اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم شیراز در مجلس:

بین بیکاری و اشتغالزایی در فارس شکاف بسیار است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: فارس از نظر بیکاری و اشتغالزایی جهت‌گیری مناسبی در سال‌های گذشته نداشته و اقدامات انجام شده شکاف و فاصله بین بیکاری و اشتغالزایی را افزایش داده است.

بین بیکاری و اشتغالزایی در فارس شکاف بسیار است

ضرغام صادقی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: اساسی‌ترین بحث برای ایجاد نشاط و شادابی در جامعه بحث اشتغال است که اگر برای هر جوانی زمینه اشتغال فراهم شود از نظر فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و مذهبی همراهی بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: رتبه بیکاری استان فارس در آمارهای رسمی همواره در شمار استان‌های اول تا چهارم بوده و از آن سو فارس در اشتغالزایی که نقطه مقابل بیکاری است نیز در رتبه‌های بیست و هفتم به بعد قرار دارد.

صادقی ادامه داد: این هر دو شاخص نشان می‌دهد که فارس از نظر بیکاری و اشتغالزایی جهت‌گیری مناسبی در سال‌های گذشته نداشته و اقدامات انجام شده شکاف و فاصله بین بیکاری و اشتغالزایی را افزایش داده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: منابع چهار‌گانه اشتغالزایی در استان فارس وجود داشته اما استفاده نشده چنانکه کشاورزی به عنوان یکی از منابع مهم اشتغالزایی در فارس ظرفیت خوبی دارد.

وی خاطرنشان کرد: باید حدود 20 درصد از اشتغالزایی از بخش کشاورزی باشد اما در استان فارس در برخی نقاط تنها منبع درآمد مردم کشاورزی است و اشتغالزایی این بخش تا 60 و 70 درصد نیز می‌رسد.

صادقی تصریح کرد: فارس در شاخص‌های مختلف کشاورزی رتبه‌های کشوری را داشته و به عنوان مثال 10 محصول فارس رتبه اول تا سوم ایران و گاه جهان را دارد.

اشتغال کشاورزی پایدار نیست

وی بیان کرد: دو اتفاق در این بخش افتاده اول اینکه فارس استان کم‌آبی است و رشد شاخص‌های کشاورزی آن به کاهش شدید منابع آبی منجر شده و دوم اینکه در بخش کشاورزی اشتغالی که ایجاد می‌شود مستمر و پایدار نیست.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: از سویی اعتباراتی که در بخش کشاورزی از طریق اشتغالزایی رد و بدل می‌شود قابل توجه نیست.

وی ابراز داشت: شغل‌ها و سمت‌هایی که در کشاورزی اشتغالزایی کنند کم‌تعداد است به این معنا که با میزان معینی سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌ها تعداد بیشتری از افراد مشغول به کار می‌شوند تا در بخش کشاورزی، چراکه گاه چند هکتار زمین به صورت مکانیزه به وسیله یک نفر قابل اداره است.

صادقی افزود: پولی که در اشتغال بخش صنعت رد و بدل می‌شود و تعداد اشتغالزایی و ثبات اشتغال آن بیشتر است.

وی ادامه داد: شرایط جوی نیز بر کشاورزی تاثیر می‌گذارد و خشکسالی چند ساله فارس که به شدت به کشاورزی لطمه وارد کرد تاثیر چندانی بر بخش صنعت ندارد.

به گفته وی، صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات در بخش کشاورزی که می‌تواند اشتغال ایجاد کرده و باعث دلگرمی بیشتر فعالان این بخش و افزایش درآمد آنان شود باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: با این اوصاف به نظر می‌رسد که اگر در بخش کشاورزی مدیریت خوب، سرمایه‌گذاری مناسب و بسترسازی لازم انجام شود اشتغال ما از این بخش افزایش می‌یابد.

اشتغالزایی مقوله‌ای بین‌بخشی است

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: اشتغالزایی یک وظیفه چند دستگاهی و بین‌بخشی محسوب می‌شود.

وی افزود: منابع معدنی و صنعتی فارس بیشتر از یزد و کرمان بوده اما به خوبی آنها در این بخش کار نکرده‌ایم که یک دلیل این است که استان‌های همجوار فارس چند سال قبل در صنعت و معدن سرمایه‌گذاری کرده و اکنون محصول کار قبل را برداشت می‌کنند.

صادقی اضافه کرد: در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و معدن نیاز به اعتبارات سنگینی دارد و زمان بسیاری برای بهره‌برداری لازم دارد.

وی تصریح کرد: معادن سنگی، املاح، دولومیت، منگنز، سنگ آهن، مس، روی، آهن و سنگ‌های تزئینی اگر در فارس فعال شود می‌تواند این استان را به قطب صنعت معدنی کشور بدل کند.

به گفته وی، تبدیل فارس به قطب صنعت و معدن به شرط آن که اراده قوی پشت کار قرار گیرد، سرمایه‌گذاری کافی انجام شود و انگیزه کافی برای به بهره‌برداری رساندن این صنایع وجود داشته باشد، ممکن است.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بر خلاف دو بخش قبلی یک ظرفیت آماده در فارس وجود دارد که بخش میراث فرهنگی است و استان‌های رقیب در این زمینه هیچ‌کدام ظرفیت فارس را ندارند به گونه‌ای که بیش از 30 درصد میراث فرهنگی کل کشور در این استان است.

وی خاطرنشان کرد: گردشگری فارس در ابعاد مذهبی، تاریخی، طبیعی، اکوتوریسم و توریسم سلامت بسیار غنی است.

صادقی بیان کرد: در بحث مذهبی وجود حرم احمدبن موسی(ع) و امامزادگان واجب‌التعظیم متعدد برای فارس ظرفیت مناسبی را ایجاد کرده علاوه بر اینکه با نامگذاری که مقام معظم رهبری انجام دادند زمینه بهره بردن از این ظرفیت برای فارس بسیار آماده شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اماکن تاریخی پرسپولیس و پاسارگاد و مکان‌های فرهنگی مانند آرامگاه حافظ و سعدی ابراز داشت: بحث طبیعت‌گردی از آبشار مارگون گرفته تا مناطق هدف گردشگری و یا توریسم سلامت به سبب آن که از سال‌های قبل شیراز قطب پزشکی کشور بوده، بخش گردشگری و میراث فرهنگی این استان را به ظرفیتی بی‌رقیب برای توسعه و اشتغالزایی تبدیل کرده است.

صادقی در ادامه افزود: در حوزه توریسم سلامت کشورهای منطقه نیز رغبت دارند که وارد کار شوند و شهرک سلامت که کار آن آغاز شده اگر 15 میلیارد تومان در آن سرمایه‌گذاری شود بیش از 5 هزار میلیارد تومان درآمدزایی خواهد داشت که اشتغال بزرگی را ایجاد می‌کند.

به گفته وی، با انجام تمهیدات مناسب اگر از 220 میلیون شیعه دنیا بخشی نیز برای بازدید به شیراز و فارس بیایند بیش از 24 هزار شغل در سال ایجاد می‌شود.

صادقی یادآور شد: اگر با ایجاد زیرساخت، اعطای تسهیلات، تلاش در راستای رونق‌بخشی به مجموعه‌های گردشگری 25 هزار شغل در سال ایجاد شود مشکلی که اکنون داریم را چند سال بعد نخواهیم داشت.

وی در ادامه به تشریح بخش خدمات به عنوان چهارمین محور اشتغالزایی پرداخت و گفت: در بخش خدمات نیز فارس ظرفیت خوبی دارد چرا که بر سر چهار راه مواصلاتی قرار دارد و می‌تواند نقطه تلاقی و اتصال استان‌های شمالی به جنوبی و غربی و جنوب غرب باشد.

صادقی با تاکید بر لزوم رونق‌بخشی به بخش گمرک اظهار داشت: اگر گمرک فارس مانند بندرعباس، هرمزگان یا تهران فعال شود اشتغالزایی ارزشمندی ایجاد می‌کند و برای این منظور باید مسئولان اجرایی صادرات و واردات را رونق دهند.

به گفته وی، در حال حاضر  بخش بزرگی از صادرات فارس می‌تواند از طریق فرآوری، تبدیل و بسته‌بندی محصولات کشاورزی و احداث سردخانه‌های متعدد برای افزایش قیمت محصولات و افزایش زمان ارائه محصول به بازار محقق شود.

صادقی در پایان ابراز داشت: در این زمینه چهار نطق که در مجلس داشته‌ام بحث اشتغالزایی و بیکاری را مطرح کرده‌ام و در آخرین نطق خود نیز عنوان غول بیکاری را به کار بردم که شرایط تبیین شده و امکان استفاده بیشتر از ظرفیت‌های ملی فراهم شود.

انتهای پیام/2448/صا40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول