اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای شهر سنندج عنوان کرد

لزوم حل مشکل زمین‌های قولنامه‌ای

عضو شورای شهر سنندج با اشاره به وجود مشکل زمین‌های قولنامه‌ای در مناطقی از شهر معتقد است با صدور پروانه برای این زمین‌ها 80 درصد از مشکلات شهر کاسته می‌شود.

لزوم حل مشکل زمین‌های قولنامه‌ای

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج شوراها به عنوان پارلمان‌های محلی در شهرها نقش مهمی بر عهده دارند و به طور مستقیم با تمامی ابعاد زندگانی شهروندان سر و کار دارند.

در همین رابطه با یکی از اعضای با سابقه شورای شهر سنندج در این باره به بحث و گفت‌و‌گو نشستیم و نظرات وی را در خصوص موضوعات مختلف جویا شدیم.

جلال شریعتی که سابقه ریاست شورا در دوره گذشته را در کارنامه کاری خود دارد در این مصاحبه به بحث سرمایه‌گذاری، مسائل فرهنگی، نواحی منفصل شهری و زمین‌های قولنامه‌ای، بافت‌های فرسوده، ایجاد پارکینگ و عملکرد شهردار سنندج می‌پردازد.

گفت‌و‌گوی وی با فارس در قالب دو مصاحبه طی امروز و روزهای آینده از نظرتان می‌گذرد.

فارس: وضعیت شورای این دوره را در قیاس با گذشته چگونه می‌بینید؟

جلال شریعتی: از یک سو باید به این نکته اشاره کنیم که با افزایش تعداد اعضا تصمیم‌گیری‌ها کندتر شده است اما از سوی دیگر این مسئله بار علمی شورا را با توجه به حضور افراد تحصیلکرده و باتجربه در زمینه مسائل مرتبط با شهر بالا برده است.

نکته دیگر اینکه تنش نسبت به دوره‌های قبل کاهش یافته، مسائل به شور گذاشته می‌شود و دیگر اصراری به تصویب یا عدم تصویب موضوعات نیست و هر کسی نظر خودش را می‌دهد و در نهایت جمع‌بندی صورت می‌گیرد.

فارس: شعار اعضا توجه به سرمایه‌گذاری و اصلاح رویه است در دوره‌های گذشته چه برخوردی صورت گرفت که اکنون قصد تغییر آن را دارند؟

ببینید دغدغه اعضا جذب سرمایه‌گذار است چراکه موجب شکوفایی اقتصادی و رونق اشتغال می‌شود، البته در دوره‌های گذشته هم این دغدغه‌ها وجود داشته اما بنا به هر دلیلی آن موفقیتی که باید حاصل نشده است.

اعضای جدید هم این دغدغه را دارند اما فعلا تنها در حد حرف و عملیاتی نشده است. باید صبر کنیم زمان سپری شود و سپس قضاوت کنیم که در این دوره نسبت به گذشته موفق‌تر خواهیم بود یا خیر.

فارس: بخشی از سؤال من را که در ارتباط با علت عدم توفیق جذب سرمایه‌گذار بود پاسخ ندادید...

شهر سنندج شرایط خاص خود را دارد و نباید آن را مثلا با شیراز و اصفهان و همدان مقایسه کرد چراکه کردستان یک استان مرزی است و مسائل منحصر به خود را دارد.

واقعیت اینکه حتی سرمایه‌گذاران بومی تمایلی به قرار دادن سرمایه آنچنانی در استان ندارند، مسائلی چون رشد اقتصادی و احساس اطمینان و امنیت برای سرمایه‌گذاری مدّنظر آنها است که اگر چه این امنیت وجود دارد اما هنوز در باور سرمایه‌گذاران نهادینه نشده و آنها به استان و شهر ما رو نمی‌آورند.

البته برخی صحبت‌ها مبنی بر تنگ‌نظری مسئولان نیز در این ارتباط مطرح می‌شود که من این سخنان را قبول ندارم و اگر تاکنون موفق به جذب سرمایه‌گذار نشده‌ایم ریشه در شرایط خاص شهر و استان ما دارد.

فارس: مشکل بزرگ شهر نواحی منفصل شهری است چه زمانی قرار است معضلات ساکنان این مناطق حل شود؟

ما به عنوان شورا این مسئله را یک نگرانی بزرگ می‌دانیم و معتقدیم این مشکل هر روز دامنگیرتر می‌شود. متأسفانه ساز و کار آنچنانی برای برخورد با این قضیه وجود ندارد، یعنی شهرداری به شیوه سنتی عمل می‌کند.

نه قانون سفت و محکمی برای پشتیبانی از شهرداری در این موضوع وجود دارد و نه نیروهایی که بتوانند جلوی ساخت و سازها را بگیرند و چون این پشتوانه وجود ندارد مشکلات هر روز بیشتر می‌شود.

البته ما در تلاش هستیم، اما اگر کل مسئولان مرتبط با این قضیه از وزارت کشور و قوه قضائیه گرفته تا شهرداری و شورا، ثبت اسناد و نیروی انتظامی با هم منسجم باشند می‌توانند گام رو به جلو بردارند.

نخستین اقدامی هم که در این راستا می‌تواند انجام شود حل مشکل صدور پروانه برای زمین‌های قولنامه‌ای است و در صورت برطرف شدن این معضل تا 80 درصد از بار گرفتاری‌های شهرداری کاسته خواهد شد.

متأسفانه این یک "گیر" قانونی و در راستای رأی صادر شده از سوی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری است و وزارت کشور به تنهایی نمی‌تواند رافع این مشکل باشد، بنابراین تا زمانی که قوای سه‌گانه با هم هماهنگ نباشند امکان حل مشکل زمین‌های قولنامه‌ای وجود ندارد و تا زمانی که این مشکل نیز برطرف نشود این روند همچنان ادامه دارد.

فارس: از صحبت‌های شما اینگونه استنباط می‌کنم که قول خاصی برای رفع مشکلات این نواحی نمی‌دهید...

نه نمی‌توانم چنین قولی بدهم. چند سال قبل هنگامی که‌ احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت به استان کردستان سفر کرده بود قول حل مشکل زمین‌های قولنامه‌ای را داد خود من نیز در سفر چهارم هیئت دولت با وزیر کشور در این خصوص صحبت کردم اما متأسفانه مشکل حل نشد، ضمن اینکه این مشکل خاص استان کردستان نیست و در تمامی کشور وجود دارد.

در شورای شهر تاکنون 3 بار برای حل مشکل زمین‌های قولنامه‌ای مصوباتی داشتیم و قبول مسئولیت کردیم که با این شرایط صدور پروانه انجام شود، اما وزارت کشور در راستای وظایف خود این مصوبات را رد و اعلام مغایرت می‌کند و البته حق دارد چون مغایر قانون است و از دوره گذشته شورا تلاش برای حل این مشکل داشته که تاکنون موفق نشده است.

فارس: شما خودتان فرهنگی هستید وضعیت شهر ما از این نظر چگونه است؟

اگر منظور شما وضعیت فرهنگ عمومی شهر است باید بگویم در قیاس با سایر نقاط رضایت‌بخش است، اما در خصوص فعالیت‌های فرهنگی شهر که اجرای آنها در اختیار نهاد خاصی نیست و نهادهای مختلف در این زمینه در حال کار هستند که متأسفانه این مسئله موجب موازی‌کاری و هدر رفت نیروها می‌شود که مناسب نیست.

شهرداری در این راستا به نسبت بودجه‌ای که در اختیار داشته است تلاش کرده فعالیت‌های خودش را در حد توان انجام دهد، البته ما خواهان ارتقای سطح فرهنگ عمومی هستیم و این انتظار شورا است ضمن آنکه سایر دستگاه‌ها نیز باید در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

===============

مصاحبه از: کیوان قاسمی

=================

انتهای پیام/79012/ی40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول