اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی آبیک خبر داد

کشت گندم پاییزه در بیش از 16 هزار هکتار از مزارع آبیک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت: 16 هزار و 200 هکتار از مزارع این شهرستان زیر کشت گندم پاییزه رفته است.

کشت گندم پاییزه در بیش از 16 هزار هکتار از مزارع آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، گندم پاییزه در فصل پاییز زمانی که دمای خاک از 13 درجه سانتیگراد کمتر باشد، کشت می‌شود.

در آغاز، بذر گندم جوانه زده و سپس در فصل زمستان، گیاه به صورت گیاه جوان کوچکی باقی می‌ماند و با آغاز فصل بهار، مجدداً رشد و نمو خود را آغاز می‌کند.

معمولاً در یکی از ماه‌های خرداد، تیر یا نهایتاً مرداد، دانه می‌رسد و آماده برداشت می‌شود.

گندم‌های پاییزه به نسبت گندم‌های بهاره ریشه‌های عمیق‌تر و پرپشت‌تری دارند که تا 200 سانتی‌متر در خاک نفوذ می‌کنند، این امر ناشی از آن است که گندم‌های پاییزه فصل رشد طولانی‌تری دارند.

شهرستان آبیک از نظر تولید محصول طلایی گندم در استان قزوین رتبه نخست را دارد و از این نظر از جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی استان قرار داد.

با توجه به فصل زراعی کشت گندم پاییزه، با بیژن لطفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گفت‌وگویی ترتیب دادیم که در پی‌ می‌آید.

آیا برای کشت پاییزه گندم، بذر لازم بین کشاورزان توزیع شده است؟

بله. برای کشت گندم پاییزه در شهرستان آبیک، بیش از دو هزار تن بذر گندم و یک هزار و 300 تن کود شیمیایی فسفاته و اوره بین کشاورزان گندم‌کار توزیع شده است.

توزیع کودهای شیمیایی به چه نحو بوده است؟

توزیع کودهای شیمیایی بر اساس سهمیه مورد نیاز کشاورزان و صدور حواله از سوی جهاد کشاورزی شهرستان آبیک از سوی عاملان اداره تعاون روستایی صورت گرفته است.

البته کودهای شیمیایی از مراکز خدمات حمایتی کشاورزی استان قزوین تأمین شده است.

استفاده از کودهای شیمیایی تا چه میزان برای مزارع ضرورت دارد؟

استفاده از کودهای شیمیایی گزینه منفی برای مزارع است چراکه علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، مسمومیت خاک را به همراه دارد.

برهم زدن تعادل دینامیک خاک، آلودگی منابع آب آشامیدنی و خاک، تجمع نیترات و ایجاد بیماری‌های انسان و دام، برهم زدن تعادل اکوسیستم‌ها از دیگر مضرات استفاده از کودهای شیمیایی است.

جایگزینی کودهای آلی به جای کودهای شیمیایی چه فوایدی را به همراه دارد؟

اگر کشاورزان از کودهای دامی و بیولوژیکی در مزارع گندم به جای کودهای شیمیایی استفاده کنند تا سه سال، زمین زراعی از نظر مواد غذایی تأمین است و دیگر نیازی نیست که از کود شیمیایی استفاده شود.

گرچه قیمت کود دامی و بیولوژیکی از کودهای شیمیایی بالاتر است ولی این نوع کودها سبب کاهش مصرف کودهای شیمیایی در مزارع و باغ‌ها، بهبود کیفیت خاک و افزایش راندمان آب، افزایش سرعت جوانه‌زنی و عرضه سریع‌تر محصول به بازار و کاهش خطرات زیست‌محیطی می‌شود.

وضعیت فعلی گندم پاییزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با اشاره به بارش 85 میلی‌متر باران در فصل زراعی یعنی پاییز به ویژه آبان ماه سال جاری در شهرستان آبیک، در حال حاضر وضعیت کشت گندم مثبت و مطلوب است که این امر سبب شده در حال حاضر میزان گندم کشت شده، سبز شود و از رشد خوبی برخوردار باشد.

در فصل زراعی سال گذشته چه میزان گندم از مزارع آبیک برداشت شد؟

در فصل زراعی سال گذشته 74 هزار تن محصول گندم از 16 هزار و 770 هکتار از اراضی و مزارع آبیک برداشت شد.

پیش‌بینی شما از میزان برداشت محصول گندم در سال زراعی امسال چیست؟

اگر میزان بارش نزولات آسمانی به ویژه باران روند آبان ماه را داشته باشد و به موقع بارندگی صورت گیرد، پیش‌بینی می‌شود 85 هزار تن گندم در خرداد ماه سال آینده از مزارع شهرستان آبیک برداشت شود.

چرا شهرستان آبیک قطب کشت گندم محسوب می‌شود؟

گرچه این شهرستان از نظر میزان سطح کشت، از سایر شهرستان‌های استان قزوین کمتر است ولی از نظر عملکرد و میزان سطح برداشت، بیشتر از سایر شهرستان‌های استان است.

میزان عملکرد گندم در شهرستان آبیک در هر هکتار 4.5 تن است.

کشاورزان پیشرو و برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی در زمینه گندم و آشنایی با آفات و بیماری‌های گندم، سبب شده میزان عملکرد و برداشت گندم در شهرستان آبیک از وضعیت مناسب و بسیار مطلوبی برخوردار باشد.

چند ناظر بر مزارع گندم آبیک نظارت می‌کنند؟

هشت ناظر گندم برای هر 200 هکتار مزرعه گندم در شهرستان آبیک انتخاب شده‌اند که به عنوان کارشناس علاوه بر نظارت بر مزارع گندم، با ارائه توصیه‌های فنی به کشاورزان و بازدید مستمر از مزارع زیر پوشش، افزایش عملکرد در واحد سطح را در برنامه کاری خود دارند.

در لا به لای صحیت‌هایتان به تشکیل کمیته فنی گندم اشاره کردید. در این زمینه توضیح دهید؟

کمیته فنی برای کشت محصولات پاییزه به ویژه گندم در جهاد کشاورزی شهرستان آبیک در سطح مدیریت و معاونان تشکیل شده بود.

این کمیته با توجه به تأکیدات وزیر جهاد کشاورزی در زمینه طرح خودکفایی گندم تشکیل شد که در آن نواقص و مشکلات موجود بررسی شد تا بتوانیم میزان سطح تولید گندم را به حد بالا برسانیم.

با توجه به اینکه از اسفند ماه امسال تا فروردین ماه سال آینده محصول گندم برای رشد به آب نیاز دارد و برای رشد، نفسش به بارش باران بسته است، امیدواریم با بارش به موقع نزولات آسمانی در فصل زراعی امسال و مبارزه به موقع با آفات گندم، شاهد برداشت مطلوب گندم از مزارع شهرستان آبیک باشیم.

انتهای پیام/77006/خ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول