اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در مراسم اختتامیه لویه جرگه مشورتی

کرزی: آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند وارد خانه‌های مردم افغانستان شوند

حامد کرزی در جلسه اختتامیه لویه جرگه مشورتی به مردم افغانستان اطمینان داد از امروز به بعد آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند وارد خانه‌های مردم افغانستان شده و غیرنظامیان افغان را بکشند.

کرزی: آمریکایی‌ها دیگر نمی‌توانند وارد خانه‌های مردم افغانستان شوند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، حامد کرزی در جلسه اختتامیه لویه جرگه مشورتی به مردم افغانستان اطمینان داد که از امروز به بعد آمریکایی‌ها دیگر نمی توانند وارد خانه‌های مردم افغانستان شده و غیرنظامیان افغان را بکشند.

حامد کرزی در ابتدای سخنان خود از انفجار امروز در شهر «جلال آباد» اظهار تأسف کرد و گفت: با امضای این پیمان با آمریکا دستیابی صلح در افغانستان حتمی بوده و یکی از شرایط امضای این قرار داد، صلح، ثبات و امنیت در افغانستان است.

وی با بیان اینکه مردم افغانستان با کشورهای جهان خواهان دوستی است، افزود: ما در دوستی با جهان ترقی، استقلال و عزت خود را می‎خواهیم.

رئیس جمهور افغانستان اظهار داشت: در امضای پیمان امنیتی بین افغانستان و آمریکا اگر جرگه موافقت کرد و پارلمان هم آن را تصویب کرد، مراحل اجرا در نظر گرفته می‎شود.

وی افزود: مراحل اجرایی، ایجاد امنیت و صلح در افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه است.

کرزی از این که اعضای این جرگه مسئله امنیت و صلح را در پیمان امنیتی مد نظر گرفته‌اند اظهار خوشحالی و مسرت کرد.

رئیس جمهور افغانستان تصریح کرد: امنیت پس از امضای این قرارداد در افغانستان تأمین خواهد شد.

وی تأکید کرد: از امروز که جرگه افغانستان با آمریکا اظهار دوستی کرد و با سپردن پایگاه به آمریکایی‌ها موافقت نمود، برای دولت و مردم افغانستان سخت تمام شد و غیرت ما قبول نمی‎کند، اما نیاز، افغانستان را بر این داشت تا با آمریکا چنین قراردادی را امضا کند.

کرزی تصریح کرد: زمانی که پایگاه به نظامیان آمریکایی دادیم، امنیت، صلح و ثبات در افغانستان شرط اول مردم افغانستان است و آمریکایی‌ها از این لحظه نمی‌توانند وارد خانه‎ افغان‎ها شده و مردم افغانستان در خانه‌های خود از عملیات نظامیان آمریکایی در امان خواهند بود. 

وی خاطر نشان کرد: روزی که جرگه مشورتی آغاز به کار کرد، آمریکایی‌ها در ولایت «ننگرهار» عملیات کردند و افغان‎ها را کشتند، آیا فردا بازهم در خانه‎های مردم وارد شده و افراد بی‌گناه را می‌کشند؟

به گفته وی، دیگر آمریکایی ها هرگز اجازه نخواهند داشت تا وارد منازل مردم شده، افراد بیگناه را به اتهام رابطه با طالبان قتل عام کنند.

کرزی تهدید کرد، اگر یک بار دیگر عملیات انجام شد و مردم بی‌گناه هدف قرار گرفت، این پیمان امضا نمی‎شود و قرار دادی میان کابل-واشنگتن وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور افغانستان در مورد صلح و مذاکره در افغانستان نیز گفت: افغانستان سال‎ها است که ناامن می‌باشد و امسال فقط یک ماه پیش از دایر شدن جرگه، در سراسر افغانستان سراسر کشتار و خون‌ریزی ادامه داشت و صدها تن به نام طالب، ارتش و یا پلیس ملی کشته شدند.

کرزی افزود: از روزی که لویه جرگه آغاز به کار کرده است و ما به آمریکا وعده دادیم که پیمان امنیتی را امضا می‎کنیم تلفات غیر نظامی، ارتش و پلیس کاهش یافته است.

صلح در افغانستان اول بدست آمریکا و  دوم به دست پاکستان است*

کرزی در مورد صلح در افغانستان گفت: صلح در این کشور، در قدم اول به دست آمریکا و در قدم دوم به دست پاکستان است و این امر نزد ما ثابت است و دلایل کافی در این مورد نزد ما وجود دارد.

وی با اشاره به روند صلح قطر گفت: برای افتتاح دفتر قطر برای طالبان ما مخالف بودیم، چون شک داشتیم که این دفتر هدف دیگری دارد و قرار بود که امارت اسلامی موازی با دولت افغانستان ایجاد شود.

وی افزود: بر این اساس یک سال کامل با آمریکا در مورد دفتر قطر صحبت شد و آمریکا به دولت افغانستان تضمین داد که دفتر قطر هیچ منظور دیگر نداشته و تنها در مورد صلح کار خواهد کرد.

وی گفت: آمریکا به دولت افغانستان اطمینان داده بود که دفتر قطر نه سفارت، امارت و نه حکومت و حاکمیت است، بلکه فقط یک دفتر است که روی مذاکره کار خواهد کرد.

کرزی گفت: شما شاهد بودید که در افتتاحیه دفتر قطر پرچم امارت اسلامی و تابلو امارت اسلامی برداشته شد و این خلاف تعهداتی بود که آمریکا به ما داده بود و سندی که آمریکا داده بود، نزد دولت افغانستان موجود بود.

وی افزود: چون این سند نزد دولت افغانستان موجود بود، ما توانستیم پرچم را پایان آوریم.

وی تأیید کرد که در جریان مذاکرات، بارها مستقیم و غیر مستقیم از جوانب مختلف پیشنهاد شد که اگر دولت افغانستان به یک گوشه افغانستان را طالبان بسپارد مشکل این کشور حل خواهد شد، اما دولت در مخالفت با تجزیه افغانستان، حاضر به این کار نشد. 

وی گفت: ما با نمایند‎گان و طالبان تماس گرفتیم تا این پیشنهاد را قبول نکنند.

کرزی بار دیگر تأکید کرد: اول باید انتخابات در افغانستان برگزار شود و کاندیداها به میدان بیایند تا ما اطمینان یابیم که آمریکا بصورت صادقانه با افغانستان وارد معامله می‌شود.

وی در پیامی به آمریکا گفت: این پیام را از طریق سفیر آمریکا به آمریکا می‎گویم که ملت افغانستان دوستی را ثابت کرد و جرگه اعلام داشت که پایگاه نظامی به آمریکایی‎ها می‎دهیم اما آمریکا و متحدان آن نیز باید صداقت و راستی خود را ثابت کند.

کرزی تأکید کرد: این گونه نباشد که این پیمان امضا شود، اما صلح در افغانستان به میان نیاید.

کرزی افزود: اگر با امضای این قرار داد صلح به میان نیاید، این قرار داد باعث بدبختی افغانستان می‎شود، صلح شرط ما است و آمریکا باید صلح را در افغانستان بدون قید و شرط به وجود آورد.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول