اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

پایان کار کمیته‌های «لویه جرگه مشورتی»/ سرنوشت امضای پیمان امنیتی همچنان در ابهام

امروز در حالی قرار است نتیجه بررسی‌های اعضای جرگه در خصوص پیمان امنیتی کابل-واشنگتن اعلام شود که بحث بر سر اختلافات موجود و زمان امضای این پیمان بین دولت افغانستان و نمایندگان لویه جرگه بالا گرفته است.

پایان کار کمیته‌های «لویه جرگه مشورتی»/ سرنوشت امضای پیمان امنیتی همچنان در ابهام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل و به نقل از «خبرگزاری باختر»، «صادق مدبر» رئیس دبیرخانه این جرگه پس از پایان کار کمیته‎های لویه جرگه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: نتایج کار کمیته‌های50 گانه در کمیته رؤسا جمع آوری شده و پس از تلفیق نظریات قرار است در قالب یک قطعنامه، امروز اعلام شود.

امضای این سند میان افغانستان و آمریکا بحث‌های زیادی را میان شهروندان و کارشناسان سیاسی این کشور داشته است. برخی از شهروندان این کشور امضای این سند را به سود افغانستان می‎دانند اما برخی دیگر با امضای این سند مخالف هستند.

نمایندگان دعوت شده در این نشست در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در کابل اظهار داشتند که آنان کارهای فشرده و بسیار دقیقی را روی متن قرار داد امنیتی میان کابل و واشنگتن انجام دادند.

به گفته آنان، در متن پیمان امنیتی میان افغانستان و آمریکا برخی از مواردی وجود داشت که برای آنان قابل قبول نبود و در برخی از موارد آنان مواد برخی از ماده‎های این پیمان را به سود افغانستان دیده و آن را با کمی تغییر مورد تأیید قرار دادند.

«مومن زاده»، یکی از نمایندگان دعوت شده از ولایت «غزنی» از اظهارات کرزی مبنی بر اینکه این سند را پس از برگزاری انتخابات امضا می‎کند انتقاد کرده، گفت: زمانی که این سند از سوی نمایندگان لویه جرگه مشورتی و پارلمان تصویب شود دیگر نیازی برای تعلل در امضای آن نیست.

وی با بیان این که این سند بدون مداخله کرزی باید پس از تصویب نمایندگان جرگه و پارلمان به امضا برسد، تصریح کرد که اظهارات کرزی برای آنان نگرانی جدی را ایجاد کرده است که رئیس جمهوری این کشور از این جرگه و به تأخیر انداختن امضای این سند چه می‎خواهد.

این نماینده با ابراز نگرانی از این تصمیم کرزی گفت: کرزی می‎خواهد از این طریق برنامه‎های سیاسی مشخصی را در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی که قرار است در بهار سال آینده برگزار شود دنبال کند.

«صفر محمد مبارز» از ولایت «بدخشان» در این باره گفت: آنان بحث‎های حقوقی، فنی و نظامی در حوزه روابط بین‌الملل با توجه به نگرانی کشورهای همسایه افغانستان داشته‌اند و مواردی که برای کشورهای همسایه نگران کننده به نظر می‎رسید، به دقت مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

وی گفت: ما تمامی نگرانی‎های موجود در حوزه‎های مختلف را با حضور کارشناسان در حوزه‎های گوناگون به بحث و بررسی گرفیم و برخی موارد را مورد تغییر قرار دادیم.

وی افزود: اگر پیمان به شکلی که ما روی آن بحث کردیم و روی کاغذ آوردیم، بدون مهندسی امضا شود به سود افغانستان خواهد بود و ما این انتظار را داریم که این سند به گونه که ما می‎خواهیم تصویب شود.

لویه جرگه مشورتی کار خود را در 17 بخش و50  کمیته کاری، به منظور بررسی پیمان امنیتی با آمریکا آغاز کرد و پس از 3 روز کار، متن آن را تکمیل و برای تلفیق به کمیته رؤسا ارائه کرد.

پیمان امنیتی دوجانبه کابل-واشنگتن، 22 صفحه و دارای 26 ماده است که قرار است  فردا مشورت اعضای جرگه به شکل قطعنامه اعلام شود. این سند پس از تصویب این جرگه برای تصویب به پارلمان فرستاده خواهد شد تا مشروعیت خود را از این نهاد قانون‌گذار افغانستان بدست بیاورد.

کرزی شرط اصلی امضای توافقنامه امنیتی کابل-واشنگتن را تأمین صلح و ثبات در افغانستان دانسته است. برخی اعضای لویه جرگه مشورتی افغانستان بازنگری در متن توافقنامه امنیتی کابل- واشنگتن را خواستار شدند.

خبرهای رسیده از کابل حاکی است آخرین روز جرگه مشورتی امروز به منظور بررسی موافقتنامه 2 جانبه میان افغانستان و آمریکا آغاز شده است.

اکنون رؤسای کمیته‌ها در حال ارائه نتایج بررسی‌های خود هستند، کمیته سوم جرگه مشورتی لحظاتی پیش اعلام کرد آمریکایی‌ها نباید در افغانستان فعالیت دینی انجام دهند، همچنین آمریکایی‌ها باید برای استفاده از تأسیسات خود در افغانستان مالیات بپردازند و موافقتنامه پیش از انتخابات امضاء شود.

این در حالی است که دولت افغانستان اعلام کرد که امضای پیمان امنیتی با آمریکا به زمانی پس برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور موکول خواهد شد.

این در حالی است که روز گذشته صبغت الله مجددی از دولت افغانستان خواست، پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، پیمان امنیتی را امضا کند.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول