اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کمتر از 3 ماه صورت گرفت

ساخت بیش از 35 فضای مسکونی و دامی در ورزقان

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در بازسازی منطقه زلزه‌زده ورزقان در مدت زمان کمتر از سه ماه بیش از 12 هزار واحد مسکونی، بیش از 12 هزار اتاق چند منظوره و حدود 11 هزار و 500 فضای دامی ساخته شده است.

ساخت بیش از 35 فضای مسکونی و دامی در ورزقان

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مجید جودی صبح امروز در مراسم تقدیر از دستگاه‌های اجرایی و یاری‌رسان استان قزوین در بازسازی مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: برگزاری برنامه‌ها و جلساتی که یادآور روزهای همراه با سوانح گذشته است، می‌تواند بسیار مفید باشد.

وی افزود: در کشوری مانند ژاپن که زلزله سختی را در گذشته تجربه کرده، هر ساله برنامه‌هایی برای آشنایی نسلی که زلزله را تجربه نکرده‌اند، برگزار می‌شود تا این افراد نیز با زلزله و آسیب‌ها و نحوه مدیریت بحران آشنا شوند.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: با توجه به اینکه کشور ایران نیز در کمربندی زلزله‌خیر جهان واقع شده از دیرباز تاکنون زلزله‌های زیادی را به خود دیده است.

جودی بیان کرد: بنابراین در ایران نیز باید ترتیبی اتخاذ شود تا مردم با اینگونه سوانح آشنا شده و آمادگی لازم برای شرایط بحرانی را کسب کنند.

این مسئول تصریح کرد: با توجه به تجربه‌ای که کسب شده و افزایش سطح علمی و فنی متخصصان کشور، بازسازی کار پیچیده‌ای نیست اما بازسازی منطقه زلزله‌زده ارسباران ویژگی‌های منحصر به فردی داشت.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد: این زلزله در منطقه سردسیر رخ داد بنابر این مهم‌ترین ابزار برای برنامه‌ریزی که برنامه زمانی بود در دسترس برنامه‌ریزان وجود نداشت.

جودی متذکر شد: شرایط بد جوی برنامه‌ریزی برای بازسازی این منطقه را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده بود که این موضوع موجب شد تجربیات جدیدی کسب شود زیرا شرایط به نحوی پیش رفت که ناچار به برنامه‌ریزی به صورت روزانه بودیم.

این مسئول ابراز داشت: اگر این گونه تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها مستندسازی شود، قطع یقین در تقویت مدیریت بحران نقش مهمی ایفا می‌کند.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این بازسازی شرایط نامناسب اقتصادی بود که در کشور در آن مقطع زمانی با آن روبرو شده بود.

جودی افزود: شهریور و مهر ماه سال گذشته کشور در اوج شرایط بحرانی اقتصادی قرار داشت به گونه‌ای که قیمت ارز هر روز 20 تا 30 درصد تغییر داشت.

این مسئول با بیان اینکه این بازسازی در زمان نزدیک به انتخابات انجام شد، ادامه داد: با توجه به اینکه در این بازسازی این زلزله یک سری از مباحث قومیتی مطرح شد حساسیت‌های زیادی از بعد داخلی و خارجی به دنبال داشت.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد:‌ بنابر این در شرایطی کار بازسازی این منطقه در حال انجام بود که در برنامه‌ریزی‌ها علاوه بر مسائل فنی باید مسائل اقتصادی، سیاسی و علمی را مد نظر قرار می‌گرفت.

این مسئول ادامه داد: در بازسازی منطقه زلزله‌زده ورزقان در مدت زمان کمتر از سه ماه بیش از 12 هزار واحد مسکونی، بیش از 12 هزار اتاق چند منظوره و حدود 11 هزار و 500 فضای دامی ساخته شد که رکورد جدیدی برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

جودی اضافه کرد: با توجه به این شرایط بازسازی این منطقه نیازمند همکاری بیشتر استان‌های معین بود و 11 استان معین که در بازسازی این منطقه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری می‌کردند، نقش مهمی در این امر ایفا کردند.

این مسئول عنوان کرد: پس از وقوع زلزله تا پایان آذر ماه 91 سرمای زیاد و برف را در منطقه شاهد نبودیم و این موضوع کمک کرد قبل از بارش نخستین برف زمستانی 12 هزار واحد مسکونی را به اتمام برسانیم.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: همچنین در این مدت 12 هزار واحد برای اسکان موقت زلزله‌زدگان و 11 هزار فضا برای نگهداری دام روستائیان آماده شده و به بهره‌برداری رسید.

جودی با اشاره به اهمیت آماده‌سازی فضای لازم برای نگهداری دام روستائیان زلزله‌زده گفت: با توجه به اینکه مردم منطقه زلزله‌زده روستایی آذربایجان شرقی دامدار بودند، اهمیت بازسازی فضاهای نگهداری از دام کمتر از بازسازی واحدهای مسکونی نبود.

این مسئول اضافه کرد: اگر فضاهای مورد نیاز برای نگهداری دام‌ها آماده نمی‌شد روستائیان ناچار بودند دام‌ها را بفروشند که در آن صورت با مشکلات اقتصادی بیشتری روبرو می‌شدند.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد: بنابراین با بازسازی این فضاها با جلوگیری از فروش دام‌‌ها و حفاظت از دام روستائیان از سرمای منطقه، اقتصاد مردم منطقه آسیب کم‌تری دید.

انتهای پیام/77010/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول