اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس مریوان

سیستم‌های گرمایشی مدارس به یکی از دغدغه‌های اولیای دانش‌آموزان و مسئولان آموزش و پرورش تبدیل شده است و تمامی تلاش آنها بر این است تا از این حیث، حوادثی چون اتفاق شین‌آباد تکرار نشود.

استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس مریوان

به گزارش خبرگزاری فارس از مریوان، در اولین ورزهای بازگشایی مدارس برجسته‌ترین چیزی که به چشمان ما می‌آمد خیابان‌های شلوغی بود که از وجود نوشکفتگانی حرف می‌زد که برای اولین بار به مدرسه می‌رفتند و می‌خواستند به هر شکلی شده خود را برای اولین روزهای مدرسه آماده سازند تا بتوانند با شیوه‌ای مناسب ابتدای بازگشایی مدارس خود را جشن بگیرند.

در ابتدایی‌ترین روزهای تدریس و مدرسه اولین قدم دست‌فروشان تزئین خیابان‌های اصلی شهر مریوان با مدادهای رنگین و دفتر و کتاب‌های مورد نیاز دانش‌آموزان بود تا با این کار بتوانند مبلغی پول برای خود جور کنند و این اقدام موجب شد تا دفاتری که به اصطلاح با قیمت دولتی عرضه می‌شد را با قیمت‌های بالایی به فروش برسانند، هرچند که این قیمت‌ها نرخی بود که در اتحادیه اصناف بازاریان از پیش تعیین شده بود، کودکانی که از خانواده‌های مرفه و یا قشر متوسط بودند توانستند به آرزوی خود یعنی خرید کامل برای مدرسه برسند اما بیچاره کودکانی که از خانواده‌های فقیر بودند مجبور شدند ابتدای سال تحصیلیشان را با دفتر و قلم و کاغذهای کهنه‌ای شروع کنند که از پیش آماده شده بود و کمترین خرید برای مدارس را انجام دهند.

رفته رفته با گذشت ایام ابتدایی بازگشایی مدارس و گذشت ایام مهر ماه‌های سرد سال یعنی آبان و آذر فرا می‌رسند و اینک بحث گرمایشی و دردسرهای ویژه آن به میان می‌آید و باید به فکر بود، کودکی که برای ساختن آینده خود با هزار امید و آرزو کیف کوچک کتاب‌هایش را بر دوش می‌کشد تا با ورود به مدارس مشغول به تعلیم شود این بار ممکن است با وجود سیستم‌های گرمایشی نامناسب جانش به خطر بیفتد.

برای اولین بار نیست که بحث سیستم‌های گرمایشی مدارس مورد توجه مردم قرار می‌گیرد، هنگامی که حادثه تلخ مدرسه شین‌آباد رخ داد کام تمامی مردم ایران را تلخ کرد حادثه‌ای که سبب قربانی شدن کودکانی شده بود که برای ساختن آینده خود و این ایران اسلامی سالم به مدرسه رفتند اما نیمه جان برگشتند و و در آتش برخی سهل‌انگاری‌ها سوختند.

کودکان با داشتن روحیه بسیار لطیف و حساس در کلاس‌های درس به تعلیمات معلمشان گوش فرای می‌دهند. آیا این کودکان را نباید چنان پرورش داد که آینده ایران ما به جای داشتن کودکانی افسرده و از پای درآمده افرادی سالم تحویل اجتماع داد تا در آینده جامعه‌ای سالم داشته باشیم؟

فوت کودک شین‌آبادی برای اولین بار زنگ خطری شد برای ایمن‌سازی مدارس و همین امر موجب شد تا مسئولان مربوطه برای تامین نمودن مدارس از وسایل گرمایشی بی‌خطر این بار از خود احساس مسئولیتی بیشتر از پیش نشان دهند.

مدارس سطح شهر مریوان از سیستم گرمایشی مناسبی برخوردار هستند

معاون توسعه آموزش و پرورش شهرستان مریوان به خبرنگار فارس گفت: برای داشتن آینده‌ای بهتر برای جامعه باید به کودکان و دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان آن اهمیت ویژه‌ای قائل شد و در کنار آن نیز به دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها نیز باید اهمیت زیادی قائل باشیم.

محمد مشایخی اظهار داشت: مدرسه به عنوان خانه دوم کودکان محسوب می‌شود و این امر به خودی خود سبب حساسیت‌های رفتاری در امر چگونگی و چگونه بودن محیط آموزشی کودکان و همچنین معلمانی می‌شود که در آنجا به عنوان متعلمان بخش آموزش کودکان به فعالیت می‌پردازند.

مشایخی وجود سیستم‌های گرمایشی را یکی از ضروریات مدارس خواند و اظهار داشت: کودکان هنگام تحصیل در مدارس باید از نظر سرما و گرما در حد نرمال باشند تا با احساس سرمای شدید یا گرمای نامناسب افکارشان را روی چیز دیگری به غیر از کتاب و مشق معطوف نکنند.

وی با اشاره به اینکه مدارس سطح شهر مریوان از سیتم‌های گرمایشی مناسبی برخوردار هستند گفت: وضعیت گرمایشی مدارس مریوان را می‌توان مطلوب توصیف کرد و برای همین امر نیز به مدت چند سال است که اقدامات لازم صورت گرفته است و تا جای ممکن مدارس را از نیازمند بودن به وسایل و مواد مورد نیاز گرمایشی بی‌بهره شده‌اند.

وی عنوان کرد: در چند سال اخیر به منظور حذف بخاری‌های قدیمی و فرسوده سطح مدارس را با سیستم‌های گرمایشی و حرارتی مرکزی مجهز کرده‌ایم که هم از ایمنی لازم برخوردار است و هم گرمای بیشتری تولید می‌کند و در حال حاضر این مدارس از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردارند و ما از وضع موجود بسیار راضی هستیم.

مدارس بیش از 40 روستا سیستم حرارتی ندارند

وی در خصوص مجهز بودن مدارس روستاهای شهرستان مریوان عنوان کرد: به دلیل صعب‌العبور بودن برخی از روستاهای این شهرستان و همچنین نبود سیستم گازکشی در این روستاها تا به حال نتوانسته‌ایم که برخی از مدارس روستاهای اطراف این شهرستان را با سیستم‌های حرارتی مجهز نماییم.

مشایخی عنوان کرد: روستاهای حومه سرشیو و کوماسی مریوان از جمله روستاهایی هستند که از سیستم جامع گازرسانی محروم هستند و به دلیل نبود این سیستم در روستا ما تا به حال نتوانسته‌ایم آنها را با این سیستم حرارتی مجهز کنیم.

مشایخی افزود: در طول سال گذشته با همت اداره گاز شهر مریوان بیش از 47 روستای اطراف این شهر به سیستم گازرسانی مجهز شد که ما بلافاصله برای مجهز نمودن مدارس این روستاها به سیستم‌های حرارتی مرکزی اقدامات لازم را به عمل رسانده و آنها را با این سیستم مجهز نمودیم.

وی در ادامه اظهار داشت: برای تجهیز مدارس روستایی که از این سیستم گرمایشی برخوردار نیستند نیز اقدامات لازم انجام شده است و لیست تمامی مدارسی را که وضعیت نامناسبی از نظر کلاس‌های درسی و محوطه آموزشی داشتند را به نوسازی مدارس تحویل داده‌ایم و از آنها نیز برای رسیدگی درخواست‌های لازم شده است.

وی در پایان سخنان خود از مدیریت شرکت گاز مریوان برای وجود هماهنگی‌های لازم در امر گازرسانی روستاهای موجود سطح این شهرستان قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد با این هماهنگی‌های موجود بین اداره آموزش و پرورش مریوان و شرکت گاز بتوانیم در سال‌های آتی مدارس روستاهای این شهرستان را با سیستم‌های گرمایشی مناسب و استاندارد مجهز نماییم.

گزارش: محمدرستگار کریمی

انتهای پیام/79008/س40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول