اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

تجمع علمای افغان در مخالفت با اعطای مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی‌+تصاویر

علمای شهر «هرات» افغانستان در یک تجمع اعتراض‌آمیز با امضای طوماری، از دولت کابل و اعضای لویه جرگه مشورتی خواستند بندهای مصونیت قضایی و جستجوی خانه‌های مردم افغانستان توسط نظامیان آمریکایی را نپذیرند.

تجمع علمای افغان در مخالفت با اعطای مصونیت قضایی به نیروهای آمریکایی‌+تصاویر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در هرات، علمای شهر هرات افغانستان در تجمعی اعتراض‌آمیز با امضای طوماری، از دولت کابل و اعضای لویه جرگه مشورتی خواستند بند مصونیت قضایی و جستجوی خانه‌های مردم افغانستان توسط نظامیان آمریکایی را نپذیرند.

این علما هشدار دادند که اگر اعضای لویه جرگه اجازه امتیازات فوق را به نظامیان آمریکایی بدهند، آنان نیز با اعلام جهاد، مردم افغانستان را تحریک خواهند کرد تا علیه نظام فعلی و نظامیان خارجی دست به قیام مسلحانه بزنند.

علمای دینی هرات معتقدند: وقتی به سربازان آمریکایی مصونیت قضایی داده شود هر نوع جنایتی که از دستشان برآید علیه مردم افغانستان انجام خواهند داد.

به گفته آنان، نمونه بارز این حالت، قتل‌عام مردم یک روستا در منطقه پنجوایی قندهار است که بر اثر آن 16 غیرنظامی افغان توسط یک سرباز آمریکایی کشته شدند و اجساد آنها به آتش کشیده شد.

«میرفاروق حسینی» سخنگوی شورای علمای هرات  گفت: بازرسی‌خانه‌های مردم افغانستان توسط نیروهای آمریکایی حرام است و اگر دولت به صدای ما گوش نکند، توسط قلم، تظاهرات و جهاد با آنها برخورد خواهیم کرد.

 این اعتراض در حالی صورت می‌گیرد که 2500 تن از بزرگان و ریش‌سفیدان افغان از نقاط مختلف افغانستان با شرکت در لویه جرگه مشورتی در حال بررسی پیمان امنیتی کابل-واشنگتن هستند.

پیش از این نیز برخی نمایندگان پارلمان و مجلس سنای افغانستان نسبت به پذیرش مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی به دولت این کشور هشدار داده بودند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول