اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

/سومین روز کاری لویه جرگه مشورتی/

رایزنی‎ها در مورد متن پیمان امنیتی کابل-واشنگتن امروز نهایی می‎شود

اعضای لویه جرگه مشورتی در سومین روز برگزاری این جرگه، رایزنی‎های خود را در مورد متن پیش‌نویس پیمان امنیتی کابل-واشنگتن نهایی خواهند کرد.

رایزنی‎ها در مورد متن پیمان امنیتی کابل-واشنگتن امروز نهایی می‎شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، اعضای لویه جرگه مشورتی در سومین روز برگزاری جرگه، رایزنی‎های خود را در مورد متن پیش‌نویس پیمان امنیتی کابل-واشنگتن نهایی خواهند کرد.

2500 عضو لویه جرگه مشورتی که دیروز رایزنی‎های خود را در 50 کمیته کاری، درمورد بررسی متن پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا آغاز کرده بودند، قرار است تا پایان امروز رایزنی‌های خود را نهایی کنند.

متن پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا دارای 26 ماده است که نیمی از آن روز گذشته توسط اعضای لویه جرگه مشورتی به تصویب رسید.

روز گذشته در بسیاری از کمیته‎های کاری لویه جرگه مشورتی، بحث‎هایی جدی در مورد ماده 13 این قرارداد که به مسئله مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی پرداخته، میان نمایندگان جرگه به وجود آمد اما در پایان روز اعلام شد که اکثر کمیته‎ها این ماده را بدون تغییر تأیید کرده‎‌اند و تنها 2 کمیته در مورد آن نظر منفی داده‎اند.

در همین حال، برخی کمیته‎ها از مجموع 26 ماده، روز گذشته تا 20 ماده پیمان امنیتی با آمریکا را تأیید کرده‎اند.

تصمیم‎گیری بر محور منافع ملی افغانستان

اعضای لویه جرگه مشورتی تأکید می‎کنند که تصمیم‎گیری‎های آنان بر منافع ملی افغانستان خواهد بود.

«سلطان‎حسین» یکی از اعضای لویه جرگه مشورتی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در کابل اظهار داشت که نمایندگان لویه جرگه، تلاش می‎کنند تا براساس منافع ملی افغانستان تصمیم بگیرند و دلیل اصلی به درازا کشیدن بحث‎ها در برخی کمیته‎های لویه جرگه نیز همین مسئله است.

به گفته این عضو لویه جرگه، طبیعی است وقتی پای مشورت به میان می‌آید، گاهی تقابل دیدگاه‎ها به وجود آمده و در نهایت با سبک و سنگین کردن‎ها است که یک نتیجه بهتر به دست می‎آید.

برخی دیگر از اعضای لویه جرگه نیز تأکید دارند: مفادی که در پیمان امنیتی خلاف ارزش‎های اسلامی و در تضاد با منافع ملی باشد، باید تغییر کنند.

نتیجه‎گیری از کار کمیته‎ها

«صفیه صدیقی» سخنگوی لویه جرگه مشورتی در خصوص نتیجه‎گیری از فعالیت‎های کمیته‎های کاری لویه جرگه گفت: در پایان امروز بررسی‎ کمیته‌های جرگه توسط رؤسای آن به جلسه رؤسا ارائه می‎شود.

وی افزود: در صورتی که مخالفتی در مورد ماده یا مفاد لویه جرگه وجود داشته باشد، توسط هیئت اداری لویه جرگه به دولت ارائه خواهد شد.

قرار است فردا به عنوان آخرین روز لویه جرگه مشورتی، نتیجه نهایی بررسی‌ها در مورد قرارداد امنیتی بین کابل-واشنگتن اعلام شود.

براساس اظهارات مسئولان دولت افغانستان، مشورت‎های لویه جرگه تنها جنبه مشورتی و اخلاقی دارد و تصمیم نهایی در این مورد توسط پارلمان و مجلس سنای افغانستان گرفته می‎شود.

انتهای پیام

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول