اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس خبر داد

الزام واحدهای تولیدی فارس به خوداظهاری تخریب زیست محیطی

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: تمام واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظفند نسبت به نمونه‌برداری و اندازه‌گیری آلودگی و تخریب زیست محیطی خود اقدام کرده و نتیجه را در چارچوب خوداظهاری ارائه کنند.

الزام واحدهای تولیدی فارس به خوداظهاری تخریب زیست محیطی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان فارس، حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار داشت: رودخانه‌ها از منابع حیاتی آب شیرین برای استفاده در امور کشاورزی، شرب و صنعت به شمار می‌روند و هرگونه عامل استرس‌زا و آلاینده که موجب آشفتگی و ایجاد دگرگونی در اکوسیستم‌های آبی شود، بر کیفیت آب اثر می‌گذارد و بسته به نوع عامل آلاینده، ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی و زیستی آب را دچار تغییر می‌کند.

وی افزود: در برخی از موارد به دلیل خاصیت خودپالایی رودخانه‌ها ممکن است بهره‌گیری از منابع آبی (تا حد تحمل محیط زیست)، آسیب شدیدی به اکوسیستم آبی وارد نسازد اما باعث ایجاد تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی آب می‌شود و یکی از منابع آلودگی در رودخانه‌ها، تخلیه پساب حاصل از مزارع پرورش ماهی است که سبب کاهش کیفیت آب در پایین‌دست رودخانه می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده از مدیریت شیلات فارس در حال حاضر 70 واحد مزرعه پرورش ماهی از گونه سردابی به ظرفیت تولید بیش از 3 هزار تن ماهی در سال در نقاط مختلف این استان مشغول به فعالیت هستند و منبع تامین آب این مزارع اغلب از چشمه‌ها و تعداد محدودی از قنات است.

کارنامی همچنین گفت: پساب استخرهای آبزی‌پروری با افزایش غلظت مواد جامد معلق، مواد آلی محلول، کاهش سطح اکسیژن محلول، ایجاد حالت بی‌هوازی، افزایش غلظت نیترات و فسفات می‌تواند موجب آلودگی اکوسیستم‌های آبی شود.

وی ادامه داد: مدیریت استقرار و کنترل کیفیت پساب آبزی‌پروری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به استناد بند (ب) ماده 192 قانون برنامه پنجم توسعه به منظور کاهش عوامل آلوده‌کننده و مخرب محیط زیست تمام واحدهای بزرگ تولیدی، صنعتی، عمرانی، خدماتی و زیربنایی موظفند نسبت به نمونه‌برداری و اندازه‌گیری آلودگی و تخریب زیست محیطی خود اقدام کرده و نتیجه را در چارچوب خوداظهاری ارائه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس در ادامه ابراز داشت: واحدهایی که قابلیت و ضرورت نصب و راه‌اندازی سامانه پایش لحظه‌ای و مداوم را دارند تا پایان سال سوم برنامه نسبت به نصب و راه‌اندازی این سامانه اقدام کنند.

این مسئول افزود: همچنین بر اساس دستورالعمل و شیوه‌نامه ضوابط خوداظهاری در پایش، استخرهای پرورش ماهی و آبزیان جزو واحدهای مشمول نصب سیستم‌های پایش لحظه‌ای و انجام خوداظهاری هستند.

وی تصریح کرد: این اداره‌کل در راستای اجرای قانون و با توجه به تاکید ویژه بر انجام خوداظهاری در پایش آلودگی، نصب و راه‌اندازی سامانه پایش لحظه‌ای و برخط (Online) در منابع آلودگی، با تمام مزارع پرورش ماهی استان در این زمینه مکاتبه کرده و ضمن اعلام ضوابط و مقررات مربوطه مقرر شده تا زمانی که اقدامات لازم به منظور نصب و راه‌اندازی سیستم پایش مستمر Online بر روی خروجی این مزارع در حال پیگیری و اقدام است، این واحدها با استفاده از خدمات آزمایشگاه‌های معتمد این استان، اقدامات لازم به منظور اجرای مفاد این دستورالعمل را انجام داده و نتایج آنالیز پساب خروجی استخرها را به صورت گزارش به این اداره‌کل اعلام کنند.

انتهای پیام/2448/غ/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول