اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در گفت‌وگوی تلفنی کرزی و کری مطرح شد

اصرار واشنگتن به امضای هر چه سریع‌تر پیمان امنیتی

وزیر امور خارجه آمریکا درباره ضرورت امضای هر چه سریع‌تر پیمان امنیتی کابل-واشنگتن پیش از پایان سال جاری میلادی (2013) با حامد کرزی تلفنی گفت‌وگو کرد.

اصرار واشنگتن به امضای هر چه سریع‌تر پیمان امنیتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل به نقل از اطلاعیه‌ای که امروز در «پایگاه خبری ریاست جمهوری افغانستان» قرار گرفت، شب گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در مورد ضرورت امضای پیمان امنیتی بین 2 کشور پیش از پایان سال جاری، تلفنی گفت‌وگو کرد.

در این گفت‌وگوی طولانی تلفنی، وزیر خارجه آمریکا بار دیگر بر ضرورت امضای هرچه سریع‌تر پیمان امنیتی تأکید کرد و گفت: پیمان امنیتی باید تا پایان سال جاری میلادی یعنی تا یک ماه دیگر به امضا برسد.

در مقابل رئیس جمهور افغانستان با تأکید بر مواضع خود گفت: تا زمان امضای پیمان امنیتی باید حملات نیروهای خارجی بر خانه‌های مردم افغانستان متوقف شود، آمریکا همکاری صادقانه خود را در روند صلح افغانستان آغاز کند و برگزاری انتخابات شفاف ضمانت شود.

کرزی گفت: چهار روز پیش در منطقه «بتی کوت» ولایت «ننگرهار» عملیاتی توسط نیروهای آمریکایی در خانه‌های مردم انجام شد که در نتیجه آن 2 غیرنظامی کشته شدند.

رئیس جمهور افغانستان افزود: افغان‌ها قرارداد امنیتی را برای تأمین صلح، امنیت و ثبات در کشورشان می‌خواهند.

این تماس در حالی انجام شد که کمیته‌های 50 گانه لویه جرگه افغانستان از 3 روز پیش بررسی متن پیمان امنیتی را آغاز کردند و نتیجه بررسی‌های خود را امروز در قالب یک قطعنامه اعلام کردند.

لویه جرگه مشورتى، در چهارمین روز کارى خود قطعنامه‌ای ٣١ ماده‌اى را نیز صادر کرد که در ماده دوم این قطعنامه، تصریح شده که اعضاى جرگه مشورتی با امضای پیمان امنیتی موافقند.

روز گذشته «صبغت الله مجددی» رئیس لویه جرگه نیز از دولت کابل خواسته بود امضای پیمان امنیتی را به بعد از انتخابات موکول نکند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که چند روز پیش «ایمل فیضی» سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، به «فرانس‎پرس» گفت که امنیت، صلح و برگزاری انتخابات عادلانه شرط مهم امضای قرارداد امنیتی افغانستان با آمریکا است.

سخنگوی رئیس جمهور افغانستان با بیان اینکه باید منتظر پایان لویه جرگه مشورتی در مورد قرارداد امنیتی با آمریکا بود، گفت: اگر این قرارداد از سوی لویه جرگه هم تأیید شود، امضای آن به بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری موکول خواهد شد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول