اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تبعیض ارائه خدمات تفریحی ـ رفاهی در زنجان

امکانات تفریحی و رفاهی در سطح شهر زنجان به شکل شایسته و عادلانه در نقاط مختلف شهر توزیع نشده، بلکه نوعی تبعیض در توزیع آنها در این شهر مشاهده می‌شود.

تبعیض ارائه خدمات تفریحی ـ رفاهی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، با توسعه شهرنشینی و زندگی ماشینی انسان‌ها نیازمندی بیشتری برای ارتباط با محیط طبیعی پیدا کرده‌اند. این نیاز موجب توسعه فضاهای سبز شهری، پارک‌ها و محیط‌های طبیعی و تفریحی در داخل شهرها شده است.

پارک‌ها، فضاهای سبز، بلوارهای شهری و دیگر امکانات تفریحی و رفاهی در سطح شهر یکی از موضوعات مهم برای خلق فضای آرامش و آسایش برای شهروندان محسوب می‌شوند. تجهیز امکانات این فضاها برای رفع نیازهای شهروندان نیز یکی از ملزومات مهم محسوب می‌شود.

هر منطقه و شهرک مسکونی باید مطابق سرانه‌های تعریف شده فضاهای مناسبی برای تفریح و گذران اوقات فراغت شهروندان در فضاهای سبز و پارک‌های شهری داشته باشد. در شهر زنجان نیز پارک‌های محلی و فضاهای سبز به شکلی پراکنده توزیع شده‌اند. اما این پراکندگی و توزیع امکانات تفریحی تا چه اندازه به شکل مناسبی در نقاط مختلف شهر اعم از شمال شهر و جنوب رعایت شده است؟

با کمی مقایسه متوجه تبعیض آشکاری در ارائه خدمات رفاهی و تفریحی در سطح شهر می‌شویم. به گونه‌ای که در شهرک‌های شرقی و شمالی زنجان پارک‌ها و بلوارهای شهری مناسبی ساخته شده است که تجهیزات بسیار خوبی نیز دارند، اما در جنوب و غرب زنجان خبری از این امکانات نیست.

تجهیز مناسب امکانات و انجام هزینه‌های بالا در نقاط شمالی و شرقی زنجان موجب ایجاد تبعیض در ارائه خدمات به شهروندان غرب و جنوب زنجان شده است و مناطق قدیمی شهر نیز فاقد این امکانات و یا هر برنامه مناسب در این راستا هستند.

ساخت و تجهیز پارک‌های مناسب در شرق زنجان

علاوه بر طراحی و ساخت مناسب پارک‌ها در غرب و شمال زنجان تجهیز این پارک‌ها به وسایل بازی کودکان، سنگ فرش مناسب، تجهیز کف زمین بازی کودکان با مصالح مناسب، آب‌نما، و صندلی و سطل زباله هماهنگ و هم‌رنگ موجب نظم و زیبایی زیادی شده است.

طراحی و ساخت چنین پارک‌ها و فضاهای تفریحی در شهر زنجان اقدام بسیار مثبتی است و باید نسبت به گسترش این اقدامات در سطح شهر از مدیریت شهری قدردانی کرد. شهر زنجان نیاز بیشتری به فضاهایی دارد که دارای هارمونی و زیبایی بصری خوبی هستند. گسترش این فضاها با این امکانات قطعاً شهر زنجان را از لحاظ شاخص‌های تفریحی ارتقاء خواهد داد. اما توجه به همه نقاط شهر موضوعی است که باید بیشتر مورد توجه مسئولین باشد.

وسایل مناسب بازی کودکان همراه با کفپوش استاندارد

رعایت شاخص‌های استاندارد که در برخی پارک‌ها طراحی شده نشان از اهتمام مدیریت شهری برای توسعه این نوع فضاها است که می‌تواند در جای خود خدمت مناسبی برای شهروند باشد. اما نباید از دیگر نقاط محروم شهر نیز غافل شد، چراکه تمامی شهروندان زنجانی حق استفاده عادلانه از امکانات شهری را دارند و نباید سهواً یا عمداً تبعیضی در این مورد قائل شد.

نمونه ای از فضاهای سبز شهری در جنوب زنجان

هر چند طی ماه‌های اخیر توجهاتی بر برخی از نقاط جنوبی شهر زنجان شده است، اما نبود فضاهای مناسب تفریحی و همچنن نیاز به ساماندهی این فضاها بسیار احساس می‌شود. تجهیزات و وسایط تفریحی در پارک‌ها و فضاهای سبز شهری در جنوب و غرب زنجان نیز نیازمند توجه است، چراکه یا استانداردهای لازم در آن رعایت نشده و یا اصلاً امکاناتی وجود ندارد.

وضعیت نامناسب کف‌سازی در پارک‌های جنوب شهر زنجان

جنوب شهر زنجان در کنار شهرک‌های تازه احداث در سطح شهر نیازمند توسعه فضای سبز و پارک‌های شهری جدید هستند. اما در کنار ایجاد فضاهای سبز و پارک‌های جدید شهری باید توجه بیشتری به موضوع ساماندهی پارک‌های موجود در سطح شهر کرد، چراکه این امکانات در حال حاضر وجود دارد و می‌توان با صرف هزینه‌های پایین نسبت به رفع بسیاری از مشکلات فعلی اقدام کرد.

--------------------------

گزارش از: احمد اسدی

--------------------------

انتهای پیام/73007/ب40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول