اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

6.5 میلیون هکتار میزان سطوح زیر کشت گندم کشور است

توکلی: رشد 350 هزار هکتاری کشت گندم طی 10 سال گذشته در کشور

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی گفت: 6.5 میلیون هکتار از مزارع کشور، زیر کشت گندم است که از این میزان حدود 4 میلیون هکتار به صورت دیم و 2.5 میلیون هکتار نیز به صورت آبی کشت و در دوره‌های کشت طی 10 سال گذشته، 350 هزار هکتار به این میزان افزوده شده است.

توکلی: رشد 350 هزار هکتاری کشت گندم طی 10 سال گذشته در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ناصر توکلی صبح امروز در جمع مدیران جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: استفاده از بذور اصلاح و گواهی شده در کنار حمایت‌های نرم‌افزاری و سخت افزاری، کشاورزانی که از این بذور استفاده می‌کنند، در اولویت برنامه‌های وزارت متبوع قرار می‌گیرند.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: همچنین بهره‌بردارانی که از بذور خودمصرفی استفاده می‌کنند نیز جزو برنامه‌های اجرایی این معاونت قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در امر مدیریت مزرعه نیز حضور ناظران گندم در برنامه‌های داشت و برداشت، جزو برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی بوده و بطور جدی توسط این معاونت دنبال و رصد می‌شود.

توکلی اضافه کرد: در امر توسعه تولید محصول استراتژیک، وزارت جهادکشاورزی در پی افزایش سطوح زیرکشت نبوده و در این راستا، افزایش عملکرد در واحد سطح مورد توجه کامل قرار داشته تا فضای لازم جهت نیل به خودکفایی در سایر تولیدات بخش نیز هموارتر شود.

وی با بیان اینکه بدون نیاز به افزایش سطوح زیرکشت و با اجرای برنامه‌های مدیریت مزرعه، با حصول به بهبود متوسط تولید، می‌توان علاوه بر تامین نیاز داخل به صدور مازاد تولید از کشور نیز خوشبین بود، افزود: 6 میلیون و 500 هزار هکتار میزان سطوح زیرکشت گندم کشور است که از این میزان حدود 4 میلیون هکتار به صورت دیم و 2 میلیون و 500 هزار هکتار نیز به صورت آبی کشت و در دوره‌های کشت 10سال گذشته، 350 هزار هکتار افزوده شده و بیشترین افزایش تولید گندم کشور در اثر اجرای برنامه‌های به‌زراعی، ‌به نژادی و ارتقاء سطح عملیات تحقیقی در این حوزه محقق شده است.

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی تاکید کرد: نمی‌توان الگوی کشت را با دستور عملیاتی کرد، اما مهمترین موضوع در اجرای الگوی کشت قیمت محصولات متناسب با هزینه‌ها بوده و خریدهای تضمینی باید به گونه‌ای اجرایی شود که برای بهره‌بردار محصولات سود حداکثر 15 درصدی را متضمن شود.

توکلی اضافه کرد: در برخی موارد عدم تناسب نرخ خرید تضمینی محصولات با وجود ارائه الگوی کشت مناسب منطقه، نتایج مورد نظر برنامه‌ریزان را در پی نداشته و بحث توسعه را با مشکلات عدیده‌ای همراه ساخته است.

وی با تقدیر از تلاش‌های سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی، در اجرای به هنگام کشت پائیزه در اراضی استان و حمایت از بهره برداران با توزیع بذر وکود مناسب با سطوح زیرکشت و با نظارت فنی و کارشناسی شهرستان‌ها گفت: بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، مدیریت مزرعه 52 درصد در افزایش عملکرد نقش دارد و این در حالی است که سایر نهاده‌ها و عملیات به‌نژادی، به‌زراعی و سایر سیاست‌گذاری‌ها، تا یک سوم این میزان در افزایش تولید مؤثر است.

وی افزود: این امر با افزایش سطح دانش و آگاهی بهره‌برداران با توسعه دوره‌های آموزشی و ترویجی محقق خواهد بود و در حمایت از تولیدکنندگان که از برنامه‌های محوری وزارت جهادکشاورزی محسوب می‌شود و این مهم باید بیش از قبل مورد توجه و اهتمام مدیران سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها قرار گیرد.

انتهای پیام/60002/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول