اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی:

توزیع نخستین محموله واکسن آنفلوانزای خراسان جنوبی

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: نخستین محموله واکسن آنفلوانزا از طریق مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در 15 آبان‎ماه جاری به خراسان جنوبی وارد شد و توزیع آن در شهرستان‌های استان ادامه دارد.

توزیع نخستین محموله واکسن آنفلوانزای خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند کامبیز مهدی‌زاده بعد از ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه، اظهار داشت: آنفلوانزا یک بیماری حاد دستگاه تنفسی است.

وی با بیان اینکه این بیماری با علایمی از جمله تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آبریزش بینی، گلودرد و سرفه تظاهر می‌کند، افزود: سرفه اغلب شدید و برای مدتی ادامه می‌یابد.

سرعت انتشار بالا و  وسعت تعداد مبتلایان به آنفلوانزا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: ولی سایر نشانه‌های بیماری بعد از دو تا هفت روز خود به خود بهبود پیدا می‌کند.

مهدی‌زاده تصریح کرد: اهمیت آنفلوانزا در سرعت انتشار همه‎گیری‌ها، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن به ویژه ذات‌الریه ویروسی و باکتریایی است.

وی اذعان داشت: این بیماری بیشتر در سالمندان، افراد دچار عوارض مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، بیماری‌های متابولیک نظیر دیابت، کم‌خونی و نقض ایمنی مشاهده می‌شود.

تزریق واکسن آنفلوانزا، بستری ناشی از آنفلوانزا را 50 درصد کاهش می‌دهد

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی با بیان اینکه واکسن آنفلوانزا بیش از 60 سال است که در دسترس است، اضافه کرد: تجربیات گسترده در طی این مدت ایمنی و اثر بخشی آن را به خوبی نشان داده است.

مهدی‌زاده متذکر شد: در جمعیت در معرض خطر، اثر واکسیناسیون در کاهش بستری و مرگ شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه تزریق واکسن در افراد سالم 70 تا 90 درصد در پیشگیری از بیماری مؤثر است، گفت: همچنین تزریق واکسن آنفلوانزا، بستری ناشی از آنفلوانزا را 50 درصد کاهش می‌دهد.

گروهای خاص واکسن دولتی دریافت می‌کنند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، پزشکان، سالمندان، ساکنان آزمایشگاه‌ها و کارکنان آن، بیماران مبتلا به مزمن نظیر آسم، قلبی عروقی، کلیوی، صدمات نخاعی، خانم‌های باردار و کارکنان مراکز بهداشتی درمانی را از جمله مهم‌ترین گروهای هدف تزریق واکسن آنفلونزا عنوان کرد.

مهدی‌زاده افزود: به جز گروه‌های خاص که بر اساس کمیته علمی کشوری آنفلوانزا و دستورالعمل مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در هر سال مشمول دریافت واکسن از بخش دولتی هستند، سایر گروه‌ها می‌توانند این واکسن را از بخش خصوصی دریافت کنند.

وی یادآور شد: واکسن آنفلوانزا عارضه چندانی ندارد و فقط افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند نباید این واکسن را دریافت کنند ولی در هر حال دستور پزشک برای تهیه و تزریق آن لازم است.

رئیس مرکز بهداشت خراسان جنوبی در پایان خاطرنشان کرد: نخستین محموله واکس آنفلوانزا از طریق مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در 15 آبان‎ماه جاری به خراسان جنوبی وارد شد و توزیع آن در شهرستان‌های استان ادامه دارد.

انتهای پیام/69022/ق30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول