اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با فارس:

امضای پیمان امنیتی تأثیری بر روابط افغانستان و ایران ندارد

عضو پارلمان افغانستان با تأکید بر مشترکات دینی، زبانی، فرهنگی و تاریخی افغانستان و ایران گفت: امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا، تأثیری بر روابط افغانستان و ایران ندارد.

امضای پیمان امنیتی تأثیری بر روابط افغانستان و ایران ندارد

«سید حسن شریفی بلخابی» عضو پارلمان افغانستان در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، تصریح کرد: ایران و افغانستان 2 کشور همسایه، با مشترکات فرهنگی، تاریخی، دینی و زبانی هستند که در یک حوزه تمدنی قرار دارند و امضای قرارداد امنیتی بین افغانستان و آمریکا هیچ‎گونه تأثیری بر روابط افغانستان و ایران ندارد.

بلخابی افزود که ایران و افغانستان زمانی جزو یک قلمرو و حوزه تمدنی بودند و در حال حاضر نیز روابط نیک و حسنه‌ای با هم دارند.

وی تأکید کرد که کشور همسایه ما ایران، نسبت به مردم افغانستان حسن نیت داشته و همواره طرفدار رشد، توسعه و ترقی افغانستان بوده است.

این عضو پارلمان گفت: ما نزدیک به یک میلیون مهاجر در ایران داریم و همه روزه تعداد زیادی از افغان‎ها به ایران مهاجرت می‎کنند و ایران به خوبی از مهاجرین افغان در این کشور میزبانی می‎کند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و امنیتی افغانستان، از مردم این کشور خواست تا درباره امضای پیمان امنیتی با آمریکا عقلانی تصمیم بگیرند.

بلخابی افزود که مردم افغانستان باید با در نظر گرفتن حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و مبانی دین اسلام در مورد امضای این پیمان تصمیم گیری کنند.

به اعتقاد وی، حلقه‌ها و گروه‎های مزدور تلاش دارند تا در روابط  افغانستان و ایران فاصله ایجاد کرده و این 2 کشور را در تقابل یکدیگر قرار دهند.

این نماینده پارلمان افغانستان، گفت: فرهنگ مردم افغانستان باعث شده تا هر فردی که با امضای پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا مخالفت می‎کند به عنوان جاسوس پاکستان و ایران شناخته شود، در حالی که هر فرد افغان می‎تواند آزادانه مخالفت یا موافقت خود را بیان کند.

بلخابی گفت که دو کشور ایران و افغانستان دارای روابط دیرینه بوده و افغانستان به همکاری ایران نیاز دارد، این همکاری‌ها می‎تواند در بخش‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی باشد.

این عضو پارلمان افزود که متن ‎قرارداد امنیتی باید شفاف باشد و به کشور ایران اطمینان داده شود که پس از امضای این قرارداد، هیچگونه ضرری از خاک افغانستان، ایران را تهدید نخواهد کرد.

وی همچنین بر بهبود روابط افغانستان و ایران تأکید کرد و گفت که برگزاری نشست 2 جانبه به منظور بهبود روابط کابل-تهران بایستی انجام گیرد.

حوزه محاکمه قضایی نظامیان آمریکایی و بازرسی خانه‎های مردم از موارد مورد اختلاف افغانستان و آمریکا در امضای این پیمان به حساب می‎آیند.

آمریکا تأکید دارد که سربازان این کشور در صورت ارتکاب هر گونه جرم، باید در آمریکا مجازات شوند اما شمار زیادی از مردم افغانستان این را دلیلی بر خودسری‎های نیروهای آمریکایی در افغانستان می‎دانند.

در 10 سال گذشته نیروهای خارجی بدون اجازه مردم افغانستان، به خانه‌هایشان وارد می‌شدند و سبب آزار و اذیت مردم می‌شدند اما اکثر مردم افغانستان با این مورد مخالف‎اند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان روز پنجشنبه در مراسم افتتاحیه لویه جرگه مشورتی گفت که در نتیجۀ آخرین توافق‌ها آمریکا تعهد کرده که دیگر به خانه‌های مردم وارد نمی‌شود مگر در موارد ضروری اما شمار زیادی از اعضای این جرگه از جمله «بلقیس روشن» عضو مجلس سنا با اعتراض شدید در این باره گفت: اگر این چنین باشد تمام مواردی که نیرهای آمریکایی در 10 سال گذشته به خانه‌های مردم افغانستان وارد شده‎اند، استثنا بوده است.

واشنگتن اصرار دارد پیمان امنیتی پیش از سال 2014 میلادی امضا شود.

روز پنج شنبه جلسه‎ای تحت نام لویه جرگه مشورتی با حضور اعضای پارلمان و مجلس سنا، مقامات دولتی و ریش‌سفیدان افغانستان در کابل به منظور بحث روی این قرارداد شروع به کار کرد.

این جلسه قرار است تا فردا ادامه داشته باشد و تصمیم نهایی خود را در مورد قرارداد امنیتی افغانستان با آمریکا اعلام کند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول