اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

قطعنامه نهایی‎ «لویه جرگه مشورتی» افغانستان در مورد پیمان امنیتی کابل-واشنگتن

پس از چهار روز بحث و بررسی در مورد پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، سرانجام امروز لویه جرگه مشورتی در آخرین روز کاری نتایج بررسی‌های خود را با انتشار قطعنامه نهایی‎ اعلام کرد.

قطعنامه نهایی‎ «لویه جرگه مشورتی» افغانستان در مورد پیمان امنیتی کابل-واشنگتن

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، پس از چهار روز بحث و بررسی در مورد پیمان امنیتی کابل-واشنگتن، سرانجام امروز لویه جرگه مشورتی در آخرین روز کاری نتایج بررسی‌های خود را با انتشار قطعنامه نهایی‎ اعلام کرد.

«فضل کریم ایماق» معاون لویه جرگه مشورتی، قطعنامه نهایی این جرگه خواند و بر گفت‎وگوهای صلح بین افغان‎ها تأکید کرد.در این قطعنامه خواسته شده تا تعریف تروریسم، تجاوز و حدود پایگاه‎های نظامیان آمریکایی‎ کاملاً واضح و روشن شود.

مهم‌ترین بخش‎های این قطعنامه به شرح ذیل است:

- در امضای قرارداد امنیتی احترام به دین مقدس اسلام، فرهنگ، رسوم و سنت‌های مردم افغانستان توسط آمریکا جداً رعایت گردد.

-این قرارداد بین 2 کشور مستقل، دارای حاکمیت ملی و مساوی‎الحقوق منعقد و به مدت 10 سال اعتبار داشته باشد.

- اعضای لویه جرگه مشورتی به شکل خاص از دولت آمریکا و افغانستان می‎خواهد تا بر گفت‎وگوهای صلح افغانی توجه کنند.

-امضای این پیمان باید منتج به صلح، ثبات و بهبود امنیت در افغانستان شود.

- اعضای لویه جرگه تأکید می‎نمایند تا در مادۀ 26 قرارداد، یک پاراگراف جداگانه مبنی بر تضمین 2 طرف برای عملی نمودن تعهدات جهت بهبود صلح و امنیت در سراسر افغانستان اضافه گردد.

- با توجه به اهمیت قرارداد امنیتی، لازم است تمام متون انگلیسی، پشتو و فارسی قرارداد به صورت دقیق با هم مقایسه گردد و تفاوت متون، مشکلات در ترجمه و مشکلات تایپی و انشایی آن مرفوع و مفاهیم حقوقی متعارف به خصوص در قسمت تروریسم، تجاوز، قرارداد، حدود پایگاه‎ها استعمال گردد.

- به منظور رعایت هر چه بیشتر اصل بی‌طرفی، کوشش شود تا دادگاه‌های آن عده از پرسنل نظامیان آمریکا که در افغانستان مرتکب جرم می‎شوند، حتی‎الامکان در دادگاه‌های آمریکایی در داخل خاک افغانستان صورت گیرد و آمریکا نمی‎تواند تحت هیچ شرایطی در خاک افغانستان زندان داشته و یا زندانی را مدیریت کند.

- به خاطر اطمینان از پیشرفت بخش‎های اقتصادی و بهبود سطح زندگی مردم افغانستان، توجه شود تا در قراردادهای نیروهای آمریکایی سیاست حمایت از اتباع افغانستان و قرارداد با شرکت‎های افغان با قوت تمام تحقق پیدا کند.

- صلاحیت موافقت و اجازه در مورد ارائه تأسیسات و مناطق جدید و یا تغییرات در مناطق و تأسیسات موجود باید منحصر به رهبری سیاسی افغانستان باشد.

- تأسیسات و ساختمان‎های جدیدی که از سوی آمریکا در موافقت با افغانستان ایجاد می‎گردد، باید از کیفیت خوب برخوردار بوده و باید از ایجاد تأسیسات بی‌کیفیت خودداری شود.

- در قرارداد همکاری‎های امنیتی، پیش‎بینی شود که نظامیان آمریکایی نمی‎توانند از فضای مجازی، شبکه‎های اینترنتی و تلفنی با مقاصد اطلاعاتی علیه اتباع افغانستان استفاده کند.

- سیاست خارجی افغانستان بر اساس منافع ملی افغانستان است و آمریکا اجازه ندارد تا از افغانستان علیه دیگر کشورها سوء استفاده کند مگر در صورتی که حکومت افغانستان اجازه دهد.

- دستورالعمل استفاده آمریکا از حریم هوایی افغانستان هر چه سریع‌تر با در نظر داشت حاکمیت ملی و کنترل کامل افغانستان بر حریم هوایی، آبی و زمینی این کشور تدوین شود.

- در صورتی که بر اثر فعالیت عادی و با عملیات نظامی نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان به دارایی‎های منقول، غیر منقول، مزارع و یا حقوق معنوی اتباع افغانستان و یا کسانی که تحت حاکمیت دولت افغانستان زندگی می‎کنند، صدمه وارد گردد، آمریکایی‎ها مکلف به پرداخت خسارت به موقع و عادلانه آن می‎باشند.

- اعضای لویه جرگه مشورتی در مورد حفظ محیط زیست، عدم استفاده از مواد شیمیایی، بیولوژیکی و هسته‌ای تأکید نموده و از حکومت افغانستان می‎خواهند مانع جدی ذخیره و استفاده سلاح‎های هسته‎ای در خاک افغانستان شود.

- در صورتی که آمریکا به تعهدات خود به شکل درست عمل نکند، جانب افغانستان باید امتیازات پیش‎بینی شده برای آمریکا را لغو نماید.

- نماینده اجرایی در اجرای قرارداد امنیتی از جانب افغانستان، حکومت افغانستان، شورای امنیت ملی و یا وزارت خارجه افغانستان می‌باشد.

- بنا به درخواست نمایند‎گان ولایت «بامیان» و شماری از ولایات هم‎جوار آن، پیشنهاد می‎گردد یکی از تأسیسات مشترک بین نیروهای آمریکایی و افغانستان در ولایت بامیان مستقر و به خاطر تعلیم نیروهای امنیتی افغانستان استفاده گردد.

- برای تأمین امنیت شرکت کنند‎گان لویه جرگه مشورتی که از خارج کشور شرکت کرده‎اند، دولت افغانستان موظف است اقدامات لازم دیپلماتیک را جهت حصول اطمینان از مصونیت‎ آنان اتخاذ کند.

کارشناسان افغان بارها تأکید کرده‎اند که راه‎حل بحران افغانستان، در پیش گرفتن گفت‎وگوهای صلح با مخالفان مسلح دولت است.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول