته مرور سابقه استاندار محترم نگرانی‌ها را کاسته اما انتظار مردم متدین استان توجه ویژه به مباحثی از این قبیل است.

انتهای پیام/2248/ش30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول